Изписани са много редове за това колко е важно да се чувстваме добре на работното си място. Интересен поглед върху темата ни представя експертът по маркетинг и продажби Джофри Джеймс, който пише в някои от основните колонки в сайта за бизнес и предприемачество Inc.com.
Авторът, който наскоро събра целия си опит и знания и ги помести на "страниците" на електронната си книга "Продажби от бизнеса за бизнеса: Силни думи и стратегии от най-добрите търговски експерти в света" (Business to Business Selling: Power Words and Strategies From the World's Top Sales Experts), неведнъж определя позитивното мислене като основа за всичките ни успехи – в личен и най-вече в професионален план.
Той отново ни поднася няколко съвета за това как да бъдем щастливи на работното си място. Основната идея е, че ако искаме да се чувстваме удовлетворени от това, което правим, трябва да „пренастроим“ мисленето си за всичко, което ни се случва.
Джеймс използва и личните си впечатления, за да подкрепи тезата си. Той разказва за болезнения опит на собствената си майка.
"Някога познавах една продавачка – млада, разведена, с диагноза рак на гърдата", започва експертът. "Тя трябваше да работи и да отглежда двете си деца, докато се бори с болестта. Въпреки това, беше щастлива на работното си място, много по-щастлива от колегите си. Всъщност, впоследствие тя не просто пребори коварната болест, а и стана топ продавач във фирма Bristol Myers", разказва Джеймс.
По думите на автора, майка му не е от хората, които по природа са весели. Точно обратното. Когато започва да работи на пълен работен ден, тя често е депресирана. Но преобръща напълно подхода и мисленето си, използвайки предложените по-долу техники. Докато веднъж му казва: "Когато си нещастен, то е защото ти така си решил".
Според Джофри Джеймс това се отнася за всеки един от нас. Може би не е било съзнателно решение, може би се е загнездило в съзнанието ни, без да разберем как – все пак е решение. Добрата новина е, че можем вместо това да решим да бъдем щастливи. Просто трябва да осъзнаем как и защо взимаме подобни решения.
Какви са вашите правила?
Щастието и нещастието (в работата и в личния живот) са резултат изцяло на правилата, които изграждаме в съзнанието си и спрямо които оценяваме дадена случка. Тези правила определят върху кои събития се фокусираме и по какъв начин.
Много хора се ръководят от правила, чиито формулировки им пречат да се почувстват удовлетворени.
Авторът дава друг пример – за негов бивш колега. Става дума за търговец, който винаги е ядосан на хората, с които работи. В момента, в който нещо не се развие по начина, по който той би искал, той започва да крещи в лицето на свой колега. Така той прави нещастни всички край себе си и, което е също толкова важно, прави и себе си нещастен, тъй като буквално всичко го демотивира.
Веднъж Джеймс му е задал въпроса какво го кара да се чувства добре. "Единственото нещо, което осмисля тази смотана работа, са моментите, в които правя оборот от 1 милион долара", отговаря служителят. А колко често се случва това? Около веднъж годишно, по думите му.
Оказва се, че този човек следва вътрешни правила, които му гарантират непрекъснатата неудовлетвореност.
Друг служител на фирмата е изградил начин на мислене точно в обратната посока, продължава авторът. Философията му е "всеки ден, в който съм жив и здрав, е добър ден". Затова, когато срещне трудности в работата си, той не им отдава твърде голямо значение – просто собственият му модел на мислене ги определя като маловажни. На него Джеймс е задал обратния въпрос – какво го кара да се чувства нещастен. „След първия му отговор - "Почти нищо", го притиснах за конкретен такъв – пише експертът. – А той гласи: "Когато почине човек, когото обичам".
Обратно на предходния пример, начинът на мислене на този човек му помага да бъде щастлив.
Джеймс обобщава: "Иска ми се да напиша, че с продажбите си г-н Позитивен слагаше в малкия си джоб г-н Негативен, но всъщност те бяха приблизително еднакви. Въпреки това смятам, че вечно ядосаният служител е в далеч по-неизгодно положение, тъй като за него всеки ден е изпълнен с неудовлетворение. Колегата му беше винаги щастлив. Печелеше в личния си живот. Чувстваше се добре на работното си място".
Експертът предлага и три стъпки към целта да се чувстваме по-щастливи:
Опитайте се да формулирате правилата, от които се ръководите в момента
Останете насаме със себе си за около половин час и отговорете максимално честно на следните два въпроса:
"Какво трябва да се случи, за да бъда щастлив?"
"Какво трябва да се случи, за да стана нещастен?"
Сега съпоставете отговорите и сами преценете на базата на тях кое за вас е по-лесно – да се чувствате добре или зле.
Създайте си по-добри правила
Използвайки въображението си, измислете и запишете нов мини списък с предпоставки за двете полярни състояния. Направете ги така, че да ви е по-лесно да бъдете щастливи и по-трудно – да сте нещастни.
Например:
"Харесва ми да виждам всеки ден хората, с които работя".
"Мразя, когато природните бедствия разрушават дома ми".
Както виждате, идеята не е тези фактори да са реалистични. Те трябва да отразяват истината дотолкова, доколкото наистина биха предизвикали даденото настроение у вас. Особено, що се отнася до фактора "щастие".
Сложете новия си списък на видно място
Когато сте готови със списъка си с нови "правила", направете копия и ги сложете на три места, съветва експертът. Едно на огледалото в банята ви, едно на таблото на колата ви и едно близо до монитора на компютъра ви. Не ги махайте, дори когато вече ги знаете наизуст.
Това да виждате непрекъснато списъка ще ви помогне подсъзнателно да "препрограмирате" ума си по пътя към желаната цел.
Оказва се, че все пак можем и да изпитваме удовлетворение, докато сме на работа. И - да, наистина е толкова просто.