Министерството на икономиката ще предложи в следващите дни инициативата "Достъпно за всеки". Това съобщи на събитие на Сдружението за модерна търговия министърът на икономиката Богдан Богданов.
Обясни, че за разлика от предишни опити да се вмени на търговските вериги да продават продуктите под определена цена или да имат таван на надценките този път инициативата е доброволна, защото той е привърженик на пазарната икономика и свободната конкуренция.
Идеята, която предстои да бъде развита и официално представена през следващите дни, е всяка седмица веригите, които решат да се включат, да предлагат храни на възможно най-ниската за тях цена от няколко основни групи, които включват пресни плодове и зеленчуци, мазнини, млечни и месни продукти и други, които Богданов описа като основни за малката потребителска кошница.
Идеята е тези продукти да бъдат брандирани с лого, което се разработва в момента и да има информационни табла в магазините за тях. Както и данни за тези цени да се подава седмично до НСИ.
Според Богданов няма причина в инициативата доброволно да не се включат и магазини, които продават нехранителни стоки.
Няма да налагаме в момента административни или всякакви други ограничения, защото аз съм привърженик на пазарната икономика.
Той обясни смисъла от тази инициатива с опита на други държави в Европа, които обаче наложиха таван на цените. Такива опити имаше и в България, но в крайна сметка до тях не се стигна.
Идеята на инициативата е да предложи достъпни основни продукти и да трае осем месеца.
Министърът уточни, че идеята не е всичко това да е за сметка на производителите или дистрибуторите на по-ниско ниво по веригата на доставките. За целта министерството ще предложи да се действа според правилата, записани в т. нар. зелен документ на Европейската комисия за добрите практики в сектора.
Планът на министерството е след дискусии, които предстоят с бранша в следващите дни, инициативата да влезе в действие от началото на ноември.
Богданов увери, че под негово ръководство Комисията за защита на потребителите няма да влиза в магазините и да пита кое колко и защо струва.
Такива проверки и практики имаше през последната година, когато инфлацията се увеличи стремглаво и властите се опитваха по административен начин да регулират цените."Много често определени институции са използвани не по предназначение", посочи и Богданов.
Обяви, че в министерството му са се заели и смятат през следващия месец да се справят е да се направи анализ на обективността на жалбите, подадени до Комисията за защита на потребителите, които са се устрили за осем месеца. "Правим анализ колко са обективни, но в текущото ръководство нямаме намерение да се ползват институциите за нещо различно от основното им предназначение", подчерта той.
Изп. директор на "Лидл България" Милена Драгийска коментира идеята като много важен и добър знак за диалог. "С удоволствие ще се включим в срещите, за да обсъдим тази мярка и аз лично се радвам, че отива изцяло в посока да се запази конкуренцията като най-добрия регулатор на пазара", допълни тя.