Снимка: Econ.bg
Предвижда се изграждането на нов булевард във Варна. Изграждането на едноименния булевард е заложено още в Общия градоустройствен план, приет през 1982 г. Булевардът е залегнал и в настоящия проект на Общ устройствен план (ОУП). Предвижда се той да е улица от най-висок клас, с дължина 15 километра в градската си част, с две платна, всяко от които с по три ленти. Той ще „отпуши" движението в северното направление на града и ще изнесе голяма част от трафика от централната част. Булевардът ще обхожда града - като започва от магистрала "Черно море" - на юг, а на север ще прави връзка с Кичево, Балчик и Дуранкулак. Той ще стане част от главен път І-9, който свързва Румъния с Турция.
Теренът за трасето е подбран след множество анализи, съобразно географските характеристики на града. Направени са подробни инженерно-геоложки проучвания и зоната не е обозначена като свлачищна.
Няма дублиране на трасета - булевард „Варна" е І клас градска магистрала, булевард „Васил Левски" е ІІ клас път, а булевард „Христо Смирненски" е път от ІІІ клас.
Изготвена е екологична оценка във връзка със замърсяването на района, според която изграждането на първокласната улица ще го намали значително - ще бъдат елминирани най-вредните режими на работа на двигателите на превозните средства - изчакването и ниските скорости от порядъка на 10-15 км/ч. при задръстванията.
Разширяването на уличните платна подобрява рязко и вентилацията на района, т.е. намалява концентрацията на приземно ниво на газо- и прахообразните замърсители от двигателите на машините. Шумът се влияе незначително от ширината на уличните платна, но при изграждането на булеварда има възможност за монтиране на обезшумителни конструкции. С разширяването на платната се гарантира и сигурността при движението на превозните средства.
"Собствениците на имоти, които попадат в трасето на новия градски булевард, са информирани нееднократно, че не би следвало да изграждат каквито и да било съоръжения и сгради, освен временни обекти. След 1980 г. в зоната, предвидена за булеварда, няма законно построени нови сгради, освен тези по чл. 55 от Закона за устройство на територията - за временни постройки, които се използват за борси. Не би следвало да са издавани разрешения за строеж и в кв. „Изгрев", тъй като трасето за първокласен път не е отпаднало. Сградите, изградени на мястото на дворните места в бившия кв. „Стойко Пеев", са били предвидени за панелни жилища и според общинската администрация постройките са незаконни", се казва в официално писмо на Териториалната проектанска организация - Варна и Центъра за проучване, проектиране и бизнес осигуряване.
Многократно са провеждани срещи с инициативните комитети на собствениците на имоти в кв. „Изгрев" и местност „Сотира", на които те са били детайлно запознати с изграждането на булевард „Варна". На всички въпроси е отговорено изчерпателно, като им е предоставена подробна информация за параметрите на интересуващата ги част от проекта, който е от стратегическо значение за развитието на града ни, се подчертава още в писмото.
Предвижданията на Общия устройствен план ще бъдат обявени за обществено обсъждане в най-кратки срокове и всички заинтересовани лица ще могат да го коментират.