Около 250 милиона деца в най-бедните страни по света не могат да четат и пишат. Повечето от тях са от Арабските държави, Субсахарска Африка или южните и западните части на Азия.
Това сочат данни на годишния доклад на ЮНЕСКО, организацията на Обединените нации за образование, наука и култура. Проучването включва наблюдение върху деца и младежи на възраст между 15 и 24 години в около 37 страни, пише „Дойче Веле“.
Данните сочат още, че в около една трета от тези страни по-малко от 75% от учителите са квалифицирани. „Проблемът не е само в достъпа до образование. Ниското качество дърпа назад обучението дори и за тези, които успяват да стъпят в класните стаи“, казва генералният директор на ЮНЕСКО Ирина Бокова в доклада.
Именно ниското качество на образование и неквалифицираните преподаватели водят до сериозните проблеми с неграмотността. Наред с ниските проценти на записаните деца в училищата, много от наблюдаваните страни губят милиарди чрез неспособността да се справят с проблемите на образованието.
„Загубата от липсата на образование за 250 млн. деца се равнява на 129 млрд. долара, или 10% от глобалните разходи за начално образование“, се казва още в доклада. За да създадат универсална система за начално образование до 2015 г., страните, участвали в проучването, трябва да привлекат 1,6 милиона повече учители.