България е първа в Европейския съюз (ЕС) по ръст на регистрациите на нови автомобили, но изостава при продажбите на електрически електромобили, отчитайки спад за първите девет месеца на годината, става ясно от доклад на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА).
Общите регистрации на нови коли на българския пазар се увеличават за периода януари-септември с 18,4 на сто до 32 393 превозни средства спрямо 27 365 превозни средства преди година. Това е най-високият ръст сред страните от ЕС за разглеждания период, като след България на второ и трето място се нареждат Полша (+13,8%) и Хърватия (+12%).
При електромобилите обаче ситуацията у нас е по-различна. За първите девет месеца продажбите на нови коли с този тип задвижване се свиват с 10,9% до 1249 броя спрямо 1402 броя година по-рано. През септември регистрациите на електромобили в България се сриват с 35,2% до 103 броя срещу 159 броя за същия месец през 2023 г., като страната ни отчита един от най-големите спадове в рамките на ЕС.
През септември общите регистрации на нови коли в България се свиват с 14,9% до 2522 броя спрямо 2965 броя година по-рано. Това са най-ниските обеми за страната за последната година и подчертават ограничените потребителски разходи.
Продажбите на нови дизелови коли на българския пазар растат с 32,9% през септември до 436 броя спрямо 328 броя година по-рано. Увеличават се и регистрациите на хибриди – с 26,5% до 86 броя спрямо 68 превозни средства преди година. Продажбите на нови бензинови автомобили се понижават с 20,9% до 1870 броя спрямо 2363 броя за същия месец на 2023 г.