Едва десет процента от българските компании продават продуктите си онлайн

08.12.2017 | 13:45
по статията работи: econ.bg
Данните на НСИ показват и малък дял на предприятията, които използват т.нар. "облачни" технологии за оптимизирането на бизнес процесите си – 8% през 2017 г.
Едва десет процента от българските компании продават продуктите си онлайн
Снимка: БГНЕС

Само 10.5% от предприятията в България са продавали своите продукти и услуги онлайн през 2016 г., показват данни от изследване на Националния статистически институт (НСИ) за информационното общество в предприятията през 2017 г.

Реализираният оборот от интернет търговия е едва 5.4% от общия оборот на предприятията. Относителният дял на тези, които осъществяват продажби онлайн, е 8.9% при едва 2.1% предприятия, използващи съобщения от автоматизиран обмен на данни.

По-голямата част от предприятията, които продават по интернет правят това чрез собствен уебсайт, интернет магазин или уебприложение ( 88.6%). Същевременно малко над половината от фирмите имат собствен сайт (50.8%). Най-често на сайтовете си компаниите предоставят информация за предлаганите стоки и услуги (80.0%) и поставят препратка към профила си в социалните мрежи (34.2%). Само 26.2% предлагат възможност за онлайн поръчки или резервации на стоки или услуги. Общо 26.9% от търгувалите онлайн използват платформи за електронна търговия като eBay, Amazon, Booking.com, eMAG.

Най- много интернет продажби са осъществени към клиенти от България (95.4%), но немалко предприятия предлагат своите продукти и услуги на клиенти от други европейски държави (34.5%) или от други страни извън ЕС (19%).

Наблюдава се и ръст на относителния дял на предприятията, осъществили покупки онлайн. През миналата година това са сторили 13% от тях, което е с 2.3 процентни пункта повече в сравнение с 2015 г.

Най-активни при използването на електронна търговия са големите предприятия - 22% от тях извършват покупки по интернет, а 18.5% продават стоки или услуги онлайн.

Данните на НСИ показват и малък дял на предприятията, които използват т.нар. "облачни" технологии за оптимизирането на бизнес процесите си – 8% през 2017 г. Основни потребители са големите предприятия с над 250 заети (28.6%).

Основните цели, за които предприятията използват облачните решения, са поддръжка на електронна поща (72.7%), съхранение на файлове (67.6%) и хостинг на база данни (57%).

Малко по-активни са компаниите при използването на социалните мрежи – 34.4% през тази година.

Предприятията използват социалните мрежи основно за подобряване на имиджа - своя или на пазарния продукт. 71.7 на сто от тях са използвали социалните мрежи за реклама и промоции, 61.2% - за получаване и отговаряне на мнения и въпроси от клиенти, а 36.7% - за сътрудничество с бизнес партньори или други организации. Най-малък е делът на предприятията, които включват своите клиенти в разработването или обновяването на стоките или услугите (17.3%).

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 13.12   1294 г. – Папа Целестин V абдикира от папството, което е първият случай на абдикация на папа в историята на католицизма. 1519 г. – Експедицията на Фернандо...