През септември 2011 г. София имаше удоволствието да бъде домакин на семинар на световноизвестния експерт по лидерство Робин Шарма на тема: "Лидерство без титла. Новият начин за успех в бизнеса".
Econ.bg беше медиен партньр на форума, а наскоро организаторите на семинара - "Проджекта" ООД, спечелиха награда от Eventex Awards 2011 за бизнес събитие на годината именно за гостуването на г-н Шарма. Това беше и поводът отново да си припомним някои от интересните акценти, които експертът по лидерство сподели по време на лекцията си.
Специално за вас обобщихме практичните му съвети за това как да бъдем добри лидери:
1. Бъдете толкова добри в това, което правите, че хората да не могат да откъснат очи от вас. Вършете работата си така, че колегите ви да не могат да ви пренебрегнат, а организацията да не може да функционира без вас. Не е нужно да сте главен изпълнителен директор, за да бъдете наистина добър.
Титлата не ви е необходима, за да работите както трябва и да сте в полза на другите. Пример за това е Осеола Макарти. Тя е била обикновена жена, която пере чуждите дрехи. Парите, които намирала от джобовете им, влагала в банка дълги години, докато не събрала четвърт милион долара. Със средствата основала стипендия за чернокожи студенти. Месец преди Макарти да умре, първият студент, получил такава стипендия, завършил. Нейната мечта била изпълнена. Историята е показателна за това, че лидерът, макар и без титла, трябва да помага на другите.
2. Лидерите не намират извинение, а представят резултати. Само един процент от хората имат такъв манталитет и мислене. Станете част от тях. Излекувайте се от болестта да се чувствате като жертви. Можете или да критикувате, или да създавате, но не и двете.
3. Преодолейте пристрастяването към разсейването. То убива креативността. На всеки 11 минути ни разсейват телефонът, мейлът, Facebook. Използваме най-ценните часове на деня за най-незначителните дейности. Заемаме се с излишни неща, за да избегнем вършенето на значимите. Това е несъзнателно бягство от успеха.
През най-продуктивните часове на деня – тези преди обяд, изключете разсейващите фактори и си свършете работата.
4. Ценете, окуражавайте и вдъхновявайте хората, с които работите. Идеята е да накарате екипа си да направи неща, които никога не си е помислял, че би могъл да направи, преди да ви срещне. Бъдете изпълнителен директор по вдъхновение. "Поливайте" хората, обяснявайте им колко да добри, когато е така. "Празнувайте" служителите, които са амбициозни и успешни – намерете ритуали, с които да отбелязвате успехите на екипа си.
Човешката природа е такава, че когато успеем, ставаме арогантни и спираме да се учим. Това е началото на края. Създайте и се грижете за истински взаимоотношения и парите ще последват. Бизнесът е разговор – с екипа, с клиентите, със семейството. Загубите ли този разговор, губите и бизнеса. Ценете хората, но на първо място ценете себе си. Не можете да заведете екипа си там, където самите вие не сте били
Емоционалната интелигентност е 90% от успеха. Хората ще забравят какво сте казали, какво сте направили, но няма да забравят начина, по който сте ги накарали да се чувстват.
Пример за това е следната история: В заведение от веригата Starbucks всеки ден идвала възрастна двойка - мъж и жена, които си поръчвали дълго кафе с две чаши и десерт с две вилици, сядали на маса, пиели си кафето заедно с десерта и си говорели. В един момент обаче двойката спряла да идва в заведението. След около две седмици дошла само жената, която изглеждала разстроена. Мениджърът на заведението, който забелязал, че двойката не е идвала отдавна, попитал защо ги е нямало и къде е съпругът ѝ. Възрастната дама обяснила, че той е починал. Тогава мениджърът поръчал дълго кафе с две чаши и десерт с две вилици и поканил жената на една маса.
5. Успехът изисква дързост. Трябва да имате куража да направите неща, които са трудни, да се заемете с проекти, които другите не искат да поемат.
6. Ако не сте уплашени, значи не прогресирате. Ако работите едно и също нещо ден след ден, вие попадате в зоната на комфорта. Повечето хора биха умрели, но не биха се променили. Не бъдете един от тях.
За постигнете нещо значимо, трябва да напуснете удобната зона и да "навлезете в открито море". Ако не изпитвате дискомфорт, значи не се развивате. Истинските лидери вършат нещата, от които се плашат, защото знаят, че са правилни.
7. Тренирайте волята си ежедневно. Тя е като мускул. Измисляйте си по едно малко постижение, когато да извършвате всеки ден. Това ще ви донесе самочувствие и увереност. Поставяйте си ясни срокове за постигане на определени цели. Споделяйте ги с други хора – така ще се чувствате по-отговорни за изпълнението им.
Лидерството е много просто, смята Шарма. То се състои от три компонента – визия, воля и добър екип. Не забравяйте – само посредствените винаги се справят отлично. Най-добрите постоянно са недоволни и искат повече. Именно това захранва прогреса, обобщава експертът.