След значимите разговори в Черна гора за общ балкански туристически продукт, министърът на туризма Евтим Милошев, продължи своите усилия за изграждането на интегрирана туристическа дестинация „Балкани“ с ключова среща в Тирана. Милошев се срещна с албанския министър на туризма Мирела Кумбаро, като двете страни подписаха план за действие до 2027 г., насочен към развитието на устойчив туризъм и който ще допринесе са създаването на общ бранд „Балкани“.
„Подписването на този план е важен политически знак за нашето общо желание да работим за устойчиво развитие на туризма в региона. Радвам се, че намерих съмишленик в лицето на министър Кумбаро за визията за туристическия бранд „Балкани“, който да обедини усилията ни и да надгради туристическия потенциал на нашите страни“, заяви министър Милошев след срещата.
Министър Кумбаро подкрепи идеята за създаване на обща туристическа дестинация „Балкани“, с фокус върху привличането на туристи от презокеански пазари. „Балканите сме твърде малки, за да разделяме пазара. Трябва да сме по-отворени и да се рекламираме едни други. Албания и България имат изключително богато културно и природно наследство – археология, обекти на ЮНЕСКО, потенциал за религиозен туризъм. Нашата кулинария също е свързващ елемент“, подчерта Кумбаро.
Милошев допълни, че туристите търсят не само дестинации, но и преживявания. „Туристи от Япония и САЩ искат цялостно преживяване – култура, история, кулинария и вино. Балканите имат потенциала да предложат именно това, стига да създадем удобни транспортни връзки“, каза той.
Министър Кумбаро посочи, че Албания вече е направила значителни инвестиции в инфраструктура и в развитието на агротуризма. „Нашата философия е да свържем всички възможности за туризъм – планините, морето и културното наследство – в едно цяло, в целогодишен продукт. Над 25% от територията ни е защитена, а това е атракция за нов вид туристи, които търсят устойчиви преживявания“, заяви тя.
Албания е привлякла над 10 милиона туристи през 2023 г., като до края на 2024 г. очаква ръст от 25%. Сериозен фокус и за двете страни е привличането на туристи, които остават за по-дълго и търсят високо ниво на обслужване.
Министър Милошев подчерта, че потенциалът на туристическия бранд „Балкани“ е в транспортната свързаност. „Трябва да направим решителна крачка и да свържем Балканите по въздух. Можем да създадем отличен туристически продукт и маркетинг, но ако няма лесен достъп до дестинациите, няма да постигнем желая висок резултат,“ заяви той.
Подписаният план за действие до 2027 г. между България и Албания поставя основата за устойчиво развитие на туризма в региона.
„Туризмът не е само бизнес – той е средство за културен обмен и създаване на трайни връзки между народите. Заедно можем да направим Балканите привлекателна и устойчива дестинация за туристи от целия свят,“ заключи министър Милошев.
Преговорите на министър Евтим Милошев за интегриран туристически продукт „Дестинация Балкани“ ще продължат с предстоящи разговори с други балкански държави, като целта е до пролетта на 2025 г. да се осигури пълна въздушна свързаност в региона.