Въпреки икономическата криза консумацията на бира у нас се увеличава, сочат данните от годишния отчет на Съюза на пивоварите в България (СПБ). През 2012 г. производителите на бира, членуващи в браншовото сдружение, са реализирали общо 5,242 млн. хектолитра пиво – с 402 хил. повече от 2011 г. и с 427 хил. хектолитра – от 2010 г.
Увеличение бележат и постъпленията на компаниите от акциз. По данни на Агенция „Митници“ (АМ) през изминалата година те са били 80,8 млн. лева или с 5,1% над генерираните през 2011 г.
Според данните пазарът от бира у нас се съживява, като от бранша отдават това главно на разширяването на производствената гама на фирмите. Продажбите са регистрирали покачване основно през летните месеци на годината, когато на пазара излязоха така наречените бирени миксове – комбинация от плодов сок и пиво. Благодарение на тях продажбите в бранша са се увеличили с около 7,1% на годишна база.
Въпросните бирени миксове имат по-ниско съдържание на алкохол – около и под 2%. Предварителните проучвания са показали, че те биха се приели добре на българския пазар, както и на пазара на други балкански страни.
Друг интересен факт е, че през лятото българите пият средно 10 пъти бира месечно, а през зимата – средно 6 пъти. Това са показали данните на националното представително проучване на компанията за маркетингови проучвания IPSOS България за 2012 г. Мъжете консумират бира два пъти и половина по-често, отколкото жените. През всички сезони най-активните почитатели на бирата са на възраст 40–49 години.
Все по-предпочитаната опаковка е пластмасовата. Продължава да нараства делът на продажбите на пиво, предлагано в PET (пластмасови) бутилки. През изминалата календарна година той се е увеличил с 2% до цели 59% от общия дял.
Разпределението на продажбите при останалите опаковки е съответно: стъклени бутилки – 28%, кенове – 7%, наливно пиво – 6%. Както и при другите бързооборотни стоки, тези цифри трайно показват преориентирането на консуматорите на бира към продажби за вкъщи (т.нар. "топъл пазар") и търсенето на по-евтини стоки, посочват от браншовия съюз.
По данни на агенция Нилсен през 2012 г. съотношението между студения (ХоРеКа) и топъл пазар е 22% към 78%. Ежегодният спад в продажбите на бира на студения пазар е характерен за всички страни от Европейския съюз (ЕС).
Увеличават се инвестициите на компаниите, като през 2012 г. Те са вложили общо над 68 млн. лева в дълготрайни материални активи, нови опаковки и производства. Производствените им листи са се увеличили с 14 нови продукта.