Независим орган урежда „безнадеждни“ потребителски казуси

10.05.2021 | 11:35
по статията работи: econ.bg
Това може да става по адекватен за дигиталната реалност начин – чрез Орган за алтернативно решаване на потребителски спорове - онлайн базиран, със задължително за изпълнение за страните решение, счита Националната асоциация за защита на потребителите
Независим орган урежда „безнадеждни“ потребителски казуси
Снимка: под лиценза на creative commons

Потребителите ще могат да получават ефективна и ефикасна помощ за разрешаване на спорове с търговци, ако има трета, независима страна, към която да се обръщат за извънсъдебно съдействие непосредствено след възникването на проблема, и която да издава обвързващо за участниците в конфликта решение. Това може да става по адекватен за дигиталната реалност начин – чрез Орган за алтернативно решаване на потребителски спорове - онлайн базиран, със задължително за изпълнение за страните решение, счита Националната асоциация за защита на потребителите (НАЗП). 

Най-често срещаните потребителски спорове са свързани с неравноправни клаузи, гаранции и рекламации и не са с особена сложност, поради което е напълно възможно подобен алтернативен орган да даде решение на потребителя лесно и в изключително кратки срокове, добавят от НАЗП. Той е нормативно уреден (Директива 2013/11/ЕС, Директива 2009/22/ЕО и ЗЗП) и може да бъде сезиран единствено от потребителя, от чиято воля зависи започване на производство. 

Практиката показва, че потребителските задължения от Телекоми, ВиК дружества, Електроенергия не представляват мотив за потребителите да потърсят правата си по исков ред, тъй като това е свързано с адвокатски възнаграждения и такси, които често надхвърлят номиналната стойност на дълга. Като се прибави и времето, което е нужно съд да излезе с решение, потребителите почти не търсят правата си по исков ред за спорове от 50-200-300 лв., отчитат от НАЗП. Така взимания с подобни стойности, който са възникнали от неравоправни клаузи и от нелоялна търговска практика, се прехвърлят към колекторски дружества и за потребителя не остава реална възможност да се защити, коментират от неправителствената организация. 

Доколкото в нормативната уредба е предвидено органът на АРС да може да изготвя самостоятелно процедурни правила за работа и окончателен акт, с който завършва производството, би могло да се предложи лесен и бърз начин за решаване на потребителските спорове, включително излизане с решение дали вземането на колектора е дължимо или не, добавят още от там. 

Според НАЗП некоректното поведение на пазара и недиалогично впоследствие отношение на търговци, ниското доверие на гражданите в институциите, неефективното помирително производство и скъпите и бавни съдебни процедури, водят до това много потребителски казуси да остават без решение. 

В България не съществува реална и работеща възможност за защита на потребителските права извън съд или превантивния и текущ държавен контрол, който в момента отсъства. От създадените помирителни комисии пък няма полза за потребителя, защото помирителното производство е реално приключило преди да започне – с отказа на търговеца да приеме претенцията на клиента. Също така потребителските проблеми почти не се отнасят до съд. Така икономическите оператори реализират огромни печалби от нелоялното си търговско поведение, тъй като потребителите не си търсят индивидуалните права. Това може да се промени чрез сезирането от страна на потребителите на орган за алтернативно решаване на спорове с цел започване на производство, което да завършва със задължаващо за страните решение. 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 13.12   1294 г. – Папа Целестин V абдикира от папството, което е първият случай на абдикация на папа в историята на католицизма. 1519 г. – Експедицията на Фернандо...