Как да убедим шефа си, че трябва да е "зелен"

02.11.2012
по статията работи: Теодора Пенева
Понякога, ако искате да успеете, трябва просто да се научите да говорите за пари
Как да убедим шефа си, че трябва да е "зелен"

Имате страхотен „зелен“ проект, но ръководството на фирмата, в която работите, е скептично настроено към него? За съжаление сте един от многото, който попада в подобна ситуация.

Подобен въпрос възникна по време на наскоро провел се в София форум в сферата на човешките ресурси. Запитани за това как един служител може да повлияе на нагласата на шефовете си и в резултат да ги привлече към социално отговорната си идея, експертите Радина Ралчева и Дору Драгомир* дадоха няколко кратки съвета.

И двамата бяха категорични – ако искате да привлечете вниманието на един предприемач, онова, което трябва да стимулирате, не е обществената му съвест, а корпоративния му хъс. Да си го кажем направо – трябва да му поговорите за пари. Да му покажете как проектът ви ще помогне на бизнеса му.

Покажете на шефа си точни числа

Няма смисъл да губите време в това да обяснявате на работодателя си защо всеки човек на тази планета трябва да даде своя принос за опазването ѝ. Не, че него това не го интересува – просто в общия случай не го касае достатъчно пряко, за да подчини бизнес начинанието си на това.

Затова, след като вече сте прецизирали проекта си до ниво експертна оценка, му го презентирайте. И започнете от точните числа. Кажете му какви точно суми при какви условия и в какъв период биха могли да постъпят в сметката на компанията. Така поне за кратко ще привлечете шефа си за слушател.

Дайте му сходен пример

Както казах, ако представите на мениджъра на фирмата, в която работите, точния размер на потенциалната му печалба, той по всяка вероятност ще се съгласи да ви изслуша. Ще ви трябва обаче и нещо повече, за да го накарате да одобри идеята ви.

За да не звучат стойностите, за които говорите, твърде абстрактно и далечно, Радина Ралчева съветва да се позовете на конкретен пример. Отделете време, разровете се и намерете сходен случай от сходна на компанията ви бизнес среда, при който някоя фирма се е решила на разработването на подобен на вашия проект и е спечелила. Разкажете му тази история.

Експертът дори представи такъв пример.

Разказа на присъстващите за английска фабрика, която, също като много други, е била засегната от икономическата криза в самото ѝ навлизане в Европа. Ето защо се е наложило спешно да се съкращават разходи. Мениджърите направили всичко възможно и „орязали“ откъдето могат, за да спестят някакви средства. Накрая обаче се изправили пред трудното решение да уволнят част от персонала.

Тогава на някого му хрумнало да се допита до самите служители, някой от които би могъл да даде идея, за която не са се сетили. Поставили в сградата специална кутия, в която работниците да пускат написаните на листчета предложения.

Отговорът дошъл от неочаквано място – от нощния пазач. На листчето си той написал: „Да гасим осветлението нощем“. И се оказал прав – изчисления показали, че осветяването на завода през нощта струва на фирмата близо 100 хил. паунда годишно.

В крайна сметка, тази „зелена“ идея спестила на компанията огромни суми и запазила работата на много хора.

Разбира се, този пример не илюстрира точно борбата на един служител да спечели ръководителите си към своя проект. И все пак, подобна история показва две неща. Първо, че „зелената“ идея може да бъде печеливша и второ, че понякога предприемачите трябва да се доверяват на подчинените си.

Ако научите за реализиран проект, подобен на този, който предлагате, в рамките на вашия град, не се ограничавайте в това да разказвате за него. Заведете шефа си, за да види резултата.

Разкажете му за ползите от добрия имидж

Третия съвет предложи Дору Драгомир. Според него добрият имидж на една компания е особено важен за нейното развитие – дори мениджърите ѝ невинаги да го осъзнават.

Разкажете на работодателя си какви ползи ще има фирмата му, ако започне да се възприема от обществеността като социално отговорна и екологично ориентирана. По този начин ще спечели доверието на потенциалните си служители (на хората им харесва да работят за „зелени“ компании), на потенциалните си инвеститори и на потенциалните си клиенти.

И така, ако сте решили, че е време да поемете отговорност за вредите, нанасяни ежедневно върху околната среда, трябва да придобиете една необичайна способност. А именно – да умеете да пречупвате гражданската си позиция така, че да извлечете от нея възможно най-конкретните икономически ползи. Дори това да не е основният мотив, който ви ръководи.

*Радина Ралчева е основател на консултантската фирма в сферата на екологията Go Green Communications. Дору Драгомир е управляващ партньор в международната HR консултантска компания InnerLook.

Тази статия ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката, предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!

Оцени статията:
5.00/4
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 18.04   1506 г. – Започва строителство на базиликата Свети Петър в съвременния и вид. 1599 г. – Испанският крал Филип III Испански се жени за австрийска ерцхерцогиня...