Наредба № 24 от 29.07.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка “Обновяване и развитие на населените места” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г.

Министерство на земеделието и храните

Държавен вестник брой: 71

Година: 2008

Орган на издаване: Министерство на земеделието и храните

Дата на обнародване: 20.08.2008

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С тази наредба се уреждат условията и редът за подпомагане на проекти по мярка "Обновяване и развитие на населените места" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. (ПРСР), подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР).

Чл. 2. Подпомагат се проекти, които допринасят за подобряване на средата за живот в населените места от селските райони.

Чл. 3.
(1) Финансовата помощ по тази наредба се предоставя при спазване на изискванията на Регламент (ЕО) № 1998/2006 на Комисията от 15 декември 2006 г. относно прилагането на членове 87 и 88 от Договора за създаване на Европейската общност по отношение на минималната помощ (ОВ L 379 от 28.12.2006), с изключение на проекти на общини.
(2) Ползватели, които се явяват възложители по чл. 7 и чл. 14, ал. 4 и 5 от Закона за обществените поръчки (ЗОП) и чл. 1, ал. 4 от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки (НВМОП), приета с Постановление № 249 на Министерския съвет от 2004 г. (обн., ДВ, бр. 84 от 2004 г.; попр., бр. 93 от 2004 г.; изм. и доп., бр. 59 от 2005 г. и бр. 53 от 2006 г.), провеждат съответните процедури при избор на изпълнител по проекта.

Глава втора
УСЛОВИЯ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ФИНАНСОВА ПОМОЩ

Раздел I
Допустими дейности
 
Чл. 4.
(1) Финансова помощ се предоставя за дейности, изпълнявани само на територията на населените места:
1. рехабилитация на обществени зелени площи - паркове и градини, детски площадки и съоръженията към тях, в т.ч. доставка на съоръжения;
2. реконструкция и ремонт на обществени сгради с местно историческо и културно значение и подобряване на прилежащите пространства, включително вертикална планировка;
3. реконструкция и ремонт на сгради с религиозно значение и подобряване на прилежащите пространства, включително вертикална планировка;
4. ремонт на фасади на частни сгради и прилежащите пространства, както и вертикална планировка, ако са включени в интегриран план за обновяване на населеното място;
5. реконструкция и изграждане на улична мрежа, тротоари, площади, улично осветление;
6. изготвяне на интегрирани планове за обновяване на населеното място, ако планът включва някоя от изброените инвестиционни дейности.
(2) Финансова помощ не се предоставя за реконструкция (рехабилитация), ремонт на паметници на културата от национално значение, обявени за такива от Националния институт за паметниците на културата (НИПК).

Раздел II
Финансови условия

Чл. 5. Финансова помощ се предоставя в рамките на наличните средства по ПРСР.

Чл. 6.
(1) Финансова помощ не се предоставя по реда на тази наредба, при условие че за същата инвестиция кандидатът е получил публична финансова помощ от националния бюджет и/или бюджета на Европейския съюз.
(2) Не се предоставя финансова помощ за дейности, извършени преди подаване на заявлението за подпомагане, с изключение на разходи по чл. 21, ал. 1, т. 4.
(3) За всяко подпомагане се кандидатства след извършване на окончателно плащане по предходния проект по реда на тази наредба, с изключение на проекти, представени от общините.

Чл. 7.
(1) Финансовата помощ е в размер 100 % от общата стойност на допустимите разходи за проекти на общини.
(2) Когато кандидатите за подпомагане са читалища, юридически лица с нестопанска цел, в т. ч. местни поделения на вероизповедания, финансовата помощ, отпусната по тази мярка, е в размер 70 % от общата стойност на допустимите разходи по проекта и при спазване на чл. 9.
(3) Когато кандидатите са граждански дружества на физически и/или юридически лица, създадени с цел извършване на строителни работи във връзка с обновяване на фасади на частни сгради, финансовата помощ е в размер 50 % от общата стойност на допустимите разходи и при спазване на чл. 9.
(4) Разликата между пълния размер на допустимите разходи и размера по ал. 2 и 3 се осигурява от кандидата.
(5) Участието на кандидата може да бъде само в парична форма.
 
Чл. 8.
(1) Минималният размер на допустимите разходи за проект е левовата равностойност на 10 000 евро.
(2) Максималният размер на допустимите разходи за проект, представен от общини, е левовата равностойност на 1 000 000 евро.
(3) Максималният размер на допустимите разходи за проект, представен от читалища, местни поделения на вероизповедания, както и от юридически лица с нестопанска цел, граждански дружества на физически и/или юридически лица, създадени с цел извършване на строителни работи във връзка с обновяване на фасади на частни сгради, е левовата равностойност на 500 000 евро.
 
Чл. 9. Финансовата помощ за читалища, юридически лица с нестопанска цел, местни поделения на вероизповедания, граждански дружества на физически и/или юридически лица, създадени с цел извършване на строителни работи във връзка с обновяване на фасади на частни сгради, не може да надхвърля левовата равностойност на 200 000 евро за период три последователни данъчни години - годината на плащане и две предходни години.

Чл. 10. Една община може да бъде подпомогната за проекти, одобрени по реда на тази наредба, като общият размер на одобрените разходи не може да надхвърля левовата равностойност на 3 000 000 евро за периода на ПРСР.
 
Чл. 11.
(1) Плащанията по проект могат да бъдат авансови, междинни и окончателни.
(2) Авансово и/или междинно плащане се извършват, при условие че са включени в договора за отпускане на финансова помощ.
 
Чл. 12.
(1) Авансовото плащане е в размер до 20 % от стойността на одобрената финансова помощ по проекта.
(2) Авансово плащане се допуска, при условие че неговият размер надвишава левовата равностойност на 2000 евро.
(3) Авансово плащане може да бъде заявено не по-късно от три месеца от датата на сключване на договора за отпускане на финансова помощ.
(4) В случаите на авансово плащане се изисква банкова гаранция в полза на Разплащателната агенция (РА) в размер 110 % от стойността на авансовото плащане.
(5) Когато ползватели на помощта са общини, в случаите на авансово плащане се изисква писмена гаранция от ръководния орган на общината в полза на РА в размер 110 % от стойността на авансовото плащане и решение на общинския съвет, одобряващо встъпването в дълг.
(6) Срокът на гаранцията по ал. 4 или ал. 5 трябва да покрива срока на договора за отпускане на финансова помощ, удължен с шест месеца.
(7) Гаранцията се освобождава, когато РА установи, че сумата на одобрените за плащане разходи, съответстваща на публичната подкрепа, свързана с инвестицията, надхвърля сумата на аванса.
 
Чл. 13.
(1) Междинно плащане е допустимо не повече от два пъти за периода на изпълнение на проекта в случаите, когато кандидатите са общини, и един път за периода на изпълнение на проекта във всички останали случаи.
(2) Междинното плащане е допустимо за одобрена обособена част от инвестицията, при условие че неговият размер надвишава левовата равностойност на 5000 евро.
(3) Междинно плащане може да бъде заявено не по-късно от шест месеца преди изтичане на крайния срок за извършване на инвестицията по договора за отпускане на финансова помощ.

Раздел III
Изисквания към кандидатите
 
Чл. 14.
(1) За подпомагане могат да кандидатстват:
1. общини, посочени в приложение № 1 - за дейности, указани в чл. 4, ал. 1, т. 1, 2, 3, 5 и 6;
2. читалища, регистрирани по Закона за народните читалища - за дейности по чл. 4, ал. 1, т. 1 и 2;
3. местни поделения на вероизповедания, регистрирани като юридически лица, съгласно чл. 20 на Закона за вероизповеданията - за дейности чл. 4, ал. 1, т. 3;
4. граждански дружества на физически и/или юридически лица, създадени с цел извършване на строителни работи във връзка с обновяване на фасади на частни сгради и външни прилежащи пространства, включени в интегриран план за обновяване на населеното място в общините от приложение № 1 - за дейности по чл. 4, ал. 1, т. 4;
5. юридически лица с нестопанска цел, регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел за дейности по чл. 4, ал. 1, т. 1, 2, 3 и 4.
(2) Кандидатите за подпомагане по ал. 1, т. 2, 3, 4 и 5 се подпомагат, при условие че:
1. имат седалище на територията на община от приложение № 2;
2. дейностите по проекта се извършват на територията на общини от приложение № 1;
3. местните поделения на вероизповедания имат регистрация в общините от приложение № 1.
(3) Лицата по ал. 1 се подпомагат, при условие че:
1. нямат изискуеми задължения към Държавен фонд "Земеделие";
2. не са в открито производство по несъстоятелност или не са обявени в несъстоятелност, с изключение на общини;
3. не са в производство по ликвидация, с изключение на общини;
4. нямат изискуеми публични задължения към държавата, с изключение на общини.

Раздел IV
Изисквания към проектите

Чл. 15.
(1) Подпомагат се проекти, които се осъществяват на територията на населените места в общините от приложение № 1.
(2) Проектите се подпомагат, ако дейностите, включени в проектите, съответстват на приоритетите на общинския план за развитие на съответната община, удостоверено с решение на общинския съвет.

Чл. 16.
(1) Инвестиционните проекти за реконструкция/строителство на улична мрежа се подпомагат, при условие че е изградена подземната техническа инфраструктура и тя е в добро състояние.
(2) Проекти за изработване на интегрирани планове за обновяване на населеното място се подпомагат, при условие че всички следващи инвестиционни проекти, финансирани по реда на тази наредба, са съобразени с параметрите, заложени в този план.

Чл. 17.
(1) Проектите се изпълняват на имоти - собственост на кандидата, или в случай на проекти, изпълнявани на имот, който не е собствен, кандидатът представя:
1. документ за ползване върху имота за срок не по-малък от шест години от датата на подаване на заявлението за подпомагане в случай на кандидатстване за разходи за закупуване и/или инсталиране на нови машини, оборудване и съоръжения и/или обновяване на сгради и/или помещения, за които не се изисква разрешение за строеж в съответствие със Закона за устройство на територията (ЗУТ);
2. документ за учредено право на строеж върху имота за срок не по-малък от шест години от датата на подаване на заявлението за подпомагане в случай на кандидатстване за строително-монтажни работи, за които се изисква разрешение за строеж в съответствие със ЗУТ.
(2) Проекти на граждански сдружения на физически и/или юридически лица, създадени с цел извършване на строителни работи във връзка с обновяване на фасади на частни сгради и външни прилежащи пространства, се изпълняват на имоти - собственост на членовете на сдружението.

Чл. 18. Не се подпомагат проекти, които имат отрицателно въздействие върху околната среда по смисъла на Закона за опазване на околната среда и при условие, че реализацията на проекта няма да доведе до използване на обекта по предназначение след приключване на дейностите, финансирани по проекта, и до въвеждане на обекта в експлоатация в случаите, когато това е задължително съгласно ЗУТ и подзаконовите актове за неговото прилагане.

Чл. 19.
(1) Всички проекти, включващи строително-монтажни или ремонтни работи, към момента на кандидатстването трябва да се придружават от:
1. заснемане на обекта/съоръжението и/или архитектурен план на сградата, съоръжението, обекта, който ще се изгражда или обновява, в случаите, когато за предвидените строително-монтажни работи не се изисква одобрен проект съгласно ЗУТ;
2. идеен или технически/работен проект съгласно ЗУТ и Наредба № 4 от 2001 г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти (ДВ, бр. 51 от 2001 г.);
3. подробни количествено-стойностни сметки за строително-монтажни работи (СМР);
4. разрешение за строеж (когато се изисква съгласно ЗУТ).
(2) Всички проекти, включващи дейности, свързани с доставки на съоръжения, се придружават от технически спецификации.

Чл. 20. Един проект може да включва различни допустими дейности, посочени в чл. 4, ал. 1, за различни населени места на общината.

Раздел V
Допустими разходи
 
Чл. 21.
(1) Допустими за финансово подпомагане са разходите:
1. за реконструкция/рехабилитация или ремонт на сгради и/или помещения и друга недвижима собственост, в т. ч. паркове и градини, детски площадки и съоръженията към тях; изграждане, реконструкция или ремонт на улична мрежа, тротоари, площади, улично осветление:
а) разходи, свързани с прякото изпълнение на строително-ремонтните и строително-монтажните дейности;
б) непредвидени разходи в размер до 5 % от стойността на одобрените разходи по буква "а";
2. за закупуване на съоръжения (до пазарната им стойност);
3. за изготвяне на интегрирани планове за обновяване на населеното място;
4. общите разходи, свързани с консултации, за архитекти и инженери, в т.ч. разходите за предпроектни проучвания, подготовка на идеен и/или работен/технически проект, в обхват съгласно Наредба № 4 от 2001 г., за изготвяне на доклад за оценка на съответствието на инвестиционния проект със съществените изисквания към строежите, строителен надзор, такси, анализ на икономическите и социалните ползи, необходими за подготовката, изпълнението и отчитането на дейностите по проекта.
(2) Консултациите, включени в ал. 1, т. 4, включват изготвяне на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС)/екологична оценка, хонорари за правни услуги, окомплектоване на пакета от документи за кандидатстване, както и консултантски услуги, свързани с изпълнението и отчитането на дейностите по проекта до изплащане на помощта.
(3) Кандидатите, различни от указаните в чл. 14, ал. 1, т. 1, представят най-малко три съпоставими независими оферти в оригинал за разходи, надвишаващи левовата равностойност на 15 000 евро, а за разходи на стойност, по-малка от левовата равностойност на 15 000 евро - най-малко една оферта с цел определяне на разумността и основателността на предложените разходи. Оферентите - местни лица, следва да са вписани в търговския регистър към Агенцията по вписванията, а оферентите - чуждестранни лица, следва да представят документ за правосубектност съгласно националното им законодателство.
(4) Допустими са общи разходи по ал. 1, т. 4, които не превишават 12 % от сумата на допустимите разходи по ал. 1, т. 1, буква "а" и т. 2, като разходите по ал. 2 не могат да надхвърлят 3 % от разходите по ал. 1, т. 1, буква "а" и т. 2.
(5) За разходи по ал. 1, т. 4, направени преди датата на подаване на заявлението за подпомагане, кандидатите по чл. 14, ал. 1, т. 1 представят кратка обосновка за избора на съответния изпълнител и всички документи от проведената процедура за избор на изпълнител съгласно изискванията на ЗОП или НВМОП.

Чл. 22. Недопустими разходи са:
1. за закупуване или наем на земя и сгради;
2. за лизинг;
3. оперативните, включително за поддръжка (текущ ремонт) и застраховка;
4. за банкови такси, за гаранции, изплащане и рефинансиране на лихви;
5. за принос в натура;
6. за обезщетения за отчуждаване на имоти, както и обезщетения по чл. 209 и 210 ЗУТ;
7. за данък върху добавената стойност (ДДС), с изключение на невъзстановимия;
8. по чл. 21, ал. 1, т. 4, направени по-рано от една година от датата на кандидатстване;
9. за доставка на оборудване, обзавеждане на сгради;
10. за доставка или услуга, чиято стойност възлиза на повече от левовата равностойност на 15 000 евро, или тя е част от доставки/услуги на обща стойност, по-голяма от левовата равностойност на 15 000 евро, договорирани с един доставчик/изпълнител, за която кандидатът не е представил най-малко три съпоставими независими оферти в оригинал;
11. за закупуване и доставка на съоръжения втора употреба;
12. за плащания в брой;
13. за инвестиции за обикновена подмяна.

Глава трета
РЕД ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ФИНАНСОВА ПОМОЩ

Раздел I
Начин за кандидатстване

Чл. 23. Документите за кандидатстване за одобрение за подпомагане по чл. 25 и документите за плащане на финансовата помощ по чл. 33 и 34 трябва да отговарят на следните изисквания:
1. да се представят в оригинал, нотариално заверено копие или копие, заверено от кандидата; в случай на представяне на заверени от кандидата копия на документи техните оригинали се осигуряват за преглед от служител на РА;
2. да се подават лично от кандидата или от упълномощено от него лице с нотариално заверено изрично пълномощно;
3. да се представят на български език; в случаите, когато оригиналният документ е изготвен на чужд език, той трябва да бъде придружен с превод на български език, извършен от заклет преводач, а когато документът е официален по смисъла на Гражданския процесуален кодекс - да бъде легализиран или с апостил.

Чл. 24.
(1) Започването и приключването на приема на заявления за подпомагане се определят със заповед на изпълнителния директор на РА.
(2) При взимане на решение за започване приема на заявления за подпомагане се публикува съобщение най-малко 15 работни дни преди започването на приема на електронните страници на Министерството на земеделието и храните (МЗХ) и РА и на общодостъпно място в областните разплащателни агенции (ОРА) и областните дирекции "Земеделие и гори" на МЗХ.
(3) При взимане на решение за спиране на приема на заявления за подпомагане се публикува съобщение най-малко 15 календарни дни преди спирането на приема на електронните страници на МЗХ и РА и на общодостъпно място в ОРА и областните дирекции "Земеделие и гори".

Раздел II
Процедура за разглеждане на заявления за подпомагане
 
Чл. 25.
(1) Кандидатите за финансово подпомагане подават в ОРА по място на извършване на инвестицията заявление за подпомагане по образец (приложение № 3) и прилагат документите, указани в него.
(2) Областната разплащателна агенция извършва преглед на документите в присъствието на кандидата.
(3) В случай на липса или нередовност на документите по ал. 1 ОРА връща документите на кандидата заедно с писмено изложение на липсите и нередовностите.
(4) В случаите по ал. 3 заявлението за подпомагане може да бъде прието в ОРА, при условие че кандидатът подпише декларация, че е запознат с липсите и нередностите на представеното заявление, отбелязал е мотивите и забележките си по направените констатации и въпреки тях желае то да бъде прието.
(5) Всички приети заявления за подпомагане получават уникален идентификационен номер с отбелязани дата, час и минута.
 
Чл. 26.
(1) В срок до три месеца от подаване на заявлението РА:
1. извършва административна проверка на представените документи, заявените данни и други обстоятелства, свързани със заявлението за подпомагане;
2. одобрява или отхвърля заявлението за подпомагане.
(2) Решението по ал. 1, т. 2 се взима въз основа на съответствието на заявлението за подпомагане със:
1. целите, дейностите и изискванията, определени с тази наредба;
2. критериите за оценка, посочени в приложение № 4.
(3) В случай на нередовност на документите или непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти по ал. 1, т. 1 РА с мотивирано писмо уведомява кандидата, който в срок 10 работни дни от уведомяването може да отстрани констатираните нередовности, непълноти или неясноти чрез представяне на допълнителни и/или нови документи, включително документи извън посочените в заявлението за подпомагане, които са свързани с извършване на подпомаганата дейност.
(4) Срокът по ал. 1 се удължава в следните случаи:
1. когато е изпратено писмо за отстраняване на нередовности или по даден проект е необходимо становище на други органи или институции, той се удължава със срока за получаване на отговор;
2. със заповед на изпълнителния директор на РА, когато в резултат от дейностите по ал. 1 са събрани документи и/или информация, които създават съмнение за нередност.
 
Чл. 27.
(1) Проектите с положителен резултат от извършените проверки се разглеждат от експертна комисия за осигуряване на прозрачност (ЕКОП), която се назначава от изпълнителния директор на РА. Експертната комисия за осигуряване на прозрачност изразява експертно писмено становище пред изпълнителния директор на РА.
(2) Изпълнителният директор на РА се произнася със заповед за одобрение или отказ на заявлението за подпомагане.

Чл. 28.
(1) Заявлението за подпомагане може да получи пълен или частичен отказ за финансиране в случай на:
1. нередовност на документите или непълнота или неяснота на заявените данни и посочените факти, установени при извършване на проверките по чл. 26, ал. 1, т. 1;
2. несъответствие с условията и критериите по чл. 26, ал. 2;
3. неотстраняване на непълнотите и пропуските в срока по чл. 26, ал. 3;
4. недостатъчен бюджет по мярката;
5. одобрените разходи по проекта са на стойност под определения минимален размер съгласно чл. 8, ал. 1.
(2) В случаите на частичен отказ по ал. 1 кандидатът има право да сключи договор за отпускане на финансова помощ за одобрената част от допустимите разходи или да кандидатства отново за същата инвестиция по реда на тази наредба.
(3) В случаите на пълен отказ по ал. 1 кандидатът има право да кандидатства отново за същата инвестиция по реда на тази наредба.

Чл. 29.
(1) Когато сумата на предложените за разглеждане заявления за подпомагане надхвърля наличния бюджет по мярката, заявленията за подпомагане, класирани съгласно критериите за оценка по чл. 26, ал. 2, т. 2, се одобряват в низходящ ред.
(2) За класираните по реда на ал. 1 заявления с еднакъв брой точки, за които е установен недостиг на средства, се извършва допълнително класиране по реда на приемане на заявленията за подпомагане.

Чл. 30.
(1) Изпълнителният директор на РА се произнася със заповед за одобрение или отхвърляне на заявлението за подпомагане.
(2) В срок 15 работни дни от получаване на писмено уведомление за одобрение на проекта кандидатът следва да подпише договор за отпускане на финансовата помощ.
(3) Договорът по ал. 2 урежда правата, задълженията и отговорностите на страните, включително основанията за изискуемост на финансовата помощ.
(4) След изтичане на срока по ал. 3 кандидатът губи право на подпомагане и може да кандидатства отново за финансиране на същата дейност по реда на тази наредба.

Чл. 31. В случаите на отказ за финансиране РА писмено уведомява кандидата, като в уведомлението изрично се посочват мотивите за отказ.

Глава четвърта
ИЗПЛАЩАНЕ НА ФИНАНСОВАТА ПОМОЩ И КОНТРОЛ ВЪРХУ ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПРОЕКТИТЕ

Раздел I
Изплащане на финансовата помощ

Чл. 32.
(1) Финансовата помощ се изплаща след извършване на цялата инвестиция.
(2) Допустимо е плащане и преди завършване на цялата инвестиция при спазване на изискванията по чл. 11, 12 и 13.
 
Чл. 33.
(1) При кандидатстване за авансово плащане ползвателят на помощта подава заявка за авансово плащане по образец, утвърден от изпълнителния директор на РА, в регионалните разплащателни агенции (РРА - РА) на РА по място на извършване на инвестицията и прилага документи съгласно приложение № 5.
(2) Заявка за авансово плащане се подава не по-рано от 10 работни дни от датата на сключване на договора за отпускане на финансова помощ.
(3) Регионалната разплащателна агенция извършва преглед на документите в присъствието на ползвателя на помощта.
(4) В случай на липса или нередовност на документите по ал. 1 РРА връща документите на ползвателя на помощта заедно с писмено изложение на липсите и нередовностите.
(5) След отстраняване на констатираните пропуски по ал. 4 ползвателят на помощта има право в рамките на срока по чл. 12, ал. 3 отново да подаде заявка за плащане.
(6) След приемане на документите за плащане ползвателят на помощта получава уникален идентификационен номер на заявката.
(7) В срок 25 работни дни от подаване на заявката за авансово плащане РА изплаща одобрената сума или мотивирано отказва авансовото плащане със заповед на изпълнителния директор на РА.
 
Чл. 34.
(1) При кандидатстване за междинно или окончателно плащане ползвателят на помощта подава заявка за плащане по утвърдения от изпълнителния директор на РА образец в РРА на РА по място на извършване на инвестицията и прилага документи съгласно приложение № 5.
(2) Заявка за окончателно плащане се подава след извършване на инвестицията не по-късно от един месец от изтичане на срока за извършване на инвестицията, посочен в договора за отпускане на финансова помощ.

Чл. 35.
(1) Регионалната разплащателна агенция на РА извършва преглед на документите по чл. 34, ал. 1 в присъствието на ползвателя на помощта.
(2) В случай на липса или нередовност на документите по ал. 1 РРА връща документите на ползвателя на помощта заедно с писмено изложение на липсите и нередовностите.
(3) След отстраняване на констатираните пропуски по ал. 2 ползвателят на помощта има право в рамките на срока по чл. 34, ал. 2 отново да подаде заявка за плащане.
(4) След приемане на документите за плащане ползвателят на помощта получава уникален идентификационен номер на заявката.
 
Чл. 36.
(1) В срок четири месеца от подаване на заявката за плащане РА:
1. извършва административни проверки на представените документи, заявените данни и други обстоятелства, свързани със заявката за плащане;
2. може да извърши проверка на място за установяване на фактическото съответствие с представените документи;
3. одобрява или мотивирано отказва със заповед на изпълнителния директор изплащането на финансовата помощ след извършен анализ за установяване на фактическо съответствие и съответствие по документи между одобрения инвестиционен проект и извършената инвестиция;
4. изплаща одобрената финансова помощ.
(2) В случай на нередовност на документите или непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти централното управление на РА писмено уведомява ползвателя на помощта, който в срок до 15 работни дни от деня на уведомяването може да отстрани констатираните нередовности, непълноти или неясноти чрез представяне на допълнителни и/или нови документи, включително документи извън посочените в приложение № 5.
(3) Срокът по ал. 1 се удължава:
1. когато е изпратено писмо за отстраняване на нередовности или по даден проект е необходимо становище на други органи или институции - със срока за получаване на отговор;
2. със заповед на изпълнителния директор на РА, когато в резултат от дейностите по ал. 1 са събрани документи и/или информация, които създават съмнение за нередност.

Чл. 37. Плащанията се изчисляват въз основа на приетите за допустими и реално извършени разходи след извършване на проверките по чл. 36, ал. 1, т. 1 и 2 и при спазване на разпоредбите на чл. 31 от Регламент на Комисията 1975/2006 относно определяне на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета по отношение на прилагането на процедури за контрол, както и кръстосано спазване по отношение на мерките за подпомагане на развитието на селските райони (ОВ L 368, 23.12.2006 г.) и разпоредбите на Регламент (ЕО)№ 1998/2006 на Комисията от 15 декември 2006 г. относно прилагането на членове 87 и 88 от Договора за създаване на ЕО по отношение на минималната помощ.

Чл. 38.
(1) Разплащателната агенция може да откаже изплащането на част или цялата помощ, когато:
1. установи нередовност на документите или непълнота или неяснота на заявените данни и посочените факти по реда на чл. 36, ал. 1, т. 1 и 2;
2. установи несъответствие с целите, дейностите и изискванията, определени с тази наредба;
3. ползвателят на помощта не отстрани непълнотите и пропуските в срока по чл. 36, ал. 2;
4. приложи правилото на чл. 31 от Регламент (ЕО) № 1975/2006;
5. се прилагат разпоредбите на Регламент (ЕО)№ 1998/2006 на Комисията от 15 декември 2006 г. относно прилагането на членове 87 и 88 от Договора за създаване на ЕО по отношение на минималната помощ.
(2) В случаите на отказ за изплащане на финансовата помощ ползвателят на помощта не може да подаде друга заявка за плащане за същата инвестиция.

Раздел II
Условия за изпълнението на дейностите по проекта и контрол
 
Чл. 39.
(1) Одобреният проект се изпълнява в срок до 30 месеца считано от датата на подписването на договора за отпускане на финансова помощ с РА.
(2) Всички процедури за избор на изпълнител за дейности, включени в заявлението и одобрени за изпълнение по проекта, с изключение на случаите по чл. 21, ал. 1, т. 4, се провеждат след сключване на договора за отпускане на финансова помощ. Ползвателите по чл. 14, ал. 1, т. 1 провеждат процедурите в съответствие със ЗОП или НВМОП.
 
Чл. 40.
(1) В срок 10 работни дни след сключване на договорите с избраните изпълнители на доставка и/или на строителство, и/или на услуга по съответната процедура ползвателят на помощта е длъжен да представи пред РА - Централно управление, документите, информация за настъпили промени в графика и стойността на дейностите по проекта съгласно приложение № 6.
(2) Ползвателят на помощта започва изпълнение на дейностите по проекта след одобрение от страна на РА на настъпилите промени в графика, стойността или дейностите по проекта, настъпили вследствие на избора на изпълнител по ал. 1.

Чл. 41.
(1) Ползвателят може да подаде искане за промяна на договора за отпускане на финансова помощ в РА не по-късно от два месеца преди изтичане на срока на договора за отпускане на финансова помощ. Към искането се прилагат доказателствата, необходими за преценката на основателността на искането.
(2) Не се допуска изменение и/или допълнение на договора за отпускане на финансова помощ, което:
1. засяга основната цел на дейността и/или променя предназначението на инвестицията съгласно одобрения проект;
2. води до несъответствие с целите, дейностите, изискванията и критериите за оценка, определени в тази наредба;
3. води до увеличение на стойността на договорената финансова помощ.
(3) Ползвателят на помощта може да поиска удължаване на срока по договора за отпускане на финансова помощ до срока по чл. 39, ал. 1.
(4) В срок до един месец от подаването на искането за промяна РА приема или отхвърля исканата промяна.
 
Чл. 42.
(1) Ползвателят е длъжен да води всички финансови операции, свързани с подпомаганите дейности, отделно в счетоводната си система или като използва счетоводни сметки с подходящи номера.
(2) Ползвателят е длъжен да организира подробна счетоводна отчетност, достатъчна за установяване и проследяване на възстановим и невъзстановим ДДС по всеки договор (проект, дейност).
(3) Ползвателят е длъжен да съхранява всички документи, свързани с подпомаганите дейности, за срок 5 години след сключване на договора за отпускане на финансова помощ.
 
Чл. 43.
(1) За срок 5 години след сключване на договора за отпускане на финансова помощ ползвателят е длъжен:
1. да използва придобитите въз основа на одобрения проект активи по предназначение;
2. да не продава, дарява, преотстъпва ползването на активите, предмет на подпомагане, под каквато и да е форма с изключение на случаите, когато това се изисква по закон;
3. да не променя местоположението на подпомогнатата дейност;
4. да не преустановява подпомогнатата дейност.
(2) Изискванията по ал. 1, т. 1 и 2 не се прилагат при подмяната на съоръжения с изтекъл амортизационен срок. Подмяната с новото съоръжение се осъществява след одобрение на РА.
 
Чл. 44.
(1) Ползвателите на помощ са длъжни да сключат и поддържат валидна застраховка на имуществото - предмет на подпомагане, срещу рисковете, посочени в договора за отпускане на финансова помощ, за срока от подаване на заявка за плащане до изтичане на срока по чл. 43, ал. 1, като са длъжни ежегодно да подновяват застрахователните полици.
(2) Договорът за застраховка следва да бъде сключен с уговорка в полза на РА, както следва:
1. при тотална щета на застрахованото имущество в резултат на събитие, покрито по условията на договора за застраховка, застрахователят изплаща обезщетението на РА;
2. при частично погиване на застрахованото имущество обезщетението се изплаща на ползвателя на помощта.
(3) Със сумата на застрахователното обезщетение, когато то се изплаща на РА, се намалява размерът на задължението на ползвателя на помощта към РА.
(4) При настъпване на частична щета ползвателят е длъжен да възстанови подпомогнатия актив.

Чл. 45.
(1) Ползвателят на помощта е длъжен да предоставя на РА всяка поискана информация за осъществяването на подпомаганата дейност.
(2) Контрол за изпълнение на условията по договора за отпускане на финансова помощ, процедурите по ЗОП, както и на документите, свързани с подпомаганата дейност, може да бъде извършван от представители на РА, МЗХ, Сметната палата, Европейската комисия и Европейската сметна палата, Европейската служба за борба с измамите.
(3) На контрол по ал. 2 подлежат ползвателите на помощ, както и техните контрагенти по подпомаганите дейности.
(4) Ако МЗХ или Европейската комисия извършва наблюдение и оценка по изпълнение на ПРСР, ползвателят на помощта поема задължението да осигури на нея и/или на упълномощените от нея лица всякакви документи и информация, които ще подпомогнат оценяването или наблюдението.

Чл. 46.
(1) В случай че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни или договорни задължения след изплащане на финансовата помощ, РА може да поиска връщане на вече изплатени суми заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя на помощта.
(2) В случаите по ал. 1 РА определя размера на средствата, които трябва да бъдат възстановени от ползвателя на помощта, като взема предвид вида, степента и продължителността на неизпълнението. Степента на неизпълнение по даден проект зависи от неговите последици за дейността като цяло. Продължителността на неизпълнение зависи от времето, през което траят последиците или възможността за отстраняване на тези последици по приемлив начин.
(3) Разплащателната агенция може да поиска връщане на вече платени суми заедно със законната лихва върху тях, когато:
1. ползвателят на помощта е представил декларация с невярно съдържание и/или изкуствено е създал условия за изпълнение на изискванията за получаване на финансова помощ, за да извлече облага в противоречие с целите на тази наредба;
2. ползвателят на помощта е получил или е одобрен за получаване на допълнителна публична финансова помощ за дейностите, финансирани по реда на тази наредба;
3. ползвателят на помощта е променил предмета на подпомаганата дейност;
4. ползвателят на помощта не използва придобитите на основа на одобрения проект активи по предназначение.

Чл. 47.
(1) В случаите на неизпълнение на задълженията по чл. 42, 44 или 50 РА писмено предупреждава ползвателя за констатираното неизпълнение и санкциите, които се налагат за този случай.
(2) Ползвателят може да отстрани нередовностите по ал. 1 в едномесечен срок. В случай на отстраняване на нередовностите в срок ползвателят не се санкционира.
(3) В случай на неизпълнение на задълженията в срока по ал. 2 ползвателят дължи връщане на получената помощ заедно със законната лихва върху нея.

Чл. 48.
(1) Страните по договора за отпускане на финансова помощ не отговарят за неизпълнение на задълженията, в случай че неизпълнението се дължи на форсмажорни обстоятелства.
(2) Разплащателната агенция се отказва частично или изцяло от възстановяване на получената помощ от ползвателя при възникване на форсмажорните обстоятелства, уредени в чл. 47 от Регламент (ЕО) № 1974/2006 на Комисията от 15 декември 2006 г. за определянето на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) (ОВ L 368, 23.12.2006 г. и Българско специално издание: глава 03, том 80) (Регламент (ЕО) № 1974/2006), при условията на същия член.

Глава пета
ОСИГУРЯВАНЕ НА ПУБЛИЧНОСТ

Чл. 49.
(1) С цел осигуряване на публичност и прозрачност най-малко веднъж на три месеца РА публикува на електронната си страница следната информация за всеки одобрен проект по мярка "Обновяване и развитие на населените места" от ПРСР 2007 - 2013 г.:
1. наименование на ползвателя на помощта;
2. вид на подпомаганите дейности;
3. общ размер на одобрената финансова помощ по проекта.
(2) С цел осигуряване на публичност и прозрачност най-малко веднъж на три месеца РА публикува на електронната си страница следната информация за всеки проект, по който е извършено плащане по мярка "Обновяване и развитие на населените места":
1. пълното регистрирано юридическо наименование в случаите, когато ползвателят на помощта е юридическо лице или гражданско дружество;
2. пълното регистрирано наименование на гражданското дружество или приетото официално наименование в случаите, когато получателите са сдружения на физически и/или юридически лица без собствена юридическа правосубектност;
3. общината, в която ползвателят на помощта живее или е регистриран, и пощенския код, когато е наличен, или част от него за обозначаване на общината;
4. общата сума на публично финансиране, получена от ползвателя на помощта за съответната финансова година, която включва както вноски на общността, така и национални вноски;
5. вида на подпомаганите дейности;
6. информация за сбора от сумите, изплатени за предходната година от Европейския фонд за гарантиране на земеделието и Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони за всеки ползвател на финансова помощ;
7. валутата, в която тези суми са били получени.
(3) Данните на ползвателя на помощта се публикуват в съответствие с Регламент (ЕО) № 1290/2005 на Съвета от 21 юни 2005 г. относно финансирането на Общата селскостопанска политика (ОВ L 209, 11.8.2005 г. и Българско специално издание: глава 03, том 80) (Регламент (ЕО) № 1290/2005) и Регламент (ЕО) № 259/2008 на Комисията от 18 март 2008 г. за установяване на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1290/2005 относно публикуването на информация за получателите на средства от Европейския фонд за гарантиране на земеделието (ЕФГЗ) и Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) (ОВ L 76, 19.03.2008 г.) (Регламент (ЕО) № 259/2008) и могат да бъдат обработени от органите за финансов контрол и от следствените органи на Общностите и на държавите членки с цел защита на финансовите интереси на Общностите.
 
Чл. 50.
(1) Ползвателят на помощта се задължава след извършване на окончателно плащане по проект по реда на тази наредба за срок 5 години от сключване на договора за отпускане на финансова помощ да постави и поддържа на видно място табела с информация за подпомагане на дейността му от ЕЗФРСР, когато е одобрен за финансова помощ с обща стойност на проекта над левовата равностойност на EUR 50 000 - на мястото/местата, където се извършва инвестицията.
(2) Ползвателят на помощта се задължава след извършване на окончателно плащане по проект по реда на тази наредба за срок 5 години от сключване на договора за отпускане на финансова помощ да постави и поддържа на видно място билборд с информация за подпомагане на дейността му от ЕЗФРСР, когато е одобрен за финансова помощ за извършване на инвестиции в областта на инфраструктурата с обща стойност на проекта над левовата равностойност на 500 000 евро - на мястото/ местата, където се извършва инвестицията.
(3) Табелата или билбордът по ал. 1 и 2 съдържа описание на проекта/дейността, която се подпомага, знамето на Европейския съюз с пояснение за неговата роля, националното знаме на Република България, както и думите: "Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони: Европа инвестира в селските райони".
(4) Информацията по ал. 3 заема не по-малко от 25 % от табелата или билборда.
(5) Знамето на Европейския съюз се изобразява върху табела с правоъгълна форма на син или бял фон с 12 златни или черни звезди, чиито върхове не се докосват и образуват кръг, съгласно приложение № 7.
(6) Техническите изисквания към информацията във връзка с оповестяване на подпомагането на дейността от ЕЗФРСР се определят съгласно приложение № VI към чл. 58, ал. 3 от Регламент (ЕО) № 1974/2006 на Комисията от 15 декември 2006 г. за определянето на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) (ОВ L 368, 23.12.2006 г. и Българско специално издание: глава 03, том 80) /Регламент (ЕО) № 1974/2006).

Допълнителни разпоредби

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Проект" е заявление за подпомагане заедно с всички изискуеми документи, както и съвкупността от материални и нематериални активи и свързаните с тях разходи, заявени от кандидата и допустими за финансиране по ПРСР.
2. "Мярка" е съвкупност от дейности за прилагане на приоритетите на ПРСР.
3. "Административни проверки" са проверки съгласно условията и разпоредбите на чл. 26 от Регламент (ЕК) № 1975/2006.
4. "Проверка на място" е проверка по смисъла на Регламент (ЕК) № 1975/2006.
5. "Дейност" е механизъм по ПРСР, който се осъществява от един или повече ползватели предвид постигането на поставените цели в ПРСР.
6. "Ползвател" е лице, на което е одобрена и/или изплатена финансова помощ по ПРСР.
7. "Разходи за инвестиции за обикновена подмяна" са разходи за замяна на активи, които не водят до подобряване на цялостната дейност на кандидата.
8. "Принос в натура" се състои в предоставяне на земя или недвижим имот, оборудване или суровини, проучване или професионална работа или неплатен доброволен труд, за които не са правени плащания, подкрепени от фактура или друг еквивалентен на фактура платежен документ.
9. "Авансово плащане" е плащане по смисъла на чл. 56 на Регламент (ЕК) № 1974/2006.
10. "Междинно плащане" е плащане за обособена част от одобрена и извършена инвестиция.
11. "Рефинансиране на лихви" е възстановяване на извършени разходи за лихви по заеми.
12. "Предпроектно проучване" е извършването на специално проучване преди започване на инвестиционен проект, което има за цел да установи и документира доколко реализацията му е оправдана, дава оценка на шансовете за успех на проекта и изброява възможните алтернативи и подходи за това.
13. "Инвестиционен проект" е проект, по смисъла на ЗУТ и Наредба № 4 за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти, предназначен за строителството на обекта/ите, включени в проекта.
14. "Публична финансова помощ" е всеки обществен дял във финансирането на дейности, източник на който е бюджетът на държавата, на регионалните или местните власти, на Европейската общност, както и всеки подобен разход. Всеки дял във финансирането на дейности, чийто произход е бюджетът на обществени юридически лица или сдружения на една или повече регионални или местни власти по смисъла на Директива 2004/18/EС на Европейския парламент и на Съвета от 31 март 2004 г. относно координирането на процедурите за възлагане на обществени поръчки за строителство, услуги и доставки (ОВ L 134, 30.4.2004 г. и Българско специално издание: глава 06, том 8), ще се разглежда като обществен дял.
15. "Минимална помощ" е помощта, която не нарушава и не застрашава конкуренцията или има незначително въздействие върху нея поради своя минимален размер, както е дефинирана в Регламент (ЕО) № 1998/2006 и Регламент (ЕО) № 1860/2004 на Комисията относно прилагането на чл. 87 и 88 от Договора за създаване на Европейската общност относно минималната помощ в областта на земеделието и рибарството.
16. "Уникален идентификационен номер" е регистрационен номер, който се издава на кандидата от служител в РА след положително становище от извършен преглед на документите към заявлението за подпомагане или кандидатът е подписал декларацията по чл. 27, ал. 4.
17. "Независими оферти" са оферти, подадени от лица, които не са:
а) лица, едното от които участва в управлението на дружеството на другото;
б) съдружници;
в) лица, които съвместно контролират пряко трето лице;
г) лица, които участват пряко в управлението или капитала на друго лице, поради което между тях могат да се уговарят условия, различни от обичайните.
18. "Частичен отказ за финансиране" е отказът да се финансират част от заявените разходи на кандидата, които са включени в проект, одобрен за подпомагане по ПРСР. Основанията за отказ са регламентирани в тази наредба, както и в българското и европейско законодателство, уреждащо правилата за прилагане на ПРСР в Република България.
19. "Оперативни разходи" са административните разходи и разходите, свързани с поддръжка и експлоатация на активите.
20. "Форсмажорни обстоятелства" са:
а) смърт на ползвателя на помощта;
б) продължителна професионална нетрудоспособност на ползвателя на помощта;
в) тежко природно бедствие, въздействало сериозно върху земята в имота.
21. "Терен" е част от земната повърхност, за която с инвестиционен проект се предвиждат дейности по устройство - застрояване, озеленяване и благоустрояване.
22. "Реконструкция на улица" е дейност по разширяването и модернизирането на съществуващите материални активи, която включва цялостно преустройство на пътя и пътните съоръжения при запазване на основното направление на съществуващото трасе.
23. "Ремонт на улица" е дейност по възстановяването или подобряването на транспортно-експлоатационните качества на улиците и привеждането им в съответствие с изискванията на движението.
24. "Текущ ремонт" на строеж е подобряването и поддържането в изправност на сградите, постройките, съоръженията и инсталациите, както и вътрешни преустройства, при които не се:
а) засяга конструкцията на сградата;
б) извършват дейности, като премахване, преместване на съществуващи зидове и направа на отвори в тях, когато засягат конструкцията на сградата;
в) променя предназначението на помещенията и натоварванията в тях.
25. "Фасада" е външна ограждаща стена на сграда, която стъпва на терена.
26. "Територия на населеното място" е селищната територия, определена от строителните му граници, и извънселищната територия, определена от границите на землището.
27. "План за обновяване на населеното място" е план за физическото обновление на специфични културни и традиционни елементи на селищната среда, при което се запазва архитектурният облик на населеното място.
28. "Етап" е част от строежа със самостоятелно функционално предназначение, за която може да бъде издадено отделно разрешение за строеж и разрешение за ползване.
29. "Непредвидени разходи" са разходи, възникнали в резултат на работи, които не е могло да бъдат предвидени при първоначалното проектиране и водят само до увеличаване на количествата, заложени предварително в количествено-стойностната сметка към проекта.
30. "Нередност" е всяко нарушение на общностното право в резултат от действие или бездействие на икономически оператор, което е имало или би имало за резултат ощетяване на общия бюджет на Европейските общности или на бюджетите, управлявани от тях, чрез намаляване или загуба на приходи в резултат на собствени ресурси, събирани от името на ЕО, или посредством извършване на неоправдан разход.

Преходни и Заключителни разпоредби

§ 2. Наредбата се издава въз основа на § 35, ал. 3 от Закона за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители (обн., ДВ, бр. 18 от 2006 г.; изм., бр. 96 от 2006 г. и бр. 16 от 2008 г.).

§ 3. Началната дата на първия прием на заявления за подпомагане за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по реда на тази наредба се обявява със заповед на министъра на земеделието и храните.
 
Приложение № 1-Приложение № 7
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив