Днес Европейската комисия (ЕК) публикува нови насоки, които имат за цел да се помогне на публичните органи да избягват зависимостта от един единствен доставчик на информационни и комуникационни технологии (ИКТ). Ако следва препоръките, част от този нов подход срещу зависимостта, публичният сектор в ЕС може да реализира икономии в размер на 1,1 млрд. евро на година, смятат от ЕК.
Комисията дава за пример откритите процедури за възлагане на обществени поръчки, които могат да привлекат по-голям брой участници с по-добри предложения - удвояването на броя на участниците обикновено води до намаляване на стойността на поръчката с 9 %.
Ако се работи със стандарти, вместо да се посочва конкретна марка, инструмент, система или продукт в областта на ИКТ, когато се възлагат поръчки за информационни и комуникационни системи, се спестяват пари на данъкоплатците, смятат от ЕК.
Комисията е анализитала, че много организации или нямат експертен опит, за да определят кои стандарти трябва да използват във връзка със своите нужди в областта на ИКТ, или се страхуват, че промяната първоначално ще е много скъпа и може да доведе до загуба на данни.
В резултат, те остават зависими от своите информационни и комуникационни системи или от един единствен доставчик.
Според ЕК освен това чрез по-широкото използване на стандарти се улеснява обменът на данни между публичните системи и гражданите могат да предоставят данни само веднъж на дадена публична администрация. Благоприятства се и развитието на трансграничните електронни услуги, от които гражданите и предприятията се нуждаят, когато пътуват, работят, учат или извършват стопанска дейност в рамките на ЕС.
Публикуваните от Комисията насоки са предназначени за служителите, които отговарят за планирането и закупуването на системи и услуги в областта на ИКТ за публични организации.
С цел подкрепа на публичните органи по време на този преходен процес Европейската комисия ще организира срещи с представители на публични органи, доставчици на ИКТ, организации по стандартизация и гражданското общество. На тях публичните организации ще могат да се учат едни от други, да се запознават с най-новите добри практики, да разглеждат общи проблеми и да предлагат общи решения.