По-малко от половината свинско месо на българския пазар е българско - каза министърът на земеделието Десислава Танева при откриването на търговските изложения "Месомания" и "Млекомания". Тя съобщи още, че министерството не подкрепя идеята, търговските вериги да бъдат задължени да продават определен процент български стоки на щандовете си.
Само овцевъдите успяват да задоволят потребностите на българския пазар, каза Танева. 91 процента от агнешкото месо в магазините е българско.
Телешкото месо - 66 процента, при пилешкото месо има една особеност - България изнася значителни количества пилешки меса, както и внася, а най-нисък е процентът при свинското месо. Тук процентът е близо 50.
На практика почти всички количества свинско, вложени в български колбаси, са от вносно месо, признават експертите. Според председателя на Асоциацията на месопреработвателите Атанас Орджанов, дефицитът се дължи на липса на интерес за отглеждане на животни, а липсата на интерес - от малкото пари в сектора.
Защото все още е нужна подкрепа на земеделците, за да се развиват и да увеличават броя на животните.
Министър Танева е категорична, че не подкрепя идеята търговските вериги да бъдат задължени да продават минимум 50 процента български стоки. Срещу този антипазарен принцип министерството подготвя финансова подкрепа за изграждане на специални фермерски пазари и преговаря с веригите за по-благоприятни условия за родните производители.