Специално за Econ.bg
През изминалата година в страната ни станаха редица сериозни железопътни произшествия. В края на февруари край Кардам се запали влак. Седмица по-късно – пак по-същата линия, стана и инцидент, но с товарен влак. Пожар пламна и по-друга линия Пловдив – София, където през месец юли в движение се подпали пътнически влак. Безброй бяха вандалските нападения по различни участъци. Последният случай, който изправи на нокти обществеността, беше на гара Владо Тричков. На 18 ноември, поради груба грешка на дежурния ръководител-движение в гара Владо Тричков, бързият влак за Видин е изпратен от гарата срещу пътнически влак, идващ от Мездра.
За събитията през тази година и за начините да се прекъсне тази лоша статистика разговаряхме с Иван Гогев, директор на поделение "Железен път и съоръжения" в Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), по време на семинар на НКЖИ във Велико Търново. На срещата в старопрестолния град стана ясно, че през 2009 г. НКЖИ ще инвестира 150 млн. лева в различни проекти.
Г-н Гогев, в края на тази година, като върнете лентата назад, доволен ли сте от постигнатото?
Иван Гогев:
Основното, което успяхме да постигнем, е да поддържаме железния път, съоръженията, като техническа система, в балансирано състояние; да осигурим всички необходими условия за гарантиране на устойчив график при движение на влаковете; подобрихме параметрите на мрежата – като скоростни условия, където е възможно и посилно.
През отминаващата си година трябва да спомена също, че успяхме да извършим подновяване на релси в един от най-невралгичните участъци по III железопътна линия – междугарието Ботев–Свежен и самия коловоз на гара Свежен.
Какво не Ви остана време да реализирате и оставихте за следващата?
Иван Гогев:
През тази година имахме голямо желание да извършим някои основни ремонти по направлението Пловдив–Стара Загора - Бургас, но не успяхме поради ограничения от инвестиционен характер.
Като говорим за развитието на приоритетни железопътни проекти, имате ли опасения, че заради спрените европари, може да се забави реализацията на проекта за модернизиране на линията София – Видин?
Иван Гогев:
Оставам с надеждата, че този проект ще се случи. Става дума за един изключително мащабен за нашите географски ширини проект, благодарение, на който ще имаме една качествена линия от нов тип.
На какъв етап е проектът към днешна дата?
Иван Гогев:
В момента е на стадий предпроектни проучвания. Имаме вече определена следа по този проект. Тя ще тангира участъка София – Мездра по посока Ботевград. Линията ще бъде ситуриана източно от съществуващото трасе. Целта е да бъде преодоляно Искърското дефиле, което ограничава скоростните възможности на влаковете.
В страната провеждате множество ремонти на релсовия път. Каква е средната скорост, която ще развиват влаковете по рехабилитираните участъци?
Иван Гогев:
През 2008 година сме ремонтирали приблизително 555 километра, по които средната скорост на влаковете ще бъде завишена с 13 км/час.
През последните години се очертаха няколко участъка, където масово се извършват вандалски нападения като Костенец, Перник, "Захарна фабрика" в столицата. Смятате ли да промените нещо да се прекъсне тази практика?
Иван Гогев:
Преди всичко трябва се насочи вниманието към отговора на въпроса как е допуснато тази практика да се случва в една от основните инфраструктури на страната.
Трудно ми е да отговоря на въпроса какво трябва да се направи, тъй като нашата компания основно е ангажирана с 2 неща – поддържане и ремонт на инфраструктурата. Всичко, свързано с охраната, сами разбирате, че не е наш приоритет.
Лично аз бих коментирал ставащото така: това, което се случва, е повод за сериозно притеснение, защото с вандалските нападения се повишава нивото на риск за експлоатацията на железния път. Знаете колко са строги европейските изисквания в това отношение. Според евростандартите приемливото ниво на риска се счита, че е 10 на минус шеста степен. Това означава, че в продължение на 1 милион часа не трябва да се допускат сериозни проблеми, потенциално опасни за превозите. Изключителната честота, с която у нас се случват вандалските нападения по железните ни пътища, е индикация, че нивото на риск се завишава.
След след инцидента на гара Владо Тричков взети ли са мерки?
Иван Гогев:
Този въпрос, макар и да не касае пряко нашето поделение в компанията, без съмнение е изключително голям въпрос, върху който и ние мислим и който и ние обсъждаме. Проблемите, свързани със сигурността на движението, са актуални и за поделението "Железен път и съоръжения". Вниманието трябва да се насочи върху подготовката на персонала. Говори се за "дефицит на професионализъм и професионален морал". Това е проблем, който трайно присъства и компанията работи в посока мотивиране и задържане на кадрите.
На колко се оценяват щетите към края на годината за поделение "Железен път и съоръжения"?
Иван Гогев:
Към началото на второто полугодие щетите от посегателства възлизат на 600 000 лв. За миналата година щетите се оценяват на 1,1 млн. лева. С огромно съжаление трябва да кажа, че очаквам и тази година да стигнем и дори да надвишим границата от 1 млн. лева.
Колко далече са нашите железни пътища от европейските и какво не ни достига, за да бъдем на тяхното ниво?
Иван Гогев:
Мога да кажа, че страната ни има участъци с модерна европейска визия. Такъв е например участъкът Зимница – Стралджа - Церковски, ремонтиран със средства на Оздравителната програма в края на 90-те години на миналия и в началото на новия век. Това е участък, който показва какво имаме и мечтаем да имаме. Смятам, че отговорът на въпроса какво трябва да се направи, не е толкова сложен.
Трябват изключителни инвестиционни усилия, за да се достигнат скоростите, с които се движеха влаковете преди 20 години. Не беше далече времето когато по линията София – Карлово – Бургас се пътуваше за малко над 4 часа. Трябва да се стремим задължително да постигнем скорости от порядъка на 160 км/час.
Интервю на Апостол Апостолов