Потребителите на интернет в Европейския съюз (ЕС) са много загрижени за кибернетичната сигурност. Това е изводът от публикувано днес (22 ноември) проучване на Евробарометър.
76% от европейците считат, че рискът да станат жертва на престъпления в кибернетичното пространство се е увеличил през изминалата година, което е повече в сравнение с подобно проучване от 2012 г. Профилите в социалните мрежи или електронните адреси на 12 на сто от онлайн потребителите вече са били обект на хакерски атаки.
Въпреки че 70% от потребителите на интернет в ЕС са спокойни относно използването на интернет за онлайн пазаруване или онлайн банкиране, едва около половината (50 на сто) действително избират да използват тези услуги. Тази съществена разлика в процентите показва отрицателното въздействие на престъпленията в кибернетичното пространство върху цифровия единен пазар, коментират от Европейската комисия. Двете основни тревоги при подобни онлайн дейности са свързани със злоупотребите с лични данни (което се посочва от 37 % от отговорилите) и със сигурността на плащанията онлайн (35 % от отговорилите).
Окуражителен е фактът, че в сравнение с миналата година повече граждани на ЕС смятат, че са добре информирани за рисковете от престъпления в кибернетичното пространство. (44 % спрямо 38 %). Изглежда обаче, че те не винаги правят всички необходими изводи от тази информация. Например по-малко от половината от потребителите на интернет са променили някоя от своите онлайн пароли през последната година (48 % — малко по-добър резултат от установените през 2012 г. 45 %).
"Червеи" и "троянци" ни нападат в интернет
Проучването показва също, че 87 % от участвалите в него избягват да разкриват лична информация онлайн (слаб спад в сравнение с 89-те % през 2012 г.). Същевременно мнозинството от запитаните все още смятат, че не са добре информирани за рисковете от престъпления в кибернетичното пространство.
7 % са били жертва на измама с кредитна карта или банкова измама по интернет. Налице е съществено нарастване на броя на потребителите, които се свързват с интернет чрез смартфон (35 % спрямо 24 % през последната година) или чрез таблет (14 % спрямо 6 %).
В проучването на Евробарометър са участвали повече от 27 000 души от всички държави членки.