Всяка професия носи своите предизвикателства. И все пак можем смело да кажем, че работата и длъжностите, свързани с директна комуникация с клиентите, често са свързани с най-големи трудности. Причината според колегите от Jenite.bg e, че когато става дума за подобна професия, психологията е сложна и тежка материя.
За щастие те са се заели с отговорната задача да отделят няколко прости правила, които да улеснят двустранните отношения клиент – продавач-консултант. Ако планирате да се реализирате в тази сфера, тези съвети ще ви бъдат от полза.
Винаги се поставяйте на мястото на клиента
Ако за един консултант няма нищо по-напрягащо от киселата физиономия на изнервен от битови грижи клиент, то обратното важи с още по-голяма сила. Това, че в средата на деня настроението ви вече е влошено от няколко неуспешни продажби в никакъв случай не ви извинява да понижите нивото на любезност и в крайна сметка да си го изкарате на следващите клиенти. Защото така само ще продължите лошата серия.
Постарайте се да действате така: Когато нов клиент влезе в магазина/центъра за обслужване, забравете за преживяванията си до момента и се концентрирайте върху комуникацията с него. Приемете го като човек, който е дошъл при вас, за да свърши някаква работа и да отметне задача – като да си плати сметката за телефона, разбира се. И си помислете как би се почувствал, ако го посрещнете с остра реплика или сумтене вместо поздрав.
Въобще, положете усилия винаги да поставяте клиента на първо място. В този ред на мисли...
Не мислете за всеки клиент като за нова продажба
Изградете доверие между себе си и клиента. Покажете му, че се интересувате от това какво той търси и очаква да получи и не поставяйте покупката на всяка цена. Ако например работите в магазин за дрехи и попаднете на жена, която пробва почти всички модели, които предлагате, след което решава, че все пак не е склонна да закупи нито един от тях, това не е нещо фатално. И отново – не заслужава недружелюбна реакция.
Не притискайте клиента си. Това само ще му създаде чувство за напрежение и ще осъзнаете, че колкото повече мислите за броя на продажбите, толкова по-скромен ще бъде той.
Обслужвайте с усмивка и самочувствие
Да, истина е. Стеснителността може да минава за положително човешко качество, но в сферата на търговията и услугите е по-скоро недостатък. Несигурността в гласа ви ще породи недоверие – особено, ако е придружена с поглед, забит в земята. Затова, бъдете уверени, когато обяснявате какво предлагате – дори и вие лично да не бихте отделили толкова средства за него.
За да намерите златната среда между несигурността и надменността не забравяйте никога златното правило, че усмивката е най-важният ви коз. Никога не тръгвайте за работа без нея.
Вижте какво още не трябва да забравяте, ако искате да бъдете успешен продавач-консултант, на сайта на Jenite.bg.