Производството на самолети, ракети и космически кораби в Русия е рухнало през миналата година с общо 13.5%, а за първите два месеца на 2019 г. понижаването на годишна база е достигнало 48%. Двете най-вероятни причини са намаляващите поръчки за отбраната и проблем с намирането на заместители на компоненти, попаднали под санкциите на САЩ.
Това съобщи агенция РБК, цитирайки отчет на националната статистика. Проблемът изглежда по-сериозен на фона на това, че в периода 2014–2017 година производството на граждански и военни самолети, хеликоптери, междуконтинентални ракети и космически кораби растеше с по 9-20% годишно.
Категорията, която отчита статистиката, обхваща още безпилотни летателни апарати, изкуствени спътници, стартови комплекси за ракетната и космическа техника и др. Свиването е започнало през юли 2018 г. и то привлече вниманието, защото съвпадна и с намаляване на производството и в корабостроенето. В промишленото производство на Русия този дял е в рамките на 3.6%, казва Станислав Мурашов, анализатор в "Райфайзенбак".
Но то повлича надолу и данните за високотехнологичните производства, които Росстат отчита отделно. След ръст от над 10% през 2016 г. и 5% през 2017 г. е последвало свиване с 4.9% през 2018 г. при цялостен ръст на индустриалното производство от 2.9%.
Виталий Егоров от организацията "Открит Космос" смята, че заради американските санкции Москва е принудена да търси замяна с местни компоненти или внос от Югоизточна Азия. Понеже директно заместване често е невъзможно, се налага пренаписване на планове и забавяне на сроковете за изработване на продукцията. Друг възможен фактор според него е, че досега ръстът на този сектор се е дължал на приключването на проекти, започнати преди 2014 г.
Олег Пантелеев от агенция "Авиапорт" казва, че друго обяснение е преминаването на пика на държавните поръчки за отбраната, които са доминиращи в авиацията. Преди това Юрий Борисов, вицепремиер за военнопромишления комплекс на Русия, заяви в интервю за РБК, че обемите на държавните поръчки ще намаляват в пъти, тъй като вече има насищане на армията с търсените за обновяването ѝ самолети и хеликоптери. "Ако в пика на поръчките купувахме до 100 бойни самолета, то сега тя е в рамките на 50-60, а при хеликоптерите спадът е от 80-90 на 30-40", посочва той.