През следващата седмица най-вероятно ще бъде създаден Кризисен щаб, който да се заеме с решаване на проблемите в БДЖ ЕАД. В него ще попаднат министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията, заместник-министри и ръководството на БДЖ. Това обяви в интервю за БТА днес изпълнителният директор на жп холдинга Йордан Недев.
Проблемите започнаха след спиране на държавната субсидията за "БДЖ - Пътнически превози" в размер на 14 млн. лева от 1 юли т.г.. Парите са предназначени за оперативни нужди.
Според Недев от Министерството на финансите нямат законово право да спрат субсидията за БДЖ, защото така нарушават Закона за бюджета. В него изрично е записано, че подобни финансирания не могат да бъдат прихващани и спирани. Недев обаче направи уговорка, че с този казус се занимават юристите в холдинга и той не е компетентен да го коментира. На въпроса дали е успял вече да разговаря с министър Симеон Дянков, Недев каза, че до момента няма осъществен контакт и не се надява на такъв.
Няма клауза в договора, според която финансовият министър Симеон Дянков да спре субсидията за железниците. Това каза за предаването "Преди всички" на БНР бившият министър на транспорта, а в момента депутат от БСП Петър Мутафчиев. Той допълни: "Пътнически превози" е предприятие, което е гарантирано с приходи при добро управление, включително е гарантирано и с това да изплаща своите кредити. Имам чувството, че нарочно "Пътнически превози" се поставя в тежка ситуация и се бута към ликвидация".
Белгийска и румънска фирми са поискали признаване на лицензите им за пътнически превози в България. Това съобщи междувременно за програма "Хоризонт" председателят
на Асоциацията на железопътните превозвачи и интермодалните оператори Симеон Ананиев. Ако получат разрешение от Министерството на транспорта, компаниите ще могат да оперират в
страната заедно с БДЖ.
Симеон Ананиев посочи, че всеки един оператор, лицензиран в страна от Европейския съюз, може да поиска признаване на лиценза у нас и България е длъжна да го признае. В момента експерти
подготвят документите на двете фирми за подаване в Министерството на транспорта и железопътната агенция за признаване на лиценза в България, информира БНР.
Припомняме ви, че вчера изпълнителният директор на БДЖ съобщи, че дъщерното дружество на холдинга, занимаващо се с пътнически превози, ще изпадне в неплатежоспособност и ще фалира, ако Министерството на финансите продължи да задържа плащанията на субсидията за социалните превози на пътници по договора на държавата с дружеството. Компанията може да издържи още седмица без помощта.
Междувремено Българската стопанска камара (БСК) изпрати до медиите позиция, свързана с последните проблеми около БДЖ. В документа се посочва: "Драстична реформа с последваща оптимизация ще предотврати риска България да стане единствената страна в ЕС, в която железницата фалира. В момент, в който в ЕС се разширяват мрежите на високоскоростните влакове, България може физически да се откъсне от европейското пространство".
Според организацията решение на проблема може да се търси по няколко начина. В това число влизат:
- Ускорено концесиониране на гари и гарови площи;
- Закриване на неефективните линии;
- Въвеждането на широка гама концесионни процедури, сред които подръжката на влаковете, обслужването на пътниците, обслужването на определени линии и маршрути и др.
- Драстични съкращения на персонала в железниците, включително на основата на автоматизацията;
- Преразглеждане на преференциите на различни категории клиенти, които да са валидни за определено време, график и сезон;