Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) предлага с новите изменения на Закона за автомобилните превози да бъдат координирани пътническите превози с автобус и влак, чрез изграждането на нова републиканска транспортна схема, съобщиха от министерството.
С предлаганите изменения се обхващат всички областни градове, както и такива с население над 30 000 души. Целта е да се отговори на реалната потребност от пътувания по дадено направление при постигане на координация на автобусната схема с железопътния транспорт.
Критерият е определен след извършен анализ на реалния пътникопоток и необходимостта от задоволяване на транспортните потребности на населението. Възлагането на линиите по Републиканската транспортна схема ще се извършва чрез конкурс с единни утвърдени критерии и софтуерно определени разписания.
Населените места под 30 000 души ще бъдат обслужвани от допълнителни автобусни линии, утвърдени от областните и общинските управи. Това ще даде възможност да се изградят работещи транспортни връзки, целогодишно по твърдо разписание с всички населени места.
Предвижда се след приемането на Закона за автомобилните превози да бъде променена и Наредба 2, с което ще се въведе понятието „сезонни линии". По този начин ще бъде дадена възможност за откриването на директни автобусни линии за курортни селища, СПА центрове, райони с културни забележителности и други подобни населени места, които не влизат в Републиканската транспортна схема. Времето, през което ще работят тези линии ще бъде определяно в зависимост от нуждите на курортния център.
Към настоящия момент действат 2 750 разписания от РТС. Последните 8 години разписанията са се увеличавали средно годишно със 100, като се извършват около 400 промени по действащи разписания за 1 година. Това води до поява на тенденция за неспазване на разписанията, нелоялна конкуренция, което влошава транспортното обслужване и възникват рискове за безопасността на движението по пътищата.
При сега действащата Републиканската транспортна схема, предложенията за нови разписания, както и възлагането на линиите по тези разписания се правят от общините. МТИТС само утвърждава предложените разписания, като се съобразява с действащата нормативна уредба по отношение отстоянията за часовете за тръгване по определени направления, както и залагане на средни скорости, които да гарантират безопасността на движение. Това дава възможност да се предлагат неограничено крайни спирки за разписания, които на практика обслужват само частта от разписанието, която е най-атрактивна от пазарна гледна точка. Това изкривява конкуренцията и влошава чувствително качеството на услугата.
Пример за възможност за обслужване на нереален пътникопоток: Предлага се линия София-с. Плетена поради заети часове на тръгване за дестинацията София-Гоце Делчев. Реално така предложената линия обслужва основно пътникопотока София-Гоце Делчев и само от части, а дори и не се обслужва до с. Плетена.