Синдикатите и Министерството на транспорта не постигнаха съгласие по процедурата за избор на железопътен превозвач за пътнически превози.
От министерството предлагат дружеството да бъде разделено на лотове, а синдикалните организации смятат, че това ще бъде неефективно.
Според плана на министерството железопътната мрежа се разделя на три лота: София – Пловдив – Бургас, София – Горна Оряховица – Варна и всички останали линии.
Ефективното изпълнение на договорите трябва да започне през 2026 година, а продължителността им ще е 8 години. Дружеството “БДЖ – Пътнически превози” ще бъде равноправен участник в процедурата. Работните места на служителите са гарантирани, а целта на разделянето на мрежата е да се повиши качеството на услугата, заяви служебният министър на транспорта Красимира Стоянова.
“Категорично искам да подчертая, че няма предназначаване на лотове или на линии за когото и да било. Че добрите, скъпите линии са едва ли не предназначени за частни превозвачи – не отговаря на истината”, заяви тя.
Синдикатите обаче смятат, че това ще бъде грешка и ще направи услугата неефективна. Имат и сериозни притеснения, че печелившите линии ше бъдат предназначени за частните превозвачи.
Президентът на КНСБ Пламен Димитров смята, че за подобно решение трябва да има редовно правителство, което да носи отговорност.
“Служебният кабинет няма нито политическата, нито обществената, нито социалната подкрепа и това се вижда по много линии. Разделянето на три, четири, повече лотове ще доведе до увеличаване на общата неефективност”, каза той.
На срещата присъстваха експерти и бивши министри на транспорта. Част от тях подкрепиха плана на министерството, а други посочиха, че няма визия как ще се развиват железниците на свободния пазар.