И преди сме говорили за силата на думите. Внимателният им подбор, точната употреба в точни ситуации, увереността, която излъчват, или неувереността – в зависимост от ситуацията, могат или да ви издигнат нагоре, или да ви сринат. Успешната реторика е трудна, но не и невъзможна задача.
Ако искате да бъдете лидер на работното си място, а и по принцип, една от отправните ви точки са думите. Избирайте такива слова, които вдъхновяват и вас, и другите, грабнете ги, мотивирайте ги, бъдете уверени. Ако скоро теоретизирахме колко вредно е да кажете „ще се опитам“, то нека сега списъкът бъде допълнен от размишленията на писателката Дарлийн Прайс пред списание „Форбс“.
Ето и фразите, които биха ви навредили.
Не е честно
Някой е получил увеличение на заплатата или пък повишение, а вие – не. На него или нея е обърнато внимание, на вас – не.
„Несправедливостите са ежедневие както в света като цяло, така и на работното ви място. Във всички случаи обаче идеята за избягването на тази фраза е, че тя не е активна, а ви поставя в позицията на мрънкало“, изтъква Прайс.
Съветът ѝ е ако сте наистина недоволни, да не се оплаквате, а да съберете фактите, да ги подредите в логична последователност и да ги представите пред съответните лица. Не забравяйте да се аргументирате и да говорите по темата, а не с лични нападки.
„Това не е мой проблем“, „Това не е моя работа“
Ако сте помолили някого за помощ, и човекът срещу вас ви отговори с една от двете фрази, как точно бихте се почувствали?
„Какво би ви казало това за нея или него?“, пита Прайс. „Независимо колко неудобно или не дотам адекватно може да бъде дадено искане, явно има значение за питащия човек. И се иска поне дребното усилие да се поинтересувате елементарно от неговите притеснения“.
В случай, че постоянно сте незаинтересовани, егоистични и непукистки настроени спрямо другите, то вие постоянно намалявате шансовете си за кариерно развитие. Освен че не подпомагате екипа си, естествено.
Бъдете лидерите, които вдъхновяват екипа, а не тези, които всяват раздори сред него и демотивират служителите. Снимка: Freedigitalphotos.net
„Това е невъзможно“ или „Няма какво да направя в случая“
Наистина ли? Сигурни ли сте, че дори сте обмислили нещата както трябва, че сте преминали през всичко възможно, което можете да направите?
„Когато се изразявате така, с тези негативни фрази, думите ви обрисуват една песимистична, пасивна и безнадеждна картина“, уточнява Прайс. „Такова поведение рядко се оценява и приема на работното място. Служителите забелязват и промотират по-активно, по-заинтересовано и дейно отношение. Независимо от обстоятелствата, опитайте се да намерите начин дори и с малко да помогнете на нуждаещия се“.
„Трябваше да...“ или „Можеше да...“
Със сигурност няма да сте очаровани, ако някой ви каже - „Трябваше да ми кажеш за това по-рано!“, или пък „Можеше да се опиташ да направиш нещата малко
по-добре!“.
Проблемът на подобни фрази е, че те са израз на обвинително сочене с пръст, което не връща времето назад и сее раздор. В идеалния случай, както Прайс казва, работното място
означава равноправие, отборен дух, сътрудничество. Вместо да карате някого да се чувства виновен – дори да има защо, бъдете не толкова укоризнени и насърчете продуктивността му по някакъв
начин.
Подходящи фрази биха били „Следващия път моля да обърнем внимание на това веднага“, или „Занапред предлагам да...“.
"Може и да греша, но..." или „Това може и да е глупава идея, но...“
Тези фрази рязко снижават влиянието и значението на думите, които ще вложите след тях. Това, което казвате, начинът, по който го поднасяте, дават ясна представа за това как оценявате себе си и действията, които смятате да предприемате. Използвайки такива думи, вие просто подривате работата си и показвате неувереност.
Премахнете ги от речника си. Ползвайте структури, които не загатват несигурност.
"Не мислиш ли“ или „Окей...?“
Тези фрази също се числят към графа „несигурност“. С тях вие търсите одобрение, предпазливи сте и не изразявате стабилна, ясна позиция.
„Ако наистина търсите одобрение, то тези фрази са окей“, изтъква Прайс. „Но ако целта ви е да предадете управленско съобщение да убедите хората в правотата си, да им покажете вашата визия, то се лишете от тях“.
Тази статия ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката,
предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!