Кризисен щаб ще търси изход за БДЖ 1

03.08.2012 | 16:09
по статията работи: Петър Чернев
Белгийска и румънска фирми са поискали признаване на лицензите им за пътнически превози в България. От БСК препоръчват да се върви към ускорено концесиониране на гари и гарови площи
Кризисен щаб ще търси изход за БДЖ

През следващата седмица най-вероятно ще бъде създаден Кризисен щаб, който да се заеме с решаване на проблемите в БДЖ ЕАД. В него ще попаднат министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията, заместник-министри и ръководството на БДЖ. Това обяви в интервю за БТА днес изпълнителният директор на жп холдинга Йордан Недев.

Проблемите започнаха след спиране на държавната субсидията за "БДЖ - Пътнически превози" в размер на 14 млн. лева от 1 юли т.г.. Парите са предназначени за оперативни нужди.

Според Недев от Министерството на финансите нямат законово право да спрат субсидията за БДЖ, защото така нарушават Закона за бюджета. В него изрично е записано, че подобни финансирания не могат да бъдат прихващани и спирани. Недев обаче направи уговорка, че с този казус се занимават юристите в холдинга и той не е компетентен да го коментира. На въпроса дали е успял вече да разговаря с министър Симеон Дянков, Недев каза, че до момента няма осъществен контакт и не се надява на такъв.

Няма клауза в договора, според която финансовият министър Симеон Дянков да спре субсидията за железниците. Това каза за предаването "Преди всички" на БНР бившият министър на транспорта, а в момента депутат от БСП Петър Мутафчиев. Той допълни: "Пътнически превози" е предприятие, което е гарантирано с приходи при добро управление, включително е гарантирано и с това да изплаща своите кредити. Имам чувството, че нарочно "Пътнически превози" се поставя в тежка ситуация и се бута към ликвидация".

Белгийска и румънска фирми са поискали признаване на лицензите им за пътнически превози в България. Това съобщи междувременно за програма "Хоризонт" председателят на Асоциацията на железопътните превозвачи и интермодалните оператори Симеон Ананиев. Ако получат разрешение от Министерството на транспорта, компаниите ще могат да оперират в страната заедно с БДЖ.

Симеон Ананиев посочи, че всеки един оператор, лицензиран в страна от Европейския съюз, може да поиска признаване на лиценза у нас и България е длъжна да го признае. В момента експерти подготвят документите на двете фирми за подаване в Министерството на транспорта и железопътната агенция за признаване на лиценза в България, информира БНР.

Припомняме ви, че вчера изпълнителният директор на БДЖ съобщи, че дъщерното дружество на холдинга, занимаващо се с пътнически превози, ще изпадне в неплатежоспособност и ще фалира, ако Министерството на финансите продължи да задържа плащанията на субсидията за социалните превози на пътници по договора на държавата с дружеството. Компанията може да издържи още седмица без помощта.

Междувремено Българската стопанска камара (БСК) изпрати до медиите позиция, свързана с последните проблеми около БДЖ. В документа се посочва: "Драстична реформа с последваща оптимизация ще предотврати риска България да стане единствената страна в ЕС, в която железницата фалира. В момент, в който в ЕС се разширяват мрежите на високоскоростните влакове, България може физически да се откъсне от европейското пространство".

Според организацията решение на проблема може да се търси по няколко начина. В това число влизат:

  • Ускорено концесиониране на гари и гарови площи;
  • Закриване на неефективните линии;
  • Въвеждането на широка гама концесионни процедури, сред които подръжката на влаковете, обслужването на пътниците, обслужването на определени линии и маршрути и др.
  • Драстични съкращения на персонала в железниците, включително на основата на автоматизацията;
  • Преразглеждане на преференциите на различни категории клиенти, които да са валидни за определено време, график и сезон;
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари 3
Подреди по: Най-нови | Най-стари

Katya Kostova 03.08.2012 | 17:31
ТОЧНО ТАКА КОИТО НЕ ПИШЕ НА БЪЛГАРСКИ ИСТРИТЕ ИМ КОМЕНТАРИТЕ ДА ЖИВЕ БЪЛГАРИЯ НО С ТОВА СКАПАНО ПРАВИТЕЛСТВО ПАЗИ БОЖЕ
Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...