Да се качим ли в самолета?

20.08.2009 | 17:48
по статията работи:
Вижте кои са 10-те самолета, най-податливи на аварии, както и тези, които никога не са претърпявали произшествия
Да се качим ли в самолета?

Автор на статията за Econ.bg: Филип Петков от Burgasinfo.com, f.petkov@gmail.com

Въпросителните за сигурността на въздушния транспорт се появяват все по-често, особено когато за последните няколко месеца светът видя достатъчно сериозни инциденти в гражданската авиация. Последното произшествие се случи над пистата в руския град Жуковски с два изтребителя СУ 27.

Разбира се, гордостта за бившата съветска авиация е основателна, но специалисти по отечествено самолетостроене признаха, че на борда на някои от въздухоплавателните машини на бившия СССР не е съвсем безопасно да се лети.

Класацията за опасните самолети обаче се води от американската компания Boeing. Моделът B737 JT8D според анализ на базираната в Лондон застрахователна компания Ascend, публикуван в BusinessWeek, е най-рисковата машина в небето. На ранните модели 737 се пада средностатистически 1 катастрофа на 507,500 летателни часа. 

Второто и трето място в негативната класация се заемат от съветски самолети.

Илюшин ИЛ-76 се оказва по-безопасен от "лидера" Boeing, но справка във флотилията на най-големите руски авиокомпании показва, че с този модел не се оперира от години. "Аерофлот" се е отказала от ИЛ-76 още през 2003 година.

Класиката в гражданската авиация на бившия социалистически блок Туполев ТУ-154 се оказва, че катастрофира средно след 1 041 000 пролетени часове. Българските авиопревозвачи не използват модела от присъединяването ни към Европейския съюз, изключение прави единствено правителственият ТУ-154, който скоро ще се приземи завинаги. Спомняме си и времето, когато този самолет беше флагман на БГА "Балкан". В Русия обаче уважението към отечествената машина остава и с ТУ се лети предимно по вътрешни линии.

Друго постижение на инженерите от бюро "Туполев" също влиза в класацията. Оказва се, че по-старият ТУ-134 е и по-безопасен отколкото борд 154. Затова ТУ-134 е на шесто място по рисковост.

Четвърто място е за A310 на гиганта Airbus.

След него е DC-9. Оказва се, че самолетите на американския концерн McDonnell-Douglas държат четири позиции в класацията, което ги определя като едни от най-несигурните. Към това мнение правим препратка за катастрофата с MD 80 на Spanair миналото лято, при която загина и българка.

За малцина е тайна, че ТУ-154 е конструиран като отговор на американското предизвикателство Boeing 727. Практиката показва, че западната машина катастрофира доста по-рядко, което й отрежда седмо място. Последната голяма трагедия с този модел е от 2003 година, когато навръх Коледа в африканската държава Бенин загинаха 151 души.

Осми е именно MD 80. Моделът е сред най-масово използваните от Alitalia.

Следващото място отново е за компанията McDonnell-Douglas, за DC-10. Модификацията позволява промени в салона на самолета, което е довело до активното му използване за карго полети. По-новият MD-11 е последен в първата десетка на най-податливите на аварии самолети.

В наблюдението се отбелязва, че второто поколение Boeing 737 са усъвършенствани от гледна точка на сигурността. Но и тук си спомняме фатален инцидент отпреди година - през август 2008 г. B737-500 на "Аерофлот Норд" се разби с 88 души на борда.

Отличници в небето

Airbus A340 няма произшествие с жертви от началото на серийното си производство през 1993 г. до момента. На Boeing 777 се е случвало да кацне принудително, но също не е аварирал, така че да предизвика смъртни случаи. A380 има прекалено малко опит в небето, но до момента и той не е притеснил службите по авиобезопасност.

В края на статистиката са:
Boeing 757, Airbus A320, Boeing 767, Boeing 737 NG - с уинглети, Boeing 747, Airbus A330

Развитие в криза

Експерти от бранша коментират, че рецесията мотивира авиокомпаниите да изберат икономичното разходване на гориво. Това става с нови самолети, които са далеч по-сигурни и с по-висок стандарт в безопасността от предишните поколения. Подобна промяна се забелязва в руската "Аерофлот". Преди две години от крупния превозвач обявиха, че намаляват експлоатацията на самолети съветско производство заради преразхода с гориво. След като подмени флотилията си и вече лети предимно с Airbus и Boeing се оказва, че това е авиокомпанията с най-млад авиопарк в Европа, коментираха от транспортното министерство на Руската федерация пред канал ОРТ наскоро.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 18.12   218 пр.н.е. – Втора пуническа война: Картагенският военачалник Ханибал разбива римляните в битка при Требия. 1398 г. – Тюркският предводител Тамерлан покорява...