Специално за Econ.bg
Ованес Ованесян е съсобственик и изпълнителен директор на компанията за организиране на събития Web and Events. Той се занимава с уеб проекти, онлайн маркетинг и организация на събития. Ованес Ованесян също така е част от Фондация “Идентичност за България”, работеща за положителния имидж на държавата, развитието на младите и реализацията им в България. Също така той е един от организаторите на форум "Кариера в България" и поддържа кариерния уебсайт Back2B.
Разговаряме с г-н Ованесян по повод предстоящата официална церемония по награждаването на победителите в конкурса Eventex Awards 2012 г. - родните награди за организатори на събития и техните партньори.
*Econ.bg е златен медиен партньор на Наградите, които ще бъдат връчени на 6 март.
Г-н Ованесян, как се организира едно бизнес събитие или форум? От какво зависи успехът му?
Ованес Ованесян:
Според мен няма една формула за успех. Всеки елемент има значение и успехът на едно събитие се крие във вниманието към детайлите.
Ние продуцираме събития от идейната концепция и дизайн, до изработката на уебсайта, намирането на спонсори и партньори, маркетинга, продажбите, цялостното провеждане, както и хилядите съпътстващи задачки. Това изисква изключително много и разнообразни умения и е много интересно.
Обръщаме специално внимание на идейната концепция и планирането - те са основни за всяко успешно събитие.
Кое бизнес събитие може да бъде определено като иновативно?
Ованес Ованесян:
За мен иновативността на всяко събитие се крие в 3 основни елемента: събитията да имат отличителен белег, да са зелени и да използват технологии за оптимизиране на процесите.
Отличителен белег
Да има нещо интересно, извън основната програма на събитието, което да прави силно впечатление.
На наши събития е имало кралски пудел на сцената, масажи в почивките, мини-голф във фоайето, барабани на коктейла и много други забавни неща. Не обявяваме нищо предварително – така е по-интересно за участниците! Хората помнят семинарите ни дълго след това, именно заради отличителните белези.
Зелени
Вярваме, че организаторите на събития носят отговорност пред обществото и трябва да мислят за природата.
Ние вкарахме много зелени практики. Почти не печатаме винили и материали за събитията, изпращаме електронни удостоверения за участие, събираме и преизползваме връзките за баджовете и още много други неща. Скоро ще започнем и да събираме отпадъците разделно и ще интегрираме и други зелени практики.
Радваме се, че покрай нас и много други организатори започнаха да мислят за това как да са по-зелени и се надявам все повече да го правят. За съжаление, в глобален мащаб нашите събития са капка в морето. Най-големите замърсители си остават огромните концерти и фестивали с публика от десетки хиляди. Според мен е изключително важно именно те да помислят върху това как могат да са по-зелени.
Технологии
Технологиите дават много възможности за оптимизиране на процесите. Да си хвърлите 90% от услията в това да пишете имейли и да попълвате таблици е загуба на човешки ресурс.
Ние използваме първия софтуер за управление на събития – weemss (www.weemss.com). Последната година насочихме голяма част от усилията си именно в разработването на софтуера за управление на събития, който ще промени напълно начина, по който се организират събитията. Имаме екип, който се занимава само с това и скоро софтуерът ще е достъпен за всеки организатор по целия свят.
Колко е важен професионализмът при организирането на събития и какво значи професионализъм в България?
Ованес Ованесян:
Професионализмът се крие основно в успешното планиране. За съжаление много хора не си предвиждат достатъчно време за планиране и затова много събития се провалят.
Естествено има много елементи, които говорят за професионализъм, но времето е наистина основният фактор. Дори и ние с толкова много опит си предвиждаме между 4 и 6 месеца за всяко събитие.
Какво отличава наистина успешната маркетингова кампания?
Ованес Ованесян:
За мен успешната маркетингова кампания се крие в 2 елемента - успешно планиране и действията в реално време.
Доскоро маркетингът беше изцяло зависим от доброто планиране. Правилата обаче се промениха последните години и вече е много по-важно да можеш да реагираш бързо и адекватно на актуалните събития, промените и обратната връзка от страна на потребителите/клиентите.
Маркетингът вече се случва в реално време и затова въпреки че доброто планиране е важно, адекватната реакция по време на кампанията е наистина ключова.
Какво може да кажете за развитието на маркетинга в България през последната година?
Ованес Ованесян:
Рекламите са станали много агресивни - както в България, така и по света. Толкова са агресивни, че хората ги игнорират все повече и повече.
Интернет е все по-силен канал за маркетинг за сметка на традиционните канали. Фирмите вече го осъзнават все повече маркетинг бюджети се влагат в интернет за сметка на другите канали.
Интернет е единственият канал, който позволява интеракция и обратна връзка между фирми и потребителите. Това е изключително важно - особено за малкия и средния бизнес.
Какви са Вашите прогнози за бъдещето на маркетинговата индустрия през настоящата година?
Ованес Ованесян:
Маркетингът чрез съдържание (content marketing) е бъдещето. Той е основна част от маркетинга и в настоящия момент, но според мен следващите няколко години ще са повратни. Който е започнал да инвестира време и ресурс в това, ще пожъне успеха след няколко години.
Маркетингът чрез съдържание се фокусира върху поддържането на блог, включване в дискусии и коментари на съответните теми, активност в социалните медии, управление на репутацията онлайн, както и много други точки, свързани със създаването на съдържание онлайн.
Предимството на този вид маркетинг е, че не изисква огромни бюджети и дори малките и стартиращи фирми могат да насочат услията си към него.
Недостатъкът му е, че отнема доста време докато резултатите са налице, но според мен си заслужава!
Кои събития очаквате с нетърпение?
Ованес Ованесян:
Естествено, че нашите.:)
- Eventex Awards на 6 март 2013 (www.eventex.bg/awards)
- King of Sales с Франк Фърнес на 28 март (www.kingofsales.eu)
- Стартиране на бизнес с нулев бюджет на 20 април (www.zero-business.com)
Това интервю ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката, предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!