Първият курс на китайски търговски кораб до Европа през т.нар. североизточен пасаж в Арктика ще помогне на най-големия световен износител на стоки да ускори доставките в северното полукълбо. Опитът се превърна в символ на стратегическите амбиции на Пекин в Арктика.
Преминаването по търговския морски път на север от Русия стана възможно едва през последните години заради топенето на ледовете. С неговото ползване пътуването от Китай до Европа по море ще се скъси с хиляди дни и ще отнема много по-малко време.
Миналата седмица корабът на китайския държавен превозвач COSCO напусна североизточното пристанище в Далиан и се насочи към Ротердам, Холандия по новия 5400 километров маршрут, който според китайската държавна медия ще бъде изминат за малко повече от месец.
Това е с до две седмици по-бързо от традиционния път между Азия и Европа през Суецкия канал, коментират от COSCO, цитирани от AFP.
Това може потенциално да промени лицето на световната търговия, коментира Сам Чембърс, редактор в сп. SinoShip. Най-големият износ на Китай е за Европа, като за мината година са били доставени стоки на обща стойност от 290 мрд. евро, а общата търговия е достигнала 3,87 трлн. аолара.
Освен като търговски маршрут Китай възприема Арктика като по-добро място, от което да снабдява с ресурси втората по големина икономика в света. Оттам тя може да черпи например природен газ от континенталния шелф, принадлежащ на политическия съюзник Русия. Размразените води на северния ледовит океан са интересни и от гледна точка на научните изследвания, а китайските военни оценяват високо стратегическото им значение.
За момента комерсиалният търговски път е отворен само през четири месеца в годината, а експертите считат, че за да достигне пълния си капацитет по него трябва да бъдат изградена съответната инфраструктура.
Снимка: Wikipedia