Има една държавна компания, която съществува на кредит и дава хляб на 16 хиляди души. Повече от година настоящ и бивш министър се обвиняват за състоянието на Български държавни железници. Всичко това на фона на спомените за една от най-големите трагедии - пожарът във влака София-Кардам.
Две години и половина след кошмарната нощ на 28 февруари, когато за броени минути при пожар на спалния вагон на влака София-Кардам загинаха 9 души, техните близки са категорични, че виновни, освен шафнерът и началник-влакът, са и ръководителите на железниците.
Има ли злоупотреби с държавни пари в БДЖ? Каква е истината за скандалната сделка с вагони на старо с цени за милиони?
Най-новите спални вагони, купени от БДЖ през 2008 година, са проверявани три пъти по прокурорско нареждане заради непрестанни аварии. Сделката, при която са купени, се разследва почти година. Именно от съображения за сигурност част от вагоните са спрени от движение. Последните инциденти с тях са от зимата, когато така наречените "електрически шкафове" избухнали, докато влакът пътувал през Румъния. За щастие - купетата в онзи момент били празни.
Засега заради непрестанни повреди, само 6 от от 12-те вагона са в движение. Те пътуват по най-натоварените маршрути - София- Варна и София - Бургас. Останалите 6 са на ремонт за пореден път. Платени са авансово - по 550 хиляди евро за всеки от тях. Стуват на държавата 3 милиона евро, а не се използват заради това, че да се пътува в тях е опасно.
До момента с обвинение за неизгодна сделка е само бившият директор на БДЖ Христо Монов. През 2008-а година той подписва проверявания от прокуратурата договор с швейцарската фирма "Арвекс".
Слухове свързват реализирането на сделката с корупционна практика и комисионна. В материалите по делото обаче данни за подкуп липсват. Бившият шеф на БДЖ е обвинен не за корупция, а за това, че е сключил неизгодна за държавата сделка. Прокурорските експертизи изчисляват щетите на над 20 милиона лева.
През есента ще стане ясно на колко хора от сектора ще бъдат повдигнати обвинения и ще отговаря ли пред Темида бившия транспортен министър Петър Мутафчиев за това, че не е контролирал какво се случва в БДЖ.
Самият Петър Мутафчиев заяви в студиото на „Код: Криминално", че никога не е престъпвал закона. Така той коментира прокурорската проверка на сделката за 30-те спални вагона, купени от БДЖ през 2008 г.
Депутатът от "Коалиция за България" припомни, че самият той още навремето е поискал проверка на сделката, а не сегашният министър.
Той беше категоричен, че въпросните спални вагони са безопасни. Освен това обясни, че са закупени с пари на ЕВРОФИМА - Европейското дружество за финансиране на железопътния подвижен състав. И понеже още не са изплатени от сегашното българско правителство, те продължават да са собственост на ЕВРОФИМА, а не на България.
Впросните вагони са били закупени, защото паркът на БДЖ спешно се е нуждаел от обновяване: Около 60 процента от вагоните бяха за обновяване. Мотрисите и вагоните бяха в много тежко състояние и бяха опасни за експлоатация, продължи бившият министър на транспорта. Той допълни, че закупените 30 вагона са сертифицирани от германските експерти и служби, подписани са и всички притежават необходимите документи.
Министерството на транспорта само е разрешило БДЖ да сключи сделката за вагоните с швейцарската фирма, но е нямало как да одобри самата сделка: „Ние дадохме разрешение само, не сме одобрявали сделки. Никой министър не може да се бърка в работата на търговско дружество. Ако някой министър си позволява да се меси в работата на търговско дружество, това означава корупция. Ако министър Цветков го прави ...", завърши "червеният" депутат.