Научете се да казвате "не"!

27.02.2013
по статията работи: Теодора Пенева
7 стъпки и причините, поради които задължително трябва да ги предприемете
Научете се да казвате "не"!

Някои смятат, че това, което ги определя като хора, е до каква степен са полезни на околните. Твърдение, което в общия случай е основа за постигането на честни, открити и здравословни човешки отношения, както и на положително личностно развитие.

Само не стигайте до крайности и не се крийте зад добротата си, съветват експертите от сайта за бизнес и предприемачество Inc.com. Защото това, което ни прави по-добри приятели, родители, съседи, граждани и въобще – хора, често ни превръща в лоши професионалисти.

Какво имаме предвид? Понякога зад безграничната услужливост се крие голяма доза неувереност. И чувство за вина пред останалите, което, непременно трябва да бъде притъпено. Запитана какво би желала да е знаела още в началото на предприемаческата си кариера, Рене Уорън, съоснователят на фирмата за маркетинг и реклама Onboardly, категорично отговаря: Че човек трябва да може да казва „не” и да подхожда с достатъчно конструктивен егоизъм.

"Отне ми години, за да се науча да казвам "не" на неща, които ще ме отклонят от това, което наистина изисква вниманието ми", заявява Рене и добавя: "Времето е най-ценното нещо, което притежавате. Уверете се, че го инвестирате мъдро".

И така, накратко – основната причина, поради която трябва да се научите на малко конструктивен егоизъм, е, че докато вършите услуги на колегите си, да кажем, ще ви остане по-малко време за собствените ви задачи. За целта следвайте съветите на Джесика Щилман, експерт в сферата на кариерното развитие. Тя цитира Питър Брегман, който публикува статиите си в кариерния сектор на страницата на университета Харвард.

Колкото повече ви притискат, толкова по-решителни трябва да бъдете

Не е необходимо да отхвърляте грубо и категорично всяка отправена молба към вас. Но е задължително да казвате „не” на онези хора, които смятат, че да им вършите услуги е част от регулярните ви работни задължения. Обикновено те трудно приемат отказ и продължават да настояват, докато не активират чувството ви за вина, за което по-рано споменахме. Подхождайте с увереност, също както и те правят. Те си държат на своето, вие си дръжте на вашето.

Изградете си „предварително „не”

Вероятно едни и същи хора често ви отправят едни и същи молби. А вашата нагласа към това, което искат от вас, не се променя с времето, колкото и да им се иска.

Решете това с конструктивни разговори с тези хора. Ако например става дума за шефа ви, който иска да поемете допълнителни отговорности в работата си, поговорете с него за това. Обяснете му върху кои цели и професионални задачи основно сте фокусирани и кои неща смятате да оставите на заден план. Чисто и просто, когато пак ви помолят за същото нещо, само припомнете проведения разговор. По този начин ще си изградите едно предварително „не” – отказ, който можете да дадете още преди да ви е зададен въпросът.

Пояснете, че казвате „не” на молбата, а не на човека

Често отказвайки да направите дадена услуга, се притесняваме да не обидим човека насреща. Някои хора действително приемат отказа като лична обида.

Затова обяснете, че това, че не желаете или нямате възможност да изпълните молбата, не означава, че имате нещо против този колега или резерви към работата му. С други думи, кажете му да не го приема лично.

Обяснете защо отказвате

Бъдете честни и вашето „не” ще бъде прието като нормален отговор. Обяснете, че в момента сте много заети или просто не смятате, че това е ваша работа. Човекът срещу вас ще разбере.

Отказът не означава пропусната възможност

Една от основните причини да изпитваме такива големи трудности в това да се научим да казваме „не” е, че възприемаме отказа като пропусната възможност – да помогнем на някого или да се реализираме в дадена сфера, трупайки нов опит.

В действителност обаче да откажете услуга не означава да изпуснете шанс, а просто да направите компромис. За да можете вместо тази възможност да уловите друга, която би ви донесла повече ползи.

"Оперирайте" се от чувството за вина

Накрая заговорихме и за него. В никакъв случай не ви съветваме да станете коравосърдечни. А само да разберете, че това, че понякога казвате „не” (дано се научите да го правите), не ви прави лош човек или лош колега.

Упражнявайте се

Способността да казвате „не” е като всяко друго умение, което ще ви помогне в професионалната реализация. Затова трябва да го упражнявате.

Използвайте обикновени битови ситуации. Кажете „не”, когато сервитьорката в ресторанта ви предложи десерт или някой на улицата се опита да ви продаде продукта си. Упражнявайте се и когато сте сами, за да звучи отказът ви уверен и на място.

Тази статия ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката, предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!

Оцени статията:
5.00/1
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 25.03   708 г. – Константин е избран за папа. 717 г. – Лъв III е коронясан за византийски император. 1306 г. – Робърт Брус става крал на Шотландия. 1655 г....