Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) прогнозира във вторник, че глобалните приходи на авиокомпаниите ще надхвърлят 1 трилион долара за първи път през 2025 г., като в същото време ще бъде отчетен и рекорден брой пътници, съобщава Ройтерс.
Общите приходи на авиокомпаниите се очаква да възлязат на 1,007 трлн. долара през следващата година, нараствайки с 4,4% в сравнение с 2024 г. Нетните печалби пък ще достигнат 36,6 млрд. долара през 2025 г. при марж на нетната печалба от 3,6%, което ще бъде с 16% повече от 2024 г. Оперативната печалба за следващата година се очаква да достигне 67,5 милиарда долара.
IATA също така предвижда, че броят на пътниците на авиокомпаниите по целия свят ще надхвърли за първи път 5 милиарда през 2025 г., достигайки 5,2 милиарда, нараствайки спрямо 2024 г. с 6,7 на сто.
"Този ръст означава, че авиационната свързаност ще създава и поддържа работни места в световната икономика", посочи генерален директор на IATA каза Уили Уолш.
Тези очаквани силни резултати идват четири години, след като индустрията се срина, отбелязвайки загуба от 140 милиарда долара през 2020 г. в резултат на коронавирусната пандемия (Covid-19), но последва възстановяване благодарение на силното търсене на пътувания.
Цените на самолетното гориво също се очаква да паднат, предлагайки известно облекчение.
Уолш отбеляза, че очакваните силни резултати ще бъдат факт въпреки наличието на "неприемливи" трудности при осигуряването на нови самолети.
Авиокомпаниите по света посочват, че техният растеж е възпрепятстван от проблеми в самолетостроителите Boeing и Airbus, които забавиха доставките на самолети. Авиокомпаниите заявяват, че без по-нови, по-ефективни самолети, те не могат да намалят разходите за гориво, докато летят с повече пътници на борда.
"Дадохме им време. Мисля, че търпението ни се изчерпа. Ситуацията е неприемлива", каза ръководителят на Международната асоциация за въздушен транспорт пред репортери в Женева.
Уили Уолш добави, че доставчиците се държат като "квазимонополисти" и изглежда се облагодетелстват от проблемите, които са причинили.
"Ще трябва да увеличим натиска и може би да потърсим подкрепа, за да принудим ключовите доставчици да действат заедно", каза Уолш, който преди това беше ръководител на British Airways и нейната компания майка IAG, отбелязва Ройтерс./БНР