Според Лий МакКиолн, президент и изпълнителен директор на консултантската компания „Predictable Success”, да постигнете успех в бизнеса е относително просто:
Ако вземате добри решения по-често, отколкото лоши, печелите!
Ако лошите решения са повече - губитe!
Това наистина е логичен факт, но не и лесно да се постигне. Причината за е, че колкото повече се разраства бизнесът ви, толкова повече хора участват в процеса на вземане на решения.
В началото сте само вие и инстинктът ви и в повечето случаи действията ви се оказват правилни, а бизнесът ви преуспява и се разраства. Да се разраства един бизнес обаче означа да се привличат нови хора. И докато се усетите, решенията вече не зависят единствено от вас.
Колективните решения не винаги са много добри. Всеки гледа своя собствен интерес и манипулирането и преследването на скрити цели излиза на преден плат.
Има едно просто изречение обаче, което може да реши този проблем:
„Когато работя в екип, ще поставям интересите на компанията преди личните“.
Мислете за добрия отбор като за група от висококвалифицирани хирурзи, които са се събрали около пациент на операционната маса: пълна концентрация, наличие на възможно най-много информация, прецизни анализи, взаимна подкрепа и точност на изпълнението.
Защо тази картина обаче е толкова различна в повечето ръководства? Според Лес МакКиолн причината не е в по-малката отдаденост или по-малките способности на членовете. Всъщност това, което не позволява на повечето колективни ръководства да вземат правилните решения е липсата на ясно дефинирана цел.
Ако за един хирург е ясно кого точно оперира, то в бизнеса нещата са доста по-неопределени. Горната фраза е важна именно за да накара хората да не забравят кое е важно за успеха в бизнеса.
Опитайте се да използвате фразата на следващата колективна среща. Можете дори да я принтирате и раздадете на вашите колеги. Това със сигурност ще направи работната обстановка по-благоприятна за вземане на добри решения.