Най-солидно месечно влошаване от декември 1994-та година насам отбеляза потребителското доверие във Великобритания. Показателят достигна в същото време най-ниско ниво от декември 2013-а година. Това става ясно от специално проучване на компанията за пазарни изследвания GfK U.K. Ltd.
Индексът, измерваща потребителското доверие (Consumer Confidence Barometer), се понижи в началото на юли с 8 пункта до минус 9 пункта от минус 1 пункта през юни като реакция на решението на британците да гласуват на референдума на 23-ти юни за напускане на Европейския съюз. Това представлява най-драматично месечно влошаване на доверието сред британците относно икономическите перспективи пред Обединеното кралство от повече от две десетилетия насам и най-ниско ниво на индекса от края на 2013-а година, информира Българско национално радио.
Проучването подсказва, че голяма част от потребителите са били разтърсени от политическия и пазарен смут, включително от голямата обезценка на британската лира, предизвикана от решението за Brexit и предполага, че британците могат да ограничат своите разходи през следващите месеци на фона на продължаваща несигурност след вота.
Индексът на потребителското доверие сред британците, които гласуваха за оставане в рамките на ЕС, се влоши още по-силно до -13 пункта, докато индексът сред британците, които подкрепиха излизането от съюза отбеляза по-умерено понижение до -5 пункта.
Най-значителен е спадът в доверието по отношение на очакванията за общата икономическа ситуация през следващите 12 месеца, като този индекс се срина с цели 15 пункта до -29 пункта от -14 пункта през юни.
Основният индекс, измерващ настройката на британците за осъществяване на големи покупки в бъдеще, падна до -3 от +9 пункта.
В същото време проучването на GfK отчита, че 60% от потребителите очакват общата икономическа ситуация да се влоши през следващите 12 месеца в сравнение с 46% на това мнение през юни. Едва 20% от британците очакват икономиката да се подобри за разлика от 27% през предходния месец.