Купувачите ще могат да пазаруват онлайн на територията на Европейския съюз, без достъпът им да бъде блокиран или да бъдат автоматично пренасочвани към друг сайт. Това стана ясно, след като днес Европейският парламент гласува за премахване на ограниченията за трансгранично онлайн пазаруване.
Според новите правила пазаруващите онлайн ще имат по-широк и по-лесен трансграничен достъп до продукти, резервации за хотели, коли под наем, продажба на билети за концерти или развлекателни паркове в ЕС.
Забранява се геоблокирането на купувачи, посещаващи сайтове на територията на други държави от ЕС. Те ще могат да избират от кой сайт да купуват стоки или услуги, без достъпът им да бъде блокиран или да бъдат автоматично пренасочени към друг сайт поради своята националност, място на пребиваване или временно местоположение.
Търговците ще трябва да се отнасят еднакво с местните купувачи и клиентите от друга държава в ЕС. Това означава да им предоставят достъп до еднакви цени или условия на продажба в следните случаи:
‒ при покупка на стоки (например домакински уреди, електроника, дрехи), които се доставят в държава в ЕС, в която търговецът предлага доставки според общите си условия. Търговците не са длъжни да доставят стоките си във всички държави от ЕС, но трябва да предлагат възможността клиентите да вземат стоката от място, което е съгласувано с тях;
‒ получаване на услуги, предоставяни по електронен път, които не са защитени с авторско право, като например облачни компютърни услуги, защитни стени (файъруол), съхраняване на данни, хостинг на уебсайтове;
‒ при покупка на услуга, която се предоставя в помещенията на търговеца или на физическо място, където търговецът извършва дейност. Това включва престой в хотел, спортни събития, коли под наем, билети за музикални фестивали или развлекателни паркове.
Ще бъде забранено и третирането на купувачите по различен начин заради мястото на издаване на кредитната или дебитната карта. Търговците остават свободни да приемат всякакви средства за плащане, но не могат да дискриминират въз основа на определена платежна марка, основана на националност.
Защитеното с авторско право цифрово съдържание като електронни книги, музика или игри, които може да се изтеглят онлайн, засега няма да бъде обхванато от новите правила. Преговарящите от страна на Европарламента обаче са добавили в законопроекта "клауза за преразглеждане". Тя изисква Европейската комисия да направи оценка в срок от две години след влизането в сила на регламента дали забраната за геоблокиране трябва да бъде разширена, за да включи подобно съдържание, както и аудио-визуалните и транспортните услуги, които също са изключени от обхвата засега.
Регламентът за геоблокирането трябва да бъде официално приет от съвета. Новите правила ще се прилагат девет месеца след деня на публикуването му в Официалния вестник на ЕС, т.е. преди края на 2018 г.
Според проучване, проведено от комисията чрез метода "тайно пазаруване", 63% от сайтовете не предоставят възможност на потребителите да пазаруват от друга държава в ЕС. По отношение на материалните стоки геоблокирането е най-разпространено при домакинските електроуреди (86%), а в сферата на услугите – при резервации онлайн в офлайн развлекателния сектор, като например билети за спортни събития (40%).
Правилата, които забраняват неоправданото геоблокиране, са представени като част от цифровия единен пазар и са включени в пакета за електронната търговия заедно със законопроекта за трансгранична доставка на колети, който ще бъде гласуван на пленарната сесия през март 2018 г., и с правилата за по-добра защита на потребителите, които бяха одобрени от Европарламента още през ноември 2017 г.