Нови върхове за безработицата и кризата
Заради това се отива отново към вдигане на безработицата, задълбочаване на кризата – неща, които сме ги гледали преди четири години. Според експертите този така коментиран дълг трябва да се емитира не само заради вече посочените причини. Просто неемитирането му ще направи управлението на фискалния резерв много по-трудно и съответно кредитът ще стане с по-висока лихва.
“Тези лихви ние ще ги плащаме години наред и заради това тук не трябва да се политиканства и да се взима страна между боричкащите се олигархични кръгове. Заради това трябва да се подхожда държавнически, защото възпрепятстването на оптималнотото управление на дълга го оскъпява. На всички е ясно, че ако заемът се вземе в последния момент, то той ще бъде с не най-добрите условия“, категорични са представители на работодателски организации.
800-те млн. лв., които бяха дадени на земеделците и заради които се направи такъв скандал, в момента стоят във фискалния резерв и трябва да се върнат на заемодателите. Тогава фискалният резерв ще изтънее недопустимо много и трябва да се налеят средства в него, за да се запази гъвкавостта му. През първата половина на август трябва да се върнат тези средства на заемодателите, припомниха от АИКБ.
„Тези 800 млн. заем не бяха предвидени и те до голяма степен изчерпиха лимита на фискалния резерв. При сега заложения бюджет параметърът е да се емитира до 2 млрд. лв. нов дълг. А тези 800 млн. лв. отидоха за един празен оборот. Ние платихме, ЕС ни върна парите след два месеца, но ние вече сме изчерпали тази възможност за нов дълг. И сега остава опцията да се вземе до 1,2 млрд. заем. Заради това трябва да се актуализира бюджетът в тази си част“, обясни мотивите си Велев.
Има и други причини за тези проблеми в бюджет 2013, обясняват от бизнеса. Проблем има с неразчетената добре динамиката при вноса и износа, която води до нереалистично планиране на приходи от ДДС. Друг подобен пример е налогът върху лихвите по депозитите, като там се вижда как и тези планирани приходи няма как да се случат и досега са събрани само половината от тях. Тоест за тази година имаме един предизборен бюджет, какъвто имахме преди четири години – надути приходна и разходна част, поясни Велев. Според него приходите не се постигат, разходите се правят и за да се запази планирания дефицит, се спират плащанията към бизнеса – например за ДДС, на изпълнени обществени поръчки и други.
„Всеки, който някога, някъде е управлявал финансови активи, много добре го разбира това. Смятам, че в случая с ветото на президента не са му дали добър съвет“, допълни Велев.
Сега актуализацията на бюджета е нужна, защото такава е волята на правителството и на мнозинството. Но дори и промените в закона да се направят през декември пак ще е необходимо това, за да се оправдаят тези допълнителни разходи, обясни Лъчезар Богданов.
Икономистът Георги Ганев от Центъра за либерални стратегии вече обясни, че наложеното вето има много положителни страни, защото чрез него ще се наложи на финансовото министерство да покаже по-добри разчети за какво всъщност ще бъдат използвани парите от новия заем. В момента предвидените над 200 млн. лв. за плащания няма никаква яснота за какво всъщност ще бъдат използвани. Той припомни, че в настоящия момент и друга партия освен БСП и ДПС ще трябва да подкрепи актуализацията на бюджета, за да може това да се случи. На парламента ще са му необходими 121 гласа поне, за да се отхвърли ветото на президента.
Повече внимание при обосновката на промените
По принцип всички нормативни актове на Народното събрание трябва да имат една много добре обоснована оценка на въздействието, не само в случая с държавния бюджет, припомни Богданов. Проблемът е, че това като цяло се претупва от изпълнителната власт, а и самите народни представители понякога има и доста екзотични идеи. В идеалния случай би трябвало да има много добре разписани документи какво и как се прави. Но в нашия няма такива детайли, дори и при приемането на държавния бюджет също няма подобности по отношение на разходите, коментираха от “Индъстри Уоч”. Безспорно е, че това е вид натиск на правителството да се учи все повече и повече да дава детайлни мотиви.
При сегашната актуализация се предвижда парите да отиват по перо „непредвидени разходи“ като и в сегашния бюджет подобна графа съществува. Предвидените средства за това сега са около 350 млн. лв. и те се разпределят с решение на Министерския съвет, припомни Богданов. Това не е прецедент и е хубаво тази практика да изчезва и да има по-детайлно бюджетиране, смята икономиста.
Според него изключително се политизира този дебат с актуализацията на бюджета. Това трябва да е урок за министерството на финансите, че в такава силно политизирана среда би трябвало доста по-детайлно да си разписват нещата, за да не се дава основание за такова вето. Той допълни, че за него си остава трудно разбираемо изказването на президента, че се налага частично вето. Просто в Държавен вестник няма как да се обнародва частично един закон, а другата му част да се преработва, аргументира се Богданов. Не съм наясно как е възможно да се приеме частично един закон, без да се одобри една част от него. Не си спомням да е имало случай със закон, одобрен частично от президента, и той да влезе в сила. Не съм юрист и не знам доколко подобни аргументи за налагането на вето са състоятелни, каза още Богданов.