Автор на статията за Econ.bg: Филип Петков от Burgasinfo.com, f.petkov@gmail.com
Въпросителните за сигурността на въздушния транспорт се появяват все по-често, особено когато за последните няколко месеца светът видя достатъчно сериозни инциденти в гражданската авиация. Последното произшествие се случи над пистата в руския град Жуковски с два изтребителя СУ 27.
Разбира се, гордостта за бившата съветска авиация е основателна, но специалисти по отечествено самолетостроене признаха, че на борда на някои от въздухоплавателните машини на бившия СССР не е съвсем безопасно да се лети.
Класацията за опасните самолети обаче се води от американската компания Boeing. Моделът B737 JT8D според анализ на базираната в Лондон застрахователна компания Ascend, публикуван в BusinessWeek, е най-рисковата машина в небето. На ранните модели 737 се пада средностатистически 1 катастрофа на 507,500 летателни часа.
Второто и трето място в негативната класация се заемат от съветски самолети.
Илюшин ИЛ-76 се оказва по-безопасен от "лидера" Boeing, но справка във флотилията на най-големите руски авиокомпании показва, че с този модел не се оперира от години. "Аерофлот" се е отказала от ИЛ-76 още през 2003 година.
Класиката в гражданската авиация на бившия социалистически блок Туполев ТУ-154 се оказва, че катастрофира средно след 1 041 000 пролетени часове. Българските авиопревозвачи не използват модела от присъединяването ни към Европейския съюз, изключение прави единствено правителственият ТУ-154, който скоро ще се приземи завинаги. Спомняме си и времето, когато този самолет беше флагман на БГА "Балкан". В Русия обаче уважението към отечествената машина остава и с ТУ се лети предимно по вътрешни линии.
Друго постижение на инженерите от бюро "Туполев" също влиза в класацията. Оказва се, че по-старият ТУ-134 е и по-безопасен отколкото борд 154. Затова ТУ-134 е на шесто място по рисковост.
Четвърто място е за A310 на гиганта Airbus.
След него е DC-9. Оказва се, че самолетите на американския концерн McDonnell-Douglas държат четири позиции в класацията, което ги определя като едни от най-несигурните. Към това мнение правим препратка за катастрофата с MD 80 на Spanair миналото лято, при която загина и българка.
За малцина е тайна, че ТУ-154 е конструиран като отговор на американското предизвикателство Boeing 727. Практиката показва, че западната машина катастрофира доста по-рядко, което й отрежда седмо място. Последната голяма трагедия с този модел е от 2003 година, когато навръх Коледа в африканската държава Бенин загинаха 151 души.
Осми е именно MD 80. Моделът е сред най-масово използваните от Alitalia.
Следващото място отново е за компанията McDonnell-Douglas, за DC-10. Модификацията позволява промени в салона на самолета, което е довело до активното му използване за карго полети. По-новият MD-11 е последен в първата десетка на най-податливите на аварии самолети.
В наблюдението се отбелязва, че второто поколение Boeing 737 са усъвършенствани от гледна точка на сигурността. Но и тук си спомняме фатален инцидент отпреди година - през август 2008 г. B737-500 на "Аерофлот Норд" се разби с 88 души на борда.
Отличници в небето
Airbus A340 няма произшествие с жертви от началото на серийното си производство през 1993 г. до момента. На Boeing 777 се е случвало да кацне принудително, но също не е аварирал, така че да предизвика смъртни случаи. A380 има прекалено малко опит в небето, но до момента и той не е притеснил службите по авиобезопасност.
В края на статистиката са:
Boeing 757, Airbus A320, Boeing 767, Boeing 737 NG - с уинглети, Boeing 747, Airbus A330
Развитие в криза
Експерти от бранша коментират, че рецесията мотивира авиокомпаниите да изберат икономичното разходване на гориво. Това става с нови самолети, които са далеч по-сигурни и с по-висок стандарт в безопасността от предишните поколения. Подобна промяна се забелязва в руската "Аерофлот". Преди две години от крупния превозвач обявиха, че намаляват експлоатацията на самолети съветско производство заради преразхода с гориво. След като подмени флотилията си и вече лети предимно с Airbus и Boeing се оказва, че това е авиокомпанията с най-млад авиопарк в Европа, коментираха от транспортното министерство на Руската федерация пред канал ОРТ наскоро.