Люксембург в събота се превърна в първата държава в света, която предлага безплатен обществен транспорт, тъй като малката и богата държава от ЕС се опитва да помогне на по-малко заможните работници и да намали пътния трафик.
Някои градове на други места вече са предприели подобни, частични мерки. Но транспортното министерство заяви, че за първи път такова решение обхваща цяла страна, съобщи АФП, цитирана от БГНЕС.
Безплатният транспорт, обозначен като “важна социална мярка”, засяга приблизително 40 процента от домакинствата и се смята, че ще спести на всяко по около 100 евро годишно.
Не всички пътници бяха наясно с промяната, която беше въведена един ден предсрочно.
“Безплатно ли е? Не знаех”, каза жена на около 50 години, която даде първото си име като Доминик, докато чакаше на главната гара на Люксембург.
Транспортните работници бяха загрижени за това какво влияние ще има мярката върху сигурността на тяхната работа.
“Все още не знаем” какво ще се случи с техните позиции, каза един продавач на билети в гарата, който отказа да даде името си.”Всички служители на обществения транспорт са притеснени. Все още не е ясно.”
Мярката е част от план, предназначен за намаляване на задръстванията.
Частните автомобили са най-използваното транспортно средство във Великото херцогство, с което се извършват 47 процента от бизнес пътуванията и 71 процента от транспорта с развлекателна цел.
С над 200 000 души, живеещи в съседни Франция, Германия и Белгия, които работят в Люксембург и повечето от тях придвижващи се с кола, се стига до големи задръствания в пиковите часове.
Населението на малката страна е едва 610 000 и тези трансгранични работници представляват половината от общия брой на заетите.
Столицата на Люксембург е инвестирала в мрежата си за обществен транспорт, по-специално чрез изграждане на трамвайна мрежа, но пътуващите с автобуси се оплакват, че все още нещата не са уредени както трябва.
Ще минат няколко години преди мрежовите връзки например към северното летище.
„Има огромно забавяне в развитието на обществения транспорт“, каза Бланш Вебер, ръководител на Люксембургското екологично движение, призоваващо за по-добри връзки по екологични съображения.
„Систематичните и непрекъснати инвестиции са задължително условие за насърчаване на привлекателността на обществения транспорт“, призна транспортният министър Франсоа Бош.
Продажбите на билети във вътрешната мрежа – които струваха две евро на пътуване – по-рано покриваха само осем процента от разходите за експлоатация на транспортната система от 500 милиона евро. Този недостиг вече ще бъде посрещнат от хазната.