Великден мина - край на споровете за яйцата

19.04.2012 | 08:00
по статията работи: Теодора Пенева
Оправдаха ли очакванията ни празничните цени на продукта?
Великден мина - край на споровете за яйцата

Яйцата в двата си размера поевтиняха в дните преди Великден – това показа анализ на Министерството на земеделието и храните (МЗХ) за периода 4-11 април 2012 г.

Цените на яйцата M и L на дребно регистрираха понижение съответно с 3 и с 2 стотинки за брой по време на Страстната седмица, сочат данните на ведомството. Големите яйца се продаваха средно за 33 стотинки, а малките – средно за 31 стотинки. На едро* цената на продукта размер М беше 28 стотинки.

Изгодно или не, светлият християнски празник отмина и българите някак се приспособиха към цените на предлагащите се на пазара основни хранителни продукти. А едно е ясно – потребителят може да се опита да свие празничния си бюджет и да се откаже от някои неща на трапезата си, но Великден не може да се празнува без яйца.

През последните близо два месеца именно търговската стойност на яйцата беше една от най-обсъжданите теми, бълваща новини почти всеки ден. Мнения, разговори, обвинения, обещания и прогнози се сипеха от страна на засегнатите институции и браншове. 

Ето как, в общи линии, се разви казусът до условното му приключване с настъпването на празника. 

В първите дни на месец март институциите "забелязаха", че цената на яйцата е скочила значително. 

Първият сигнал дойде от Държавната комисия за стоковите борси и тържищата (ДКСБТ), отразяваща цените на едро. Стана ясно, че в рамките на февруари 2012 г. яйцата са поскъпнали с 14,3% на месечна база и с цели 60% – на годишна. Нещо повече – оказа се, че купуваме най-скъпите яйца от 14 години насам.

Междувременно седмичните данни на МЗХ потвърдиха тенденцията, касаеща и стойностите на продукта на дребно. Анализът за периода 22-29 февруари отчете поскъпване на яйцата размер М и L съответно с 5 и с 6 стотинки за брой.

Нововъзникналият казус предвеща заплаха за джоба на българския потребител, който вече беше започнал да планира Великденските си покупки. Затова се породиха множество дискусии по темата.

Министърът на земеделието и храните Мирослав Найденов започна да търси виновника измежду производители и търговци и проведе няколко последователни срещи с представителите на двата бранша.

Обвинени в спекула, производителите се оправдаха за високите доставни цени с многото убити кокошки през месец февруари. Това, от своя страна, е наложено от стремежа за адаптиране към европейските изисквания за модернизация на производството и хуманно отношение към птиците. От Браншовия съюз към Асоциацията на земеделските производители в България (АЗПБ) коментираха, че прибягването до такава марка се е оказало наложително, за да може да се издържи финансово след големите инвестиции, направени за преоборудване на фермите. 

След разговор с министър Найденов, птицевъдите бяха заставени да "натиснат цените надолу". Те обещаха, че ще задържат цените на настоящите им нива, а в седмицата преди Великден ще ги пуснат на промоции – единственото, което биха могли да направят, за да се реши въпросът.

Подобна се оказа и позицията на търговските представители. Пред министъра те заявиха, че нямат вина за рязкото поскъпване и продават яйцата с минимална надценка (10-12% или 3-4 стотинки) над стойностите, на които са ги получили. Те обявиха, че цените могат да бъдат задържани, но не и намалени.

Беше поставена ясна цел – до Великден яйцата да се продават, ако не на нормалните си цени, то поне за по-малко от 30 стотинки за брой. Министър Найденов беше категоричен - "Няма да позволим спекула с цените на яйцата". Той определи поскъпването на продукта седмици преди празника като неоснователно и каза, че съществуват механизми за овладяване опита за спекулативно поскъпване, които държавата може да приложи, без да се меси директно в конфликта.

"Това е опит за спекула. Производителите казват, че ги вдигат търговците и обратното", обобщи той.

В рамките на тази среща беше загатнато намерението на правителството да търгува яйца с Полша. Този намек се превърна в реална договорка по време на телефонен разговор между Найденов и полския му колега – министъра на земеделието и развитието на селските райони Марек Савицки. Той пое ангажимент за осигуряването на достатъчно количество от родните му яйца, предназначени за българския пазар.

Това решение разгневи птицевъдите. От Браншовия съюз заявиха уверено, че ако от Полша влязат по-евтини яйца, те ще бъдат от незаконни ферми. “Към този момент няма свърхпроизводство на яйца в Полша, там цените също са високи, защото колегите направиха като нас големи инвестиции, за да отговорят на изискванията за хуманно отношение към птиците”, коментира производителят Иван Ангелов.

Освен това от бранша изразиха готовност да осигурят яйца на доставни цени за празника и настояха за съдействие от страна на Мирослав Найденов. Производителите обясниха: "Идеята е в големите градове да се продават яйца от камиони с хладилни камери, но настояваме министърът на земеделието да ни съдейства изцяло по отношение на инициативата и да посочи места за продажби".

В средата на март, по нареждане на премиера Бойко Борисов, министърът на финансите Симеон Дянков обиколи няколко търговски обекта извън София. Личната проверка установи леко поевтиняване на продукта. Това беше потвърдено и от анализа на МЗХ за периода 7-14 март. Яйцата размер L понижиха стойността си до 41 стотинки, а тези размер М – до 38 стотинки.

И макар тези стойности да бяха далеч от амбициите на ресорното министерство, след обявяването им в публичното пространство нещата сякаш позатихнаха. Над търговци и птицевъди „висеше” и заплахата на премиера, че ако цените не се нормализират, той ще забрани внасянето на всякакви финансови постановления в сектора.

"Установя ли, че спекулативно измъчват хората, на практика да стават печалбари, нито едно постановление няма да пусна да мине по тази тема", предупреди той.

Междувременно тримесечният анализ на Econ.bg за цените на основните хранителни продукти, базиран на седмичните бюлетини на МЗХ, показа, че от началото на 2012 г. до края на периода 21-28 март двата размера яйца са повишили стойността си с по 11 стотинки за брой.

От вчерашния анализ можем да направим извод, че през последните два проучвани интервала яйцата размер М и L са поевтинели общо с по 4 стотинки.

*Цените на едро, публикувани в анализа на МЗХ, са предоставени от ДКСБТ. Те не засягат яйцата размер L.

Оцени статията:
5.00/1
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 18.09   96 г. – След убийството на Домициан за римски император е определен Нерва – първият от Петимата добри императори. 1502 г. – Христофор Колумб достига...