Следващия път, когато кажете за пореден път колко ужасен е вашият шеф, си помислите нещо друго - той всъщност ви дава изключително полезен негативен пример. "Работех за няколко ужасни мениджъри, както и за няколко чудесни“, каза Стив Погорзелски, главен изпълнителен директор на фирмата за онлайн маркетинг ClickFuel, цитиран от телевизия „Си Ен Ен“.
Експертът е благодарен за лошия пример. Според него, когато имате ужасен шеф, ще знаете какво трябва да избягвате.
Стив Погорзелски дава пет примера за това, какво правят ужасните мениджъри.
Разубеждават поемането на риск
Когато преди години Погорзелски бил стажант в издателска къща, му казали, че той не става за мениджър, защото не е достатъчно консервативен и предпазлив. По-късно обаче неговата склонност да поставя под въпрос статуквото, е приета много добре от един от най-големите международни работодателски сайтове Monster.com. “Имах страхотен шеф, който насърчаваше риска“, казва експертът. По думите му единственото условие било, когато поемаш риск, да го правиш бързо, за да можеш да смениш курса навреме. По-голямата част от успеха на Monster Worldwide идва от придобивания на подразделения, най-вече в Азия. „Всяко едно от тях представляваше голям риск, но всички те се получиха добре“, казва Стив Погорзелски.
Често лошите шефове отхвърлят дори най-малкия риск, защото се страхуват, че ще бъдат надминати от този с по-добрата идея. Но според експерта хората с добрите идеи, които работят под вас, не ви забавят, а всъщност ви дават тласък.
Управляват по метода на "командвам и контролирам"
Погорзелски отново дава пример с издателската къща, в която е работил. Там шефовете прилагали максимата „Командвам и контролирам“, което означавало, че всеки е бил длъжен да прави само това, което е абсолютно задължително, като хората са били наказвани при проява на инициатива. По думите на експерта преди години може и да е било нормално да се унищожава креативността, когато се е очаквало човек да работи за една компания в продължение на десетилетия. В момента обаче не е. Сега хората не работят за фирмата, а за собствената си кариера. Ако един шеф прилага метода „Командвам и контролирам“, най-добрите му служители ще го напуснат. Същевременно всеки, който се справя добре при такъв принцип на работа, не е най-добрият възможен служител, смята Погорзелски.
Награждават личната лоялност повече от заслугите
"Работил съм за някои шефове, които искаха лична лоялност и награждаваха подмазването, а не изпълнението“, обяснява Стив Погорзелски. "Най-добрите шефове обаче вярват, че основната лоялност на служителите трябва да е към клиентите и те награждават на база на това какво правиш, а не кого познаваш“, смята експертът.
Подчертават епизодичността пред аналитичните данни
"Работил съм с няколко лоши шефове, които взимаха решения на база на епизодичната информация, а не на твърдите данни“, казва специалистът. Според него обаче при положение, че има толкова много начини за набиране на всякаква аналитична информация, да се взимат решения на база отделни моменти, не е обосновано. Некомпетентните мениджъри взимат решения въз основа на случки, защото винаги могат да намерят някого, който ще им каже това, което искат да чуят, смята главният изпълнителен директор на ClickFuel.
Според него трябва да внимаваме, когато на среща шефът ни каже „Ако се вярва на данните...“ или „Знам какво показват данните, но всички мислят, че...“. Погорзелски дава пример с мениджър, който е взел голямо продуктово решение, базирайки се на отделен успешен епизод. В крайна сметка се оказало, че това е голяма грешка.
Смятат, че мениджмънтът е проект или краен резултат
Лошите шефове гледат на управлението на хора като на епизод, а не като на процес, казва специалистът. Оценката на изпълнението за една година е епизод. Истинският мениджмънт обаче е нещо, което се прави всеки ден и всеки ден се осъществява връзка между управлението и служителите, обяснява Погорзелски.
Слушането също помага. Експертът често е наблюдавал много служители, които започват да си търсят нова работа, защото „не знаят какво следва за тях в дадената компания“. Когато обаче им кажеш, че най-вероятно предстои нещо – като международен опит или обучение например, е по-малко вероятно да ги загубиш.
Тази статия ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката, предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!