Oт началото на този месец ръководството на Холдинг Български държавни железници ЕАД започна проверки на локомотивните депа в страната. Разхвърляни непотребни части и хаос в работилниците посрещнаха журналите в столичното депо "Подуяне".
Председателят на борда на дружеството Владимир Владимиров посети и депото в Пловдив. След направените проверки обобщи, че "железницата ни на практика е в технически фалит" и постави 3-месечен срок на ръководителите на локомотивните жп секции за подобряване на работната среда. Към началото на август 2011 г., общите задължения на БДЖ към фирми и банки възлизат на 800 милиона лева. От холдинга са наели консултантски екипи, които да подпомагат реформата в депата.
"Изчакваме да мине и тази седмица, за да няма толкова много отпускари и ще настояваме да седнем с ръководствата на железницата на масата за преговори. Не може да бездействаме, когато някои се опитват да създадат условия за фалит на българската железница. Редовите жепейци, които вече знаят за външните консултантски екипи, ги наричат „емисари на злото", заяви Дечко Гърков, председател на Регионалния синдикален съвет на Синдиката на железничарите в България (СЖБ) - КНСБ в Горна Оряховица и заместник-председател на Синдиката на железничарите
Жепейците се тревожат, че много често на ръководни длъжности в двете фирми - БДЖ и Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), се назначават хора без пряк стаж в железницата. "Така че, каквото и да кажат консултантите, хората ще го приемат за чиста монета", заявяват те.
Петър Бунев, председател на СЖБ - КНСБ, не е съгласен с концепцията за непрекъснато съкращаване на персонала. Твърди, че 1200 души са уволнени през 2009 година, други 1000 - през миналата година, и пита кога най-сетне този процес ще прекъсне. Той посочи още едно число - в редица европейски страни разходите за заплати достигат до 45%, в България са 34% и се иска по-нататъшно снижаване на този показател.
"През март показахме нашето единство, сега отново сме стигнали до заключението, че само мощна протестна вълна може да стопира съсипването на българската железница", казва синдикалният активист Дечко Гърков, цитиран от в. "Борба".
"В БДЖ има три синдиката и точно те ще са препъни камъкът в усилията на някои хора да я разрушат", е убеден той. Неговите думи безрезервно се подкрепят и от Марин Куруджиков, председател на СЖБ - КНСБ - Г. Оряховица, в НКЖИ. Той допълни картината, като съобщи, че макар старият колективен трудов договор да е изтекъл на 14 юли, преговорите не вървят, умишлено се протакат, и то по вина на работодателя. И ако тази тенденция продължи, ще се премине към по-крайни мерки, каквито са протестите и стачките.