Бъдещето на БДЖ пред сериозна въпросителна*

02.08.2012 | 17:38
по статията работи: Петър Чернев
Ако превозвачът остане без субсидия за август, той ще бъде на минус с 30 млн. лв.
Бъдещето на БДЖ пред сериозна въпросителна*

БДЖ "Пътнически превози" ще изпадне в неплатежоспособност и ще фалира, ако Министерството на финансите продължи да задържа плащанията на субсидията за социалните превози на пътници по договора на държавата с железницата. Компанията може да издържи още седмица без помощта.

Това съобщи днес изпълнителният директор на жп превозвача Йордан Недев по време на публична дискусия на тема "Повишаване качеството на пътническите железопътни услуги в България", информира economymagazine.bg.

БДЖ съкращава половината железничари и спира половината влакове, ако до десето число не получи държавната субсидия. Според Йордан Недев най-вероятно ще бъде съкратен половината състав, а влаковете ще останат с 200 по-малко. Средствата, които холдингът получаваше всеки месец от държавата, покриват 70% от разходите й, информира bTV.

Според директора на БДЖ ако субсидията не бъде получена до десето число, дружеството трябва да мине на авариен режим. Ако не бъде преведена тя и за август, БДЖ ще бъде на минус с близо 30 млн.лв. 

Недев намекна, че е готов да си подаде оставката, ако не получи подкрепа за реформите в железницата. „Ако не бяхме започнали промените, БДЖ щеше да се намира в състояние на фалит още преди няколко месеца. Ние успяхме да започнем необходимите ремонти и нещата вече са доста по-нормални“, обясни изпълнителният директор на БДЖ.

"От месец не зная какво се случва на високо ниво в държавата, отказва ли се напълно политическата подкрепа за железницата", коментира Недев. Той допълни, че истинското качество на услугата в БДЖ ще може да се говори тогава, когато има закон, в който всички посегателства върху подвижния състав се определят като тероризъм и за тях се издават доживотни присъди.

В средата на юли стана ясно, че Министерството на финансите е спряло държавната субсидия за БДЖ. 70 на сто от парите, с които разполагат в дъщерната дружество на холдинга -"Пътнически превози", са напълно блокирани, заради необслужван заем от Световната банка. По този повод министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски обясни: "През 1995 година е теглен заем от Световната банка, а тогава е имало само едно дружество – БДЖ, включващо в себе си и железопътната инфраструктура. Гаранцията тогава е покрита от финансовото министерство с пари от бюджета".

Тъй БДЖ няма възможност да плаща по този заем, се активира държавната гаранция, тоест парите се блокират директно от бюджета от страна на банката, респективно бюджетът си ги взема от субсидията на БДЖ, обясни министърът. Той допълни, че ще се търси механизъм, по който НКЖИ да има основания да плаща заема.

*Информацията е актуализирана в 18.10 ч.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 11.12   361 г. – Император Фравий Клавдий Юлиан влиза в Константинопол, поемайки по този начин властта в цялата Римска империя. 1792 г. – Френската революция:...