След референдума британците се втурнаха по магазините в страх от покачване на цените

19.08.2016 | 05:50
по статията работи: econ.bg
Ако потребителите са рационални, те могат да очакват бъдещия си доход да падне, тъй като Великобритания навлиза в рецесия и да ограничат разходите си. Това обаче изглежда, че не се случва
След референдума британците се втурнаха по магазините в страх от покачване на цените
Снимка: БГНЕС

Британските потребители харчат, въпреки че един икономист би казал, че не би трябвало да го правят. Изненадващо силните данни за продажбите на дребно през юли изглежда противоречат на другите данни излезли след като британските избиратели избраха да напуснат ЕС. Бизнес активността в жизненоважния сектор на услугите, например, спадна с най-голям темп след 2009.

Ако потребителите са рационални, те могат да очакват бъдещия си доход да падне, тъй като Великобритания навлиза в рецесия и да ограничат разходите си. Това обаче изглежда, че не се случва. Продажбите на дребно по обеми за юли са с 5.9% по-големи на годишна база според Бюрото за Национална Статистика. Най-голям принос имат теоретично по-малко важните нехранителни продукти.

Имайки предвид, че 52% от населението реши да пренебрегне острите предупреждения за икономически срив ако Великобритания напусне ЕС, потребителите може би са просто по-оптимистично настроени въпреки намалението на лихвите и увеличението на количествените поощрения на Английската централна банка на 4 август. Безработицата е 4.9%, а заплатите нарастват по-бързо от инфлацията.

Има един начин по който силните разходи могат да бъдат състоятелни с лошите икономически перспективи. Ако потребителите чувстват, че цените могат да нараснат през  следващата година и да са предвижили напред разходите си. Последни данни показаха, че входящите цени за бизнеса през юли са нараснали с 4.3% на годишна база, което е най-голям годишен ръст след 2009. Той се дължи на обезценката на стерлинга след Брексит. В някой момент това може да доведе до по-високи цени в магазините дори и това да не се е случило сега.

В други аспекти потребителите изглеждат малко по-предпазливи. Съдейки от активността по кредитните карти на британските потребители, на годишна база ръста на потребителските разходи е започнал да се забавя от над 2% между 2014 и първото тримесечие на 2016 до 1.6% през юли. На 29 юли стана ясно, че иИндекса на потребителското доверие е пострадал и отчел най-голям месечен спад след 1990 година.

Работата е там, че дори англичаните да очакват доходите им да пострадат при рецесия след Брексит, харченето преди покачването на цените е рационално. Това което е по-малко рационално е да се приме, че Брексит няма да доведе в крайна сметка до главоболия в икономиката на острова.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 01.07   69 г. – Веспасиан е издигнат за император на Римската империя от легионите. 1097 г. – Битка при Дорилеон: Кръстоносците водени от принц Боемунд I Антиохийски...