ПРАВИЛНИК ЗА УСТРОЙСТВОТО И ДЕЙНОСТТА НА СТОПАНСКАТА ДИРЕКЦИЯ "ИЗГРАЖДАНЕ НА СЕЛИЩНИТЕ СИСТЕМИ" ПРИ ОКРЪЖНИТЕ НАРОДНИ СЪВЕТИ И НА ПОДЕЛЕНИЯТА Й

ИЗДАДЕН ОТ КОМИТЕТА ПО АРХИТЕКТУРА И БЛАГОУСТРОЙСТВО,
Обн. ДВ. бр.7 от 25 Януари 1980г.

Раздел I.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. (1) Стопанската дирекция "Изграждане на селищните системи" (СД"ИСС") е стопанска организация за комплексно изграждане на селищните системи.

(2) Дирекцията е на подчинение на окръжния народен съвет и се ръководи методически от Комитета по архитектура и благоустройство (КАБ).

 

Чл. 2. (1) В селищните системи към общините се създават поделения на дирекцията при годишен обем на дейност над 2 млн. лв. и звена (групи) при годишен обем под 2 млн. лв.

(2) Поделенията и звената (групите) на дирекциите към общините се образуват и прекратяват от изпълнителните комитети на окръжните народни съвети по предложение на изпълнителните комитети на общинските (районните) народни съвети.

(3) Поделенията и звената (групите) работят на вътрешна стопанска сметка при определена от ръководството на съответната дирекция степен на икономическа и ограничена правна обособеност.

(4) Поделенията и звената (групите) на дирекциите към общините са на подчинение и на съответния общински народен съвет и оперативно се ръководят от неговия изпълнителен комитет.

(5) В общини със седалище окръжните градове не се създават поделения на дирекциите. Дейността по комплексното изграждане на територията на тези общини се изпълнява от СД "Изграждане на селищните системи". В рамките на тази дейност последните са и на подчинение на съответния общински народен съвет.

(6) Стопанските дирекции и техните поделения осъществяват дейността си в близко взаимодействие със специализираните органи на народните съвети.

 

Чл. 3. Комитетът по архитектура и благоустройство:

1. осъществява методическо ръководство и контрол по дейността на СД"Изграждане на селищните системи";

2. ръководи внедряването на техническия прогрес в дейността на дирекциите, дава им указания и тълкувания съвместно или съгласувано с други ведомства, издава инструкции относно дейността им;

3. съдействува за провеждането на социалистическото съревнование между дирекциите, съвещания и срещи по въпроси, свързани с дейността им.

 

Раздел II.
УСТРОЙСТВО

Чл. 4. (1) Стопанската дирекция изгражда управленческата си структура на основа на приложените към този правилник: примерна структура (приложение№ 1), нормативи за числеността на персонала (приложение № 2) и утвърдения от изпълнителния комитет на окръжния народен съвет лимит за численост на управленческия персонал.

(2) Управленческата структура на дирекцията и поделенията й се утвърждава от изпълнителния комитет на окръжния народен съвет съгласувано с председателите на изпълнителните комитети на общинските (районните) народни съвети.

 

Чл. 5. (1) Стопанската дирекция приема свой правилник за дейността си в съответствие с Правилника за организация на стопанската дейност (ДВ, бр. 100 от 1975 г.; изм., бр. 4 и 63 от 1977 г. и бр. 67 от 1978 г.) и разпоредбите на този правилник.

(2) Категорията на стопанската дирекция се определя по нормативи и показатели, утвърдени от Комитета по труда и работната заплата съгласувано с Централния съвет на Българските професионални съюзи и Комитета по архитектура и благоустройство.

(3) Щатното разписание на дирекцията и поделенията се приема от стопанския съвет и се утвърждава от директора на дирекцията.

 

Чл. 6. (1) Ръководителите (директорът и зам.- директорът) на стопанската дирекция се назначават и освобождават от длъжност от изпълнителния комитет на съответния окръжен народен съвет след съгласуване с Комитета по архитектура и благоустройство.

(2) Ръководителите на поделенията се назначават от директора на съответната дирекция след съгласуване с председателя на изпълнителния комитет на съответния общински народен съвет.

 

Раздел III.
ОСНОВНИ ЗАДАЧИ

Чл. 7. (1) Стопанската дирекция изпълнява функции на единен инвеститор за комплексното и хармоничното изграждане на селищните системи.

(2) Инвеститорските функции на дирекцията обхващат строителството чрез възлагане финансирано и кредитирано по лимитен ред, по реда на децентрализираните капитални вложения, със средства от самооблагане, собствени средства и по реда на основните ремонти, както и строителството по стопански начин.

 

Чл. 8. За изпълнение на задачите по чл. 7 стопанската дирекция и поделенията й:

1. осигуряват необходимата информация на изпълнителния комитет на окръжния и на общинските народни съвети за състоянието на жилищното и благоустройственото строителство и другите обекти на обслужващата ги сфера, на които единен инвеститор е съответният народен съвет;

2. участвуват при изработване на прогнози, концепции, програми и планове за комплексно изграждане на селищните системи и населените места - за жилищното и благоустройственото строителство и за строителството от сферата на комплексното обществено обслужване на населението;

3. при изготвяне на комплексните строителни програми следят за спазване изискванията на териториалноустройствените планове и Националната програма по Единния териториалноустройствен план на НРБ, на разпоредбите на Наредбата за запазване на наличния годен жилищен фонд в населените места(ДВ, бр. 22 от 1971 г.);

4. участвуват при разработването на петгодишните и годишните проектопланове и програми, както и при изготвянето на поименни списъци на обектите за строителство;

5. извършват проучвания, свързани с възлагането на проектирането и строителството;

6. съгласуват проектоплана за проучвателните и проектните работи с плановите органи на окръжния и на общинските народни съвети, преди да го представят за одобряване;

7. отчитат изпълнението на годишните си планове по всички показатели.

 

Чл. 9. В съответствие със Закона за териториално и селищно устройство (ЗТСУ) и Правилника за прилагане ЗТСУ (ДВ, бр. 62 от 1973 г.; изм., бр. 24 от 1975 г.; бр. 87 от 1976 г. и бр. 37 от 1978 г.), с Правилника за капиталното строителство (ПКС) ДВ, бр. 98 от 1973 г.; изм., бр. 13 от 1975 г., бр. 46 от 1976 г., бр. 4 и 63 от 1977 г.) и другите действуващи разпоредби стопанската дирекция:

1. възлага на проектантските институти и организации проектирането на обектите, включени в поименните списъци, осигурява необходимите проекти и документация;

2. осигурява с поделенията си строителните площадки за основното и временното строителство. Извършва необходимите действия по отчуждаване на терените, оценяване на отчуждените имоти, обезщетяване на собствениците, разчистване и освобождаване на строителните площадки, диспечеризация на земните маси и др.;

3. извършва необходимите действия по откриване финансирането на обектите от името на съответния окръжен народен съвет, сключва договори с организациите-изпълнители;

4. сключва договори за доставка на машини и съоръжения за обектите с производствено предназначение, а за обектите с непроизводствено предназначение осигурява на строителя само спецификация за машините и съоръженията, ориентирана по направления и доставчици.

 

Чл. 10. Като органи по инвеститорски контрол стопанската дирекция и поделенията й в съответствие с ПКС и другите действуващи разпоредби:

1. контролират изпълнението на строителството по: спазването на утвърдените проекти и документации; качеството на строително-монтажните работи и на строителните материали; ефективното използуване на капиталните вложения; спазване на сроковете за времетраене на строителството съгласно нормите, сключените договори и съвместно съставените графици;

2. участвуват при съставяне на актове и протоколи по изпълнението и приемането на строителството. Извършват работите по назначаването на приемателните комисии и др.;

3. осъществяват инвеститорски контрол по строителството, изпълнявано по стопански начин от обществени организации, включено в лимитния план на съответния съвет и по Наредба № 4 за децентрализираните капитални вложения(ДВ, бр. 87 от 1976 г.; изм., бр. 9 от 1977 г.) и по строителството по реда на основните ремонти, финансирано по реда на Инструкция № 3 на БНБ (ДВ, бр. 10 от 1974 г.).

 

Чл. 11. Стопанската дирекция може по договаряне да изпълнява функции по инвеститорски контрол и за обекти на други инвеститори, които не са обхванати от системата за единния инвеститор на територията на окръга.

 

Чл. 12. Стопанската дирекция и поделенията й:

1. извършват ценообразуване и продажби на жилищата и други обекти, строени по реда на чл. 117 ЗТСУ, на гражданите съгласно Наредбата за разпределяне и продажба на жилища (ДВ, бр. 24 от 1978 г.; изм., бр. 76 от 1978 г., бр. 17, 73 и 99 от 1979 г.);

2. извършват оценяване на имоти на граждани и предлагат прехвърлянето им по реда на Закона за собствеността на гражданите;

3.извършват оценяване и продажба на жилища от държавния жилищен фонд, на които са единен инвеститор или по договаряне с други инвеститори;

4. снабдяват с документи за собственост гражданите, обезщетени с отстъпване на жилища и други обекти, и купувачите на жилища и други обекти, построени по реда на чл. 117 ЗТСУ;

5. осъществяват техническо ръководство на строителството, изпълнявано по стопански начин, включено в лимитния план на народните съвети, и по Наредба № 4 за децентрализираните капитални вложения.

 

Чл. 13. Стопанската дирекция и поделенията й:

1. осъществяват техническото ръководство на строителството на жилищни сгради, изпълнявани по стопански начин: от жилищностроителни кооперации, групови и индивидуални строежи;

2. подпомагат организирането на жилищностроителни кооперации и тяхното утвърждаване и регистриране;

3. уточняват ежегодно съвместно с народните съвети терените за кооперативно жилищно строителство;

4. извършват работите по отчуждаване на имотите, по отстъпване право на строеж, по ценообразуване и осигуряват освобождаването на строителните площадки и др.

 

Чл. 14. Стопанската дирекция води на отчет строителството на жилищни сгради, изпълнявани по стопански начин, и осигурява периодична информация по установения ред от Комитета за единна система за социална информация.

 

Чл. 15. Стопанската дирекция и поделенията й обосновават необходимостта от оборотен жилищен фонд за новото жилищно строителство на територията на окръга, извършват настаняване в оборотния жилищен фонд съгласно Закона за наемните отношения и правилника за прилагането му (ДВ, бр. 40 от 1970 г.) и отчитат ползуването му.

 

Чл. 16. Стопанската дирекция извършва необходимите проучвания по създаване на "Уравнителен фонд" към съответните народни съвети и се разпорежда със средствата му съгласно действуващите разпоредби.

 

Чл. 17. Стопанската дирекция и поделенията й извършват и услуги, за което получават приходи от такси, съгласно нормативи, утвърдени от Министерството на финансите и Комитета по архитектура и благоустройство.

 

Заключителни разпоредби

§ 1. Този правилник се издава на основание чл. 9, ал. 2 от Постановление № 7 на Министерския съвет от 1979 г. за усъвършенствуване дейността на изпълнителните и разпоредителните органи на общинските народни съвети на селищните системи (ДВ, бр. 17 и 52 от 1979 г.), съгласуван е със Съвета по териториално и селищно строителство и влиза в сила от обнародването му в Държавен вестник.

 

§ 2. При осъществяване на техническо ръководство на строителството по стопански начин се съблюдава длъжностната характеристика съгласно приложение № 3.

 

Приложение № 1

към чл. 4, ал. 1

Примерна структура за управление на СД "Изграждане

на селищните системи" към окръжните народни съвети

ДИРЕКТОР

I. Планово-финансова и подготвителна дейност

1. Главен счетоводител.

2. Главни специалисти, специалисти по:

а) перспективно проучване за комплексно изграждане на селищните системи и населените места и съставяне на уравнителен фонд;

б) проектиране на строителството (изходни данни, планово задание и съгласуване);

в) планово-икономическа дейност и ТРЗ;

г) отчуждаване на имоти, засегнати от новото строителство и обезщетяване на собствениците;

д) осигуряване на строителни площадки за ново строителство и оборотен фонд за настаняване на отчуждените собственици и наематели;

е) ценообразуване на жилища и други обекти за продажба на гражданите, кооперативното жилищно строителство и оценка на държавни и частни имоти;

ж) продажба на жилища по реда на чл. 117 ЗТСУ, държавни и частни имоти.

3. Технически сътрудници и работници.

II. Изпълнителска дейност

1. Главни специалисти, специалисти по:

а) производствено-техническата дейност по жилищното строителство;

б) производствено-техническата дейност по културно-битовото строителство;

в) ниско строителство;

г) техническо ръководство на строителството по стопански начин и инвеститорски контрол на основни ремонти;

д) материално-техническо снабдяване;

е) оперативно управление на инвеститорския контрол;

ж) диспечеризация на земните маси при строителството и рекултивация на пустеещи земи чрез депониране на хумуса.

2. Групови инвеститорски контроли, контрольори.

3. Технически сътрудници и работници.

III. Обслужваща дейност

1. Главен юрисконсулт (юрисконсулт), юристи.

2. Административна служба и домакинство.

IV. Поделения на дирекцията

1. Ръководител на поделение.

2. Отговорен счетоводител.

3. Главни специалисти, специалисти по:

а) отчуждаване на имоти и обезщетяване на собствениците;

б) разчистване на терени и осигуряване на строителни площадки за ново строителство;

в) продажба на жилища по реда на чл. 117 ЗТСУ, държавни и частни имоти;

г) управление на инвеститорския контрол;

д) техническо ръководство на строителството по стопански начин;

4. Групови инвеститорски контроли, контрольори.

5. Обслужващ персонал и работници.

V. Звена (групи) на дирекцията за селищни системи,

които нямат поделения

VI. Нормативи за ръководния персонал и главните

специалисти (началници на отдели)

1.Стопанската дирекция "Изграждане на селищните системи" ползува длъжности за ръководен персонал, както следва: директор; зам.-директор: до 20 млн. лв. годишен обем - един; от 20 до 40 млн. лв. годишен обем - двама; над 40 млн. лв. годишен обем - трима; главен директор, зам.-главен директор и трима директори във Варна; главен директор; първи зам.-главен директор, зам.-главен директор и трима директори - в Пловдив; генерален директор, трима зам.-ген. директори, 9 директори и 1 зам.-директор в София.

2. За ръководители на поделенията на дирекцията се ползува длъжността зам.-директор.

3. Броят на главните специалисти (началници на отдели) се определя в зависимост от обема, както следва:

а) за дирекцията:

до 15 млн. лв. годишен обем - 8;

от 15 до 20 млн. лв. годишен обем - 10;

от 20 до 40 млн. лв. годишен обем - 14;

над 40 млн. лв. годишен обем - 16;

в Пловдив и Варна - 18;

в София - 58;

б) за поделенията:

до 5 млн. лв. годишен обем - 1;

от 5 до 10 млн. лв. годишен обем - 2;

над 10 млн. лв. годишен обем - 4.

В общия брой на главните специалисти не са включени длъжностите главен счетоводител, отговорен счетоводител и главен юрисконсулт.

З а б е л е ж к и: 1. Броят на ръководителите и изпълнителските длъжности на дирекцията и звената (групите) е в рамките на общия брой персонал, полагащ се по норматив.

2. На основата на тази структура изпълнителните комитети на окръжните народни съвети (СОНС) утвърждават структури на отделните стопански дирекции. С тези структури отделни видове дейности могат да се обединяват или да се диференцират в зависимост от годишния обем и специфичните условия на работа.

3. При липса на специалисти с висше образование вместо главен специалист може да се ползува началник отдел с разрешение на КАБ.

Приложение № 2

към чл. 4, ал. 1

Нормативи за определяне лимита за численост на персонала

на стопанските дирекции за изграждане на селищните

системи и техните поделения

1. За подготовка и организиране на строителството - 1,15 до 1,40 бр. персонал за 1 млн. лв. обем по тези дейности.

2. За инвеститорски контрол на строителството - 1,27 бр. персонал за 1 млн. лв. обем по тази дейност.

3. За дейностите по освобождаване на строителни площадки, отчуждаване на имоти, рекултивация и баланс на земните маси - 3,0 бр. персонал за 1 млн. лв. обем по тези дейности.

4. За дейността по продажба на държавни и частни имоти - 1,6 бр. персонал за 1 млн. лв. обем по тази дейност.

5. За техническо ръководство на строителството по стопански начин - 2,0 бр. персонал за 1 млн. лв. обем по тази дейност.

6. За ръководния персонал и главните специалисти - в съответствие с утвърдената от КАБ и съгласувана със Съвета по териториално и селищно устройство при Министерския съвет Примерна структура на стопанските дирекции за изграждане на селищните системи и техните поделения.

Приложение № 3

към § 2 от заключителните разпоредби

Длъжностни задължения на техническия ръководител

при строителството по стопански начин

Задълженията на техническия ръководител на обектите, изпълнявани по стопански начин, са както следва:

Въз основа на утвърдените проекти и открито финансиране от инвеститора техническият ръководител непосредствено ръководи строителството на обекта (обектите), изпълняван (изпълнявани) по стопански начин, за които отговаря, като:

а) проучва основно документацията за обекта (обектите) - работни чертежи, проектосметни документации, ако има ПОИС и комплексни мрежови графици;

б) държи непосредствена връзка с инвеститора. При индивидуални и групови жилищни строежи и строежи на жилищностроителни кооперации запознава най-подробно собствениците-инвеститори с одобрените проекти и условията в проекта и разрешението за строеж, ако има вписани такива;

в) извършва подготовката за започване на строително-монтажните работи- осигурява даване на строителна линия и ниво на строежа, присъствува при определянето им и подписва строителния протокол по чл. 231 ППЗТСУ, един екземпляр от който се предава на инвеститора; съдействува за разчистването на строителната площадка; вписва трите имена и адреса си в заповедната книга на обекта, преподписва същата книга и я предава на инвеститора. В нея както той, така и всички контролни органи вписват констатациите от проверките и съответни указания и нареждания;

г) осигурява строго спазване на одобрените проекти, протокола за линия и ниво и условията, вписани в архитектурния проект и разрешението за строеж; присъствува при полагане основите на сградите, а също при проверката на ниво "цокъл" и ниво "главен корниз" съгласно разпоредбите на чл. 304 ППЗТСУ и вписва своите констатации в заповедната книга.

Когато установи отклонение от одобрения проект, направено в негово отсъствие, техническият ръководител сам спира обекта и уведомява съответната техническа служба;

д) пряко ръководи изпълнението на строително-монтажните работи;

е) разяснява чертежите;

ж) съблюдава за спазване на технологичната последователност на процесите и оперативното отстраняване на евентуално допуснати слабости и нарушения;

з) осигурява качествено изпълнение на СМР;

и) при строителството по стопански начин, включено в лимитния план на съвета, и по Наредбата за децентрализираните капитални вложения, съставя, предава за проверка и защищава пред съответните органи всички необходими документи за отчитане на СМР съгласно ПКС, като отговаря за верността на съставените от него документи;

к) носи лична материална, дисциплинарна и наказателна отговорност за допуснатите по негова вина щети на обекта;

л) инструктира периодично на място работниците по правилата на техническата безопасност на труда и охраната на труда, като следи за спазването на изискванията и нормите;

м) участвува в комисията по чл. 305, ал. 1 ППЗТСУ, назначена от председателя на ИК на ОНС, която преглежда и приема за въвеждане в редовна експлоатация завършения обект. Един екземпляр от протокола на комисията техническият ръководител предава в техническата служба при ОНС за прилагане към досието на обекта.

 

Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив