След приключване на договорните отношение с мобилните оператори те продължават да ползват личните ни данни. От това се оплакват потребители, които поискали да прекратят договра си, но в предизвестието присъствали предимно текстове, с които се съгласяват компанията да ползва информация за тях дори и след това.
В бланката дори има условие операторът, освен да работи с личните данни, да ги дава на трети лица. Потребителски асоциации определят като необяснимо желанието на мобилната компания да разполага с такъв вид информация.
След запитване от страна на Econ.bg от VIVACOM коментираха, че единствената цел, с която компанията обработва лични данни на свои абонати след прекратяване на договорните отношения с оператора, е свързана с хипотезата за събиране на неплатени задължения, доколкото в периода между подаването на предизвестието и прекратяването на договора, абонатът ползва услугата, съществува вероятност да възникнат просрочени задължения.
"VIVACOM обработва личните данни на своите абонати в пълно съответствие с изискванията на Закона за защита на личните данни. В образците на различните договори, споразумения и предизвестия са посочени конкретните цели на обработка на личните данни. Нито едно съгласие на абонатите не е дадено генерално (абстрактно), а се отнася само за конкретни цели на обработка, които VIVACOM подробно изброява, за да постигне максимална информираност на абонатите си", обясниха от мобилния оператор.
Според Комисията за защита на личните данни обаче лични данни могат да се обработват само докато трае предизвестието.
"Ако тези данни се обработват след приключване, то биха се обработвали незаконосъобразно, за което се носи и административна отговорност", подчерта пред bTV Катя Станимирова от Комисията за защита на личните данни.
Дори и да има съгласие на клиента, операторите са длъжни да обработват персоналната информация само в рамките на позволеното, казват още от там.