Потребителското доверие в световен мащаб е повишило нивото си през второто тримесечие на 2013 година, съобщава агенция „Ройтерс“, цитирайки изследване на „Nielsen”. Ключови за явлението са по-оптимистичните настроения относно кариерното развитие, личните финанси и плановете за разходите на потребителите в САЩ, Китай и Япония.
Индонезия, Филипините и Индия заемат топ 3 местата на най-позитивните потребителски пазари. На обратния полюс е Португалия, с песимизъм, провокиран от политическата криза в страната. Унгария и Италия довършват негативната тройка.
Като цяло се отбелязва сериозен спад в увереността на потребителите в Европа. Причината, естествено, е тежката икономическа криза. Бюджетните съкращения, покачването на данъците, както и високите нива на безработица водят до негативни тенденции при възгледите на домакинствата. Именно поради това потребителското доверие в 14 от 29 европазари се е понижило осезаемо.
В САЩ моралът и настроенията са се подобрили, отразявайки появилите се нови възможности за заетост, по-високите цени на недвижимите имоти, както и добрите позиции на фондовата борса.
Япония също се отчита с позитивни тенденции, до голяма степен дължащи се на продължаващата агресивна политика на премиера Шиндзо Абе. С понижаването на курса на йената и разхлабването на монетарната политика, Абе полага усилия за освежаване на японската икономика.
В Южна Америка увереността спада за второ поредно тримесечие. Въпреки това потребителите в латиноамериканските държави – подобно на тези в Азиатско-Тихоокеанския регион, остават доста по-уверени от редица други райони относно реализацията и финансите си.
„Nielsen” провежда изследването между повече от 29 хиляди онлайн потребители от 58 пазара. То е осъществено в периода между 13 и 31 май.