Автор на статията: Ивайло Ачев ( ivailo.achev@3bay.bg )
Не съм уведомен от Дирекция "Правно-нормативни дейности" за заведен срещу Министерство на земеделието и храните (МЗХ) иск от Асоциацията на пчеларите професионалисти срещу членове от Наредба 26 за специфичните изисквания за директни доставки на малки количества суровини и храни от животински произход*. По този начин министърът на земеделието и храните Мирослав Найденов отговори на въпрос на iNews относно спорния член 9 на въпросната норма.
Съгласно този член производителят може да продава директно само 40% от продукцията си, а останалите 60% трябва да бъдат пласирани с помощта на прекупвачи.
Наша проверка обаче, провокирана и от читателски въпроси и мнения, показа, че призовка по заведения иск е получена от МЗХ на 12 май тази година. Това е видно от документите, които могат да се
намерят на сайта на Върховния административен съд. Делото е с номер 5693/2011 г., като жалбоподавател е Националната асоциация на пчеларите професионалисти, а ответник - министърът на земеделието и
храните.
В подадената жалба Асоциацията на пчеларите професионалисти се обявява против разпоредбите на чл. 1, ал. 1, б. "а", чл. 2, ал. 1, чл. 9, чл. 10, чл. 11 и чл. 12 от Наредба 26, издадена на 14
октомври 2010 година.
Михаил Михайлов, председател на Съюза на българските пчелари, заяви пред медията, че по наредбата са се регистрирали около 10-12 производители на мед и едва ли ще има повече регистрации. Той
добави, че наредбата е била необходима за развитието на пчеларския бранш, но има още какво да се желае.
Преди три седмици министър Найденов коментира по отношение на нормата, че "тя не е библия, за да не се променя с векове". Все още обаче не е ясно какво е становището на МЗХ по случая, а
делото ще се гледа на 17 ноември тази година. На въпрос на iNews към Дирекция "Правно-нормативни дейности" на МЗХ каква ще бъде позицията на министерството по иска, досега не е получен отговор.
*Наредба 26 За специфичните изисквания за директни доставки на малки количества суровини и храни от животински произход:
Чл. 9. Малки количества технологично непреработен пчелен мед са количества, които не надвишават 40 % от годишния добив на пчелина, но не повече от 2000 кг.
Чл. 10. (1) Пчелният мед трябва да е обособен в отделни партиди по видове с ясно разграничено етикетиране и маркировка.
(2) Пчелният мед се съхранява в сухи чисти помещения при температура до 25 °С и влажност на въздуха до 80 %, без достъп на пряка слънчева светлина и в отсъствие на всякакви други странични продукти
или материали, с изключение на оборудването за добив.
(3) Стойностите за показателите диастазна активност, захари (инвертна захар и захароза или процентно съдържание на фруктоза и глюкоза), поленов анализ и хидроксиметилфурфурол (ХМФ) трябва да
съответстват на посочените в приложение № 1 от Наредба № 9 от 2005 г. за условията и реда за одобряване и регистрация на предприятията за преработка на восък и производство на восъчни основи, както
и на предприятията за производство и търговия с пчелен мед и пчелни продукти (ДВ, бр. 54 от 2005 г.). За всяка партида се извършват лабораторни изследвания на показателите по видове мед.
(4) Пчелният мед не трябва да съдържа:
1. механични примеси;
2. остатъци от ветеринарномедицински продукти и препарати за растителна защита, изкуствени подсладители, примеси, забранени с чл. 22 и 24 от Закона за пчеларството, както и други препарати и
примеси, влошаващи качеството и застрашаващи безопасността на продукта;
3. патогенни микроорганизми - причинители на заболявания по човека, пчелите и пчелното пило.
Чл. 11. Лицата, извършващи директни доставки на пчелен мед, водят дневник, който съдържа:
1. добитото количество пчелен мед по партиди;
2. реализираното за директна доставка количество мед по партиди и място на доставката;
3. предаденото количество пчелен мед по партиди на преработвателно предприятие чрез приемно-предавателния протокол;
4. количество пчелен мед, използвано за подхранване на пчелните семейства.
Чл. 12. Директните доставки на малки количества пчелен мед могат да се извършват:
1. от пчелина;
2. до базари, тържища, пазари и обекти за търговия на дребно с изключение на търговските вериги, които извършват директна доставка на крайни потребители.
Чл. 1. С тази наредба се уреждат условията и реда за:
1. директната доставка, извършена от производителя, до крайния потребител или до местни
обекти за търговия на дребно, които извършват директни доставки на краен потребител, на малки количества:
а) първични продукти - сурово мляко, пчелен мед, яйца от кокошки и пъдпъдъци и прясна и охладена морска и сладководна риба;
б) прясно месо от птици и зайци, заклани във фермата;
в) отстрелян едър и дребен дивеч или месо от едър и дребен дивеч;
2. доставката на храни от животински произход, обработени и/или преработени в обект за търговия на дребно, до други обекти за търговия на дребно като странична, локална и ограничена дейност;
3. вписването на лицата, извършващи директни доставки по т. 1, и регистрацията на обекти за търговия на дребно, от които се извършва доставка на храни по т. 2.
Чл. 2. (1) При производството на първичните продукти по чл. 1, т. 1, буква "а" се спазват изискванията на Приложение І, Част А на Регламент (ЕО) № 852/2004 на Европейския парламент и на Съвета от
29 април 2004 г. относно хигиената на храните (обн., OB, бр. L 139 от 30.04.2004 г.) (Регламент (ЕО) № 852/2004).