„Няма абсолютно никакви спрени пари“. Това каза вицепремиерът Зинаида Златанова в Брюксел по повод твърденията на ГЕРБ, че Европейската комисия спира проектите за тунела под Шипка и за Западната тангента на Софийски околовръстен път.
Тя определи твърденията на ГЕРБ като "изключително груба манипулация". „Учудва ме това, че колеги от ГЕРБ си рискуват професионалната репутация, както пред българските граждани, така и пред европейските ни партньори, за да правят такива груби манипулации“, каза вицепремиерът.
По-рано днес на брифинг депутатът от ГЕРБ Томислав Дончев, който е бивш министър по еврофондовете съобщи, че ЕК е спряла два инфраструктурни проекта - на тунел под Шипка и Западна дъга на Софийския околовръстен път, предаде БТА.
С писмо от 4 октомври ЕК е уведомила министерството на транспорта, че двете апликационни форми се отхвърлят. Като причина се посочва, че правителството не е изпълнило ангажимента си да осигури финансиране за вече течащи изпълнения на проекти в ЖП сектора, уточни Дончев.
От правителствената пресслужба уточняват, че в писмото на ЕК се казва, че двата проекта няма да бъдат разглеждани от комисията, докато не бъде решен въпросът с наддоговорените средства по приоритетна ос 1 на Оперативна програма „Транспорт“ (за жп проекти) чрез заем от ЕИБ по Кредитното споразумение. "Никъде в писмата не се споменава, че се отказва европейска помощ за тях като експертите от ЕК заявяват, че проектите могат да бъдат отново внесени за разглеждане, след като въпросът с наддоговорените средства за жп проекти бъде решен", обясняват от пресслужбата. С други думи, Европейската комисия отлага разглеждането им, като не е споменато, че се отказва европейска помощ за тяхната реализация.
"В оперативните програми в момента за тези два проекта няма пари. Но колегите от ГЕРБ много добре знаят, че пари не е имало и преди за тези два проекта, защото те са в резервния списък. Ако се реализират спестявания от останалите проекти по ОП „Транспорт“, двата проекта биха могли да бъдат финансирани“, изтъкна Златанова.
Тя подчерта, че процедурата по съгласуване на апликационни форми е рутинна и се практикува от години. Тя припомни, че подобна практика е била прилагана и спрямо строителството на магистралите „Струма“ и „Марица“.