КЗП: Кога и как можем да върнем подаръците от празниците?

23.12.2019
по статията работи: econ.bg
Връщането или замяната на закупен от физически магазин подарък е въпрос на добра воля на търговеца, а не на законодателното положение
КЗП: Кога и как можем да върнем  подаръците от празниците?
Снимка: Пресцентър на КЗП

Връщането или замяната на закупен от физически магазин подарък е въпрос на добра воля на търговеца, а не на законодателното положение. Затова нашият съвет към хората е преди покупка да проверят дали конкретният обект или верига предоставят въпросното право. Нека този ангажимент и условията за изпълнението му да са писмено изразени – на касовата бележка, в търговската зала, като политика на фирмата. Това каза в навечерието на Коледно-новогодишните празници пред ТВ+ Игнат Арсенов от Комисията за защита на потребителите. 

Той потвърди, че все повече български търговци прилагат тази добра практика, като обикновено става дума за право на замяна в рамките на месец от датата на покупката. „Трябва да реагираме максимално бързо – след Коледа, след Нова година, за да заменим подаръка“, обърна внимание експертът. По думите му практиката показва, че най-често потребителите искат замяна на артикула с друг от същия вид заради неточен размер или неподходящ цвят и по-рядко прибягват до съвършено различна стока. 

„Когато подаръкът е закупен онлайн, имаме по закон право 14 дни, в които можем да го върнем на търговеца и да се получат парите обратно. Обикновено разноските за пощенските разходи са за сметка на потребителя, тъй като той е получил точно това, което е поръчано, но все пак иска да се откаже от него“, обясни Арсенов. Той уточни, че определени стоки и услуги са изключени от правото на отказ и даде примери с хотелските настанявания, билетите за транспорт или концерт с конкретни дати и часове. „Стоки, които са свързани с хигиената или такива, които бързо се развалят – например, един букет рози няма как да го върнем или храна, ако е закупена“, допълни той. Същото важи и за всичко изработено по индивидуална поръчка.   

Игнат Арсенов подчерта, че независимо дали подаръкът е от електронен или от физически магазин, финансовият документ трябва да се пази, тъй като той удостоверява от кого и кога е направена покупката. „Този, който подарява подаръка, трябва да знае, че следва да пази касовата бележка така, както когато купува за себе си. Може да не я дава с подаръка, но е важно да я пази, за да бъде предоставена в случай, че се стигне до желание на замяна. Ще се разбере каква е цената, но идеята е да имаме повече права“, добави Арсенов. „Когато се заменя, ние може да изберем по-скъпа стока. Тогава трябва да знаем цената, за да сме наясно колко ще доплатим, за да не се окажем измамени“, посочи още той.  

В случай че стоката е дефектна или не отговаря на описанието, може да се претендира съответно за поправка, замяна или разваляне на договора. „Особеността при установен дефект е, че потребителят няма да има право директно да иска връщане на парите обратно. Преди това ще може да претендира за ремонт или замяна с нова. Едва ако това не бъде или не е възможно да бъде осъществено, или търговецът откаже да го направи, потребителят може да си поиска парите обратно“, каза още той.  

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 05.12   1492 г. – Христофор Колумб става първият европеец, който стъпва на остров Испаньола (днес Хаити и Доминиканска република). 1848 г. – Калифорнийска златна...