Години наред Български държавни железници (БДЖ) затъваха в блатото на финансовите задължения – толкова, че всяка следваща стъпка надолу спря да е новина. Докато кредиторите искаха своето, железничарите търсеха изход в съкращенията на хора, влакове и гари. Това не само не стабилизира компанията, но доведе до влошаване на качеството на услугата, а оттам, логично, и до спад на пътници и товари.
Данните, изнесени в края на 2013 година, показват, че “БДЖ Холдинг” са редуцирали размера на задълженията си с 80 млн. лв. на някои се сториха обнадеждаващи. Макар и да е рано да се говори за положителна тенденция, по последни данни дълговете на “БДЖ Холдинг” са се свили с още 4 милиона лева и в момента са за около 620 милиона.
По думите на изпълнителния директор на холдинга Християн Кръстев най-голямото постижение е възстановеният диалог с кредиторите. Задълженията към тях обаче са толкова големи, че макар и финансовите резултати на железниците да се подобряват, засега не е нищо повече от глътка свеж въздух. За кредиторите това все още не е достатъчна гаранция, която да ги склони към разсрочване на задълженията за по-дълъг период и по тази причина все още се има проблем с подписването на споразумението. Преговорите се водят на правителствено ниво, като се очаква да има развитие в най-скоро време, коментират от БДЖ. По последна информация закъсалото дружество е поискало разсрочване на задълженията си за 10 години. В момента само една от банките е по-настоятелна да си получи парите. Това е FMS Wertmanagement, обяви транспортният министър Данаил Папазов.
Стъпка по стъпка
Едно е ясно – без пътници и товари железниците са обречени и в тази връзка основната цел на ръководството е да си ги върне. В периода септември – декември 2013 година “БДЖ Товарни превози” например се похвали, че си е върнало някои от загубените преди време клиенти като пернишката “Стомана Индъстри” и “Каолин”. Това довело до 30 на сто ръст на превозените товари и даде смелост на ръководството да прогнозира, че много скоро дъщерното дружество ще успее да мине трайно на печалба. Основание, че то ще започне да носи приходи на холдинга дават и 15-те процента ръст на товарите, които дружеството е регистрирало само за първото тримесечие, обясниха от БДЖ. Според направените анализи се очаква през 2014 година увеличението да продължи и да регистрира общо 10% ръст спрямо предходната година.
Що се отнася до „БДЖ Пътнически превози” всички са единодушни в мнението си, че трябва да се обнови паркът. Непосредствено преди да стане дума за модернизация обаче, първо е редно да се преобърне негативната статистика и да се реши проблемът с недостатъчния брой вагони и локомотиви.
“Първото нещо, което трябваше да направим, е да възстановим подвижния състав, за да подсигурим необходимия брой локомотиви и вагони. Както и трайно чакащите мотриси на Siemens да бъдат пуснати обратно в експлоатация”, коментира Християн Кръстев.
По негови думи голяма част от въпросните мотриси са вече в движение. Други две предстои да бъдат ремонтирани, а за трета, която е била катастрофирала, се обмислят варианти как да бъде подменен целият вагон. Наред с това през 2014 г. в БДЖ са предвидили ремонтирането на общо 130 от наличните в момента вагони. Преди това други 295 на брой бяха върнати в експлоатация, което позволи още през декември по жп линиите да тръгнат нови 47 влака. Възстановени бяха и не малка част гарите и спирките, така че на гражданите да е удобно да правят връзките между различните направления.
Взетите мерки са дали вече своя резултат. От началото на март е регистриран 18% ръст на пътникопотока спрямо същия период на миналта година. Освен подобряването на условията във влаковете, ръководството отчита и необходимостта от оптимизирането на инфраструктурата. Идеята е да има интермодалност на превозите, така че на пътниците да им е максимално лесно и удобно да се прехвърлят от жп на автобусен или друг тип транспорт.
Амбициите на БДЖ “Пътнически превози” се простират отвъд граница. Дружеството планира да възстанови някои от трансграничните превози и конкретно влака София – Солун. Преди да се случи това трябва да се влезе в диалог с гръцките железници, с които съвместно да се изготви необходимия анализ. Ако той се увенчае с успех, може да се очаква още до края на настоящата 2014 година този влак да бъде възстановен. По думите на управителя на дъщерното дружество Димитър Димитров се работи с още няколко администрации по международен проект за превоз на пътници от Истанбул до Залцбург.