Икономическите и финансови предизвикателства пред Европейския съюз показаха без съмнение, че Германия - неговата най-гъсто населена страна членка е и най-силната политически. Нека припомним, че страната има и най-голямата европейска икономика.
На 22 септември 2013 година германците ще решат дали тази държавата ще остане с досегашната управляваща консервативна коалиция Християнски демократичен съюз (CPU), воден от настоящия канцлер Ангела Меркел, или ще избере друга алтернатива. В оставащото предизборно време Европа осезаемо остава вън от дневния ред, твърди европейската медия EurАctive.
Влиянието на Германия в ЕС нараства значително през последните години след като премина през икономическата криза, може би по-добре от която и да е друга европейска страна. Възстановена от рецесията през 2008 година, Германия ловко избегна повторен спад в началото на 2013 година. В момента немската икономика изглежда е в подем и със стабилни икономически показатели.
Постепенно канцлерът Ангела Меркел се превърна в основна и ключова фигура във взимането на решения относно мерките на ЕС в кризата с държавния дълг в еврозоната. Най-засегнатите от нея южни икономики заклеймиха влиянието на строгите икономии на Меркел и нейната политика за намаляване на държавния дълг за сметка на публичните разходи. Но в собствената си страна канцлерът се наслаждава на необичайна вълна от публична подкрепа, благодарение на успешните мерки и действия в кризата с еврозоната.
Според EurАctive повечето политически партии се въздържат от адресирането на Европейски проблеми в кампаниите си, може би за да избегнат политически непопулярни теми в страна, която стабилно финансира спасяването на други страни-членки.
Пред европейската медия Манфред Гюлнер, основател на водещата немска компания за изследване на обшественото мнение – Форса, коментира възможностите пред Социалдемократичната партия (SPD), която е и основният опонент на Християнския демократичен съюз.
„Единственото сериозно умение, все още характерно за социалдемократите е социалната справедливост, но след като то е налице, няма нужда да се води кампания за него“, каза Гюлнер, добавяйки, че предишни подобни кампании се провалят в събирането на допълнителни гласове или повишаването на доверието в избирателите.
"Човек може да остане с впечатлението, че голяма част от програмите на социалдемократите са копирани от Християнския демократичен съюз”, каза Томас Фишер, изпълнителният директор на Фондация Бертелсман за Брюксел. „Това е най-социалната предизборна кампания, която християндемократите са представяли от десетилетия.“