Автор на статията за Econ.bg: Анастасия Манлихер
Най-бързата и голяма пътническа въздушна машина ще се появи в небето над планетата в началото на 2012 г. Най-новият Boeing 747-8 ще превозва близо 470 пътници на борда си от континент до континент, а ексклузивен превозвач от Европа ще е Lufthansa ("Луфтханза").
По-комфортно, по-сигурно, по-бързо и по-икономично пътешествие - това е крайната цел на инвестицията, която двете компании гиганти - производителят Boeing и превозвачът Lufthansa, са вложили в новото "Джъмбо" чудо.
И за всеки, който се качи на борда му, ще е очевидно, че целта е постигната. 747-8 е най-дългият самолет от своя клас, произвеждан досега. Той е истински красавец, както отвън, така и отвътре. Входната му зона е решена в духа на презокеанските лайнери - на влизане в самолета не се сблъсквате с неприветливите метални контейнери, в които стюардите съхраняват храната и напитките, а попадате в напомнящо на хотелска рецепция мини фоайе, от което трябва да се отправите към своето място. Пътническите етажи са два. На входното ниво е разположена икономична класа, а пред нея - точно в носа на новия "Джъмбо" и тъкмо под пилотската кабина, се намира изключително комфортната първа класа - напълно отделена от всичко останало. Стълбите от входа ви отвеждат нагоре към бизнес класата - запазила броя места, както в предшественика на новия Boeing, но с по-просторен салон за повече пространство и комфорт на пасажерите тук. Отделенията за ръчен багаж в това возило са по-големи, замислени така, че да побират повече чанти. Помислено е и върху нов дизайн на осветлението на борда - то се променя съобразно естествените природни цикли, с които очите ни и мозъкът ни са свикнали в ежедневието си. Няма ярки фосфоресциращи дразнещи светлини, всичко е меко и плавно сменящо се от един нюанс към друг - така, както сме свикнали да го виждаме в небето над нас.
Преминавайки през бизнес класата на втория етаж на 747-8, стигаме до пилотската кабина, където ни очаква свръхмощен компютър от ново поколение, притежаващ редица функции за автонавигация, облекчаващи работата на пилотите. Една от супервъзможностите му е приземяване на автопилот в случай на инцидент с някой от управляващите машината. То не е така плавно, както ръчно управляваното приземяване, но е важна опция за оцеляване при извънредни ситуации.
По отношение на техническите характеристики, новият "Джъмбо" е с редица иновационни подобрения. Изработен е изцяло от леки некорозиращи сплави. Крилата му са силно извити във върховете като гребла. Тази форма, наред с по-мощния двигател, дава възможност на машината по-плавно и по-бързо да пори въздушните маси от всяко друго въздушно возило, създавано до момента. Крилата са подлагани на тест до критичния максимум, при който би следвало да се пречупят. За радост, те са толкова гъвкави, че са издържали теста напълно успешно. Отделно от това цялата машина е подлагана при тестването й на максимална турбуленция - още един успешно преминат изпит.
Двигателят, за който вече стана дума, е разработен специално за случая от General Electric, така че да е по-икономичен на гориво и в същото време свръхмощен. Така Boeing 747-8 ще е първият сериозен конкурент на Airbus A380, който ще е в състояние да изминава по-дълги разстояния и от него без презареждане на гориво. 747-8 ще има капацитета да лети до 14 часа при максимална скорост на движение, достигайки до 14 000 км разстояние. С това похвалите не спират. Новобранецът е по-тих от своя събрат 747-400 с 30%. Всъщност това ще е може би най-тихият при кацане, приземяване и при движение въздушен гигант от всичките си себеподобни. Освен че ще икономисва гориво, той е конструиран така, че да изхъврля с около 16% по-малко емисии от въглероден диоксид в атмосферата и с 28% по-малко азотни окиси спрямо лимитите от 2008 г.
От борда на Boeing 747-8 ще може да се сърфира в интернет и да се изпращат SMS-и
Още една от позитивните новости, които авиокомпанията предлага, освен превоза със супер комфортния 747-8, е системата FlyNet в салоните на своите интерконтинентални полети. FlyNet дава възможност на пасажерите да сърфират в интернет по време на своето многочасово въздушно пътешествие, както и да ползват SMS услуга за изпращане на съобщения до Земята.
Първият модел Boeing 747-8 с логото на Lufthansa на корпуса си вече е напълно готов за излитане и чака своя звезден дебют, паркиран в базата на Boeing в Еверет край град Сиатъл, САЩ. Германският авиопревозвач е поръчал общо 20 машини, които ще му бъдат доставяни постепенно в рамките на следващите 4 години, с тенденция да инвестира в още 20. Те ще обслужват около 45 дестинации главно от Европа към Америка и към Азия и обратно. Ако скоро ще пътувате в някоя от тези посоки, още сега може да проверите в представителствата на Lufthansa дали има свободни места за първите полети с 747-8, защото резервациите вече са възможни.