Проект за промени в Закона за защита на конкуренцията, подготвен от левицата, ще бъде внесен до края на седмицата в Парламента. С измененията ще се въведе изискване договорите между хипермаркетите
и фирмите да се публикуват в интернет, съобщава в. "Труд", като се позова на депутати.
В новия закон ще бъде въведена забрана на клаузи, с които не се разрешава на фирмите да доставят стоки на конкурентни вериги. Според социалисти имало редица случаи на подобни забрани.
Друга промяна е ограничаването на възможността веригите да събират допълнителни такси от доставчиците, за да излагат стоките им. Някои хипермаркети дори слагат допълнителна такса "рожден ден", когато имат такъв празник, твърдят от левицата. В законопроекта се съдържат и други мерки, за които се търси съгласието на ДПС.
Депутатът от левицата Корнелия Нинова заяви пред bTV, че текстът вече е обсъден със заинтересованите страни.
Още миналото лято представители на левицата погнаха словесно веригите. Предлагаше се да им се наложи задължителен срок за разплащане с доставчиците - 30 дни от получаването на стоката. Обмисляха се и санкции при закъснение. Сега по закон срокът за плащане е до 60 дни, но може да бъде удължен, ако страните са го договорили. Не е ясно дали тази поправка ще стане факт.
Нинова обясни, че се въвежда понятието „значителна пазарна сила”. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) има 3-месечен срок да изготви методики и да каже коя фирма има значителна пазарна сила.
„Понятието не е ясно, не е познато в европейската практика, прилага се в няколко страни и те са заплашени от санкции”, възпротиви се Матеев. Според него се дават твърде много правомощия на КЗК и тя става законодателен орган, който ще изготвя „черен списък” на компаниите.
Глобата, която веригите може да отнесат, е 10% от оборота на компанията. Нинова не се съгласи с тезата на опонентите на идеята, че подобни практики не са популярни в ЕС. Тя поясни, че Европейската комисия е издала „зелена книга”, в която са обяснени порочните практики.
След отпадането на различни видове такси, които големите компании налагат на малките производители, ще е по-евтино в хипермаркетите.