Интервюто е специално за BEF News Desk
Репортер:
Д-р Пенков, в какво се изразява заемът, отпуснат от Световната банка за Националната здравноосигурителна каса? В какво ще се инвестира?
Д-р Пенков:
Има двустранно споразумение между правителството на България и Световната банка, ратифицирано със закон, приет от българския парламент, който касае помощ в сектор "Здравеопазване". Тази помощ се изразява в няколко аспекта – подпомагане на последните фази от приключване на промяната, като инвестиционните идеи са насочени към подпомагане на болниците – за създаване на информационни системи, подпомагане на семейните лекари и създаване на единна информационна система, включваща и тях, довършване на фаза 3 и 4 от инфраструктурното изграждане на информационната система на НЗОК и нейния софтеур, създаване на възможност за кредитиране при изгодни условия за малкия бизнес – това са амбулаторните практики на общопрактикуващи лекари и на стоматолози. Това означава, че при добре защитени бизнес проекти съществува т.нар. револвиращ фонд, който позволява получаване на кредити при ниска лихва – това е лихвата на Световна Банка /СБ/. Тези кредити се използват за оборудване, за подобряване и разширяване на дейността на лекарските практики. Подобен револвиращ фонд, пак като кредитен инструмент, ще има и за болниците, които, при определени условия, които ще бъдат създадени съвместно със СБ, ще могат да кандидатстват за по-големи кредити с цел инвестирането в нови и съвременни технологии, които биха могли да допринесат за по-голяма ефикасност и ефективност в медицинската практика и биха довели последните достижения на практиката в България. Отделно от това ще има и модул, чрез който ще бъдат оборудвани още около 1000 практики. Това е базово медицинско оборудване, с което семейният лекар може да извършва своята дейност. В момента се създава критерий, по който всяка една болница може да кандидатства, за да получи кредит. Отделно се работи по процедури на СБ, които са одобрени и представляват международни търгове, които се обявяват широко и са отворени и всяка една компания производител или представляващо я в България лице може да кандидатства. Вече текат такива малки търгове по определени модули. Проектът е за пет години, като тази година се акцентира върху доставката на оборудване, на компютърни конфигурации и софтуер за 50 болници, за около 3000 практики и на софтуер за НЗОК.
Репортер:
Бихте ли казали нещо повече за неблагоприятните практики и дали СБ ще помогне за разрешаването на този проблем?
Д-р Пенков:
Това е проблем на нашето правителство. СБ е дала по принцип съгласието си и част от средствата. Има и българско участие в рамките на около 20 млн долара. В момента има голям списък в Националния рамков договор с около 1200 практики, които са в неблагоприятни условия – с лоша инфраструктура, отдалеченост, разпокъсаност на населеното място, практики във високопланински места със затруднен достъп, които са взети предвид. Държавата трябва да подпомогне обзавеждането на такива практики, както и допълнително да ги финансира от гледна точка на мотивиране на лекарите да работят на такива места.
Репортер:
Какви обучителни курсове и международни проекти текат в момента?
Д-р Пенков:
Обучителни курсове са заложени в няколко проекта. В момента има проект за обучение на обучители за общо практикуващи лекари. Обучението е главно в посока мениджмънт на практиката и нейното управление. Нашите лекари са квалифицирани, те получават своето медицинско образование в университети и болници, а нашата задача е да обучим обучителите, които да предадат специфични знания и умения, в които те нямат опит досега. Друг курс ще се провежда по линия на ЕС. Това е проект на стойност 1.2 млн евро, които се отпускат от ЕС по програма КОНСЕНСУС. Той има 6 големи модула и основните цели са: да бъдат обучени почти всички служители на здравното осигуряване, които се набират в общинските офиси и много лекари и стоматолози от практиката. Очакваме поне 1000 лекари да минат през тези курсове. Други обучителни програми се осъществяват с помощта на швейцарското правителство, обсъждат се възможности за бъдещи проекти с помощта на СЗО. Голям компонент има за обучение по взаимното споразумение със СБ за обучение на болнични мениджъри , които трябва да добият нови знания и умения за управление на болница в условия на финансиране от здравноосигурителен тип. Това ще са хора от регионални здравни и наши власти, а също и много лекари, които ще бъдат обучени от наши обучители. Курсът, който най-бързо стартира, е свързан с краткосрочното обучение във връзка с предстоящето договаряне за болнична помощ. Това означава, че топ мениджмънт персонала на 60 болници и на други наши партньори ще преминат обучение в периода между 15 май и 30 юли. Те ще се запознаят с изискванията за договориране, условията, на които трябва да отговарят болниците, как се съставя бизнес план и маркетингови проучвания, как се води баланс на аналитично болнично счетоводство, по какъв начин трябва да се подготвят структурите, за да изпълнят условията и да имат договори.
Репортер:
В какво се изразява програмата със съдействието на японското правителство?
Д-р Пенков:
Програмата със съдействието на японското правителство тече в момента. Това е един грант в размер на около 600 000 долара, който японското правителство отпуска за програми, които основно са разделени на две части – подпомагане създаването на проекти в тази насока – проекти, които ще бъдат финансирани със средства на българската държава и СБ и отделно за обучаването на аналитични специалисти от структурите на здравното осигуряване във връзка с операции за инвестиране на свободни средства, управление на рискови механизми при финансиране, създаване на концепции и стратегии за обучение в областта на PR дейности, възможности за програмен тип финансиране на здравеопазване.
Репортер:
Какво може да се каже за информационната система на НЗОК?
Д-р Пенков:
Започнахме преди две години и половина с разработването на стратегия и концепция и до момента има две разработени стратегии. Едната е още от самото създаване на здравното осигуряване, а след това, отчитайки динамиката в законодателството, в подзаконовата база и в реалния живот, се нанесоха някои промени – подобрения на едни или други модули от нея. Върви изпълнението на първа и втора фаза от създаването на системата, която представлява създаването на хардуерна част, чието закупуване и инсталиране е вече приключило, предстои само разширението й. Разполагаме с модерни и добри машини, които позволяват да се извършва голям обем операции за кракто време и да се обработват големи масиви от данни. Другият елемент на тази хардуерното изпълнение е да се създаде комуникационна среда – тя вече е изградена в цялата държава. Вече работи и VPN – в корпоративна частна мрежа, като нашите регионални структури и ние се свързваме по всяко време в on-line режим, така че в момента имаме и пренос на данни и на глас. Третото нещо, което трябва да се изгради, е голямата интегрирана информационна софтуерна система. Това е другата част от предизвикателството, понеже няма модел на такава система, работила на друго място, който може да се използва, тъй като всичко е във връзка с много характерни особености на всяка една здравна система в нейното създаване и развитие. Този етап е почти пред финализация и очакваме най-късно до края на месец юли да бъдат предадени и пуснати в експлоатация и последните модули, които касаят обработка на базата данни. Създадени са регистри на осигурените лица, на лекари, стоматолози, аптеки, търговци на едро, на лекарства.
Прекрасно работи и фарма модулът, което означава, че ние имаме тотален контрол върху това кой изписва медикамент, на кого го изписва, колко изписва, кога е получен, в какви количества и за какво време. Това ни помага изключително много в повишаването на котролните механизми, защото по автоматичен път излизат наяве много нередности, които все още се правят в изписването на лекарства и нерационалното използване на лекарствата в страната.
Предстои развитието на системата, но най-хубавата част е, че успяхме да направим съвременен дизайн на информационната система и да се справим в изключително кратки срокове с изграждането на Национална информационна система. Това е една от най-агресивно развиващите се технологии. По независими одиторски оценки на СБ ние стоим най-добре сред страните в преход от Централна и Източна Европа.
Прави впечатление, че в сайта на СБ, в който става въпрос за проекта, който словашкото правителство договаря, словашките експерти са посъветвани да дойдат и видят постиженията в България. Това е публикувано скоро и е наша голяма гордост. Определено имаме добра оценка в тази област. Разбира се има и неудачи, защото всяко ново нещо има пред себе си пречки, съществуват неща, които трябва да се преработват, а тъй като живеем в много динамична среда, определени условия бързо се променят. Например цените на лекарствата тази година сме ги променили три пъти.
Репортер:
Какво бихте казали за инвестиционната политика на самата НЗОК? В какво тя инвестира?
Д-р Пенков:
Една такава институция винаги е длъжна да състави инвестиционна програма за средствата, които са й гласувани за разходи и за свободните парични средства. Разходната част на бюджета на НЗОК е разделена в няколко направления. Едното е инвестиция в здравето на хората, което се осъществява чрез закупуването на медицински услуги и медицинска помощ, предоставяни на хората чрез лекарите. Втората част е за лекарствено снабдяване. Има средства за инфраструктурното изграждане на самата организация, като тази година по това направление са заложени 16 млн лева, също средства за проекти, които трябва да се изпълняват, за разширяване и обзавеждане на допълнителни работни места в 120 общински офиса, които имаме, за довършване на текущи ремонти, в изграждането на учебен център на НЗОК, който се надяваме скоро да бъде факт. Става дума за безвъзмездно дарена сграда от страна на българското правителство в Банкя, за да можем да развием нашият учебен център. Той ще бъде постоянно действащ за нуждите и на нашата администрация, и за нуждите на лекарите и на всички, които имат желание отблизо да се запознаят със системата на здравното осигуряване. Има инвестиции и на свободни парични ресурси, които са направени в срочни депозити в БНБ при лихвен процент от 1.8%.С помощта на консултанти се разработват различни портфейли за инвестиции на тези свободни средства – в държавни ценни книжа и други високо гарантирани форми, които ще ни предпазят от риска за загуба на средства.
Обучителни курсове са заложени в няколко проекта. В момента има проект за обучение на обучители за общо практикуващи лекари. Обучението е главно в посока мениджмънт на практиката и нейното управление. Нашите лекари са квалифицирани, те получават своето медицинско образование в университети и болници, а нашата задача е да обучим обучителите, които да предадат специфични знания и умения, в които те нямат опит досега. Друг курс ще се провежда по линия на ЕС. Това е проект на стойност 1.2 млн евро, които се отпускат от ЕС по програма КОНСЕНСУС. Той има 6 големи модула и основните цели са: да бъдат обучени почти всички служители на здравното осигуряване, които се набират в общинските офиси и много лекари и стоматолози от практиката. Очакваме поне 1000 лекари да минат през тези курсове. Други обучителни програми се осъществяват с помощта на швейцарското правителство, обсъждат се възможности за бъдещи проекти с помощта на СЗО. Голям компонент има за обучение по взаимното споразумение със СБ за обучение на болнични мениджъри , които трябва да добият нови знания и умения за управление на болница в условия на финансиране от здравноосигурителен тип. Това ще са хора от регионални здравни и наши власти, а също и много лекари, които ще бъдат обучени от наши обучители. Курсът, който най-бързо стартира, е свързан с краткосрочното обучение във връзка с предстоящето договаряне за болнична помощ. Това означава, че топ мениджмънт персонала на 60 болници и на други наши партньори ще преминат обучение в периода между 15 май и 30 юли. Те ще се запознаят с изискванията за договориране, условията, на които трябва да отговарят болниците, как се съставя бизнес план и маркетингови проучвания, как се води баланс на аналитично болнично счетоводство, по какъв начин трябва да се подготвят структурите, за да изпълнят условията и да имат договори.
Репортер:
В какво се изразява програмата със съдействието на японското правителство?
Д-р Пенков:
Програмата със съдействието на японското правителство тече в момента. Това е един грант в размер на около 600 000 долара, който японското правителство отпуска за програми, които основно са разделени на две части – подпомагане създаването на проекти в тази насока – проекти, които ще бъдат финансирани със средства на българската държава и СБ и отделно за обучаването на аналитични специалисти от структурите на здравното осигуряване във връзка с операции за инвестиране на свободни средства, управление на рискови механизми при финансиране, създаване на концепции и стратегии за обучение в областта на PR дейности, възможности за програмен тип финансиране на здравеопазване.
Репортер:
Какво може да се каже за информационната система на НЗОК?
Д-р Пенков:
Започнахме преди две години и половина с разработването на стратегия и концепция и до момента има две разработени стратегии. Едната е още от самото създаване на здравното осигуряване, а след това, отчитайки динамиката в законодателството, в подзаконовата база и в реалния живот, се нанесоха някои промени – подобрения на едни или други модули от нея. Върви изпълнението на първа и втора фаза от създаването на системата, която представлява създаването на хардуерна част, чието закупуване и инсталиране е вече приключило, предстои само разширението й. Разполагаме с модерни и добри машини, които позволяват да се извършва голям обем операции за кракто време и да се обработват големи масиви от данни. Другият елемент на тази хардуерното изпълнение е да се създаде комуникационна среда – тя вече е изградена в цялата държава. Вече работи и VPN – в корпоративна частна мрежа, като нашите регионални структури и ние се свързваме по всяко време в on-line режим, така че в момента имаме и пренос на данни и на глас. Третото нещо, което трябва да се изгради, е голямата интегрирана информационна софтуерна система. Това е другата част от предизвикателството, понеже няма модел на такава система, работила на друго място, който може да се използва, тъй като всичко е във връзка с много характерни особености на всяка една здравна система в нейното създаване и развитие. Този етап е почти пред финализация и очакваме най-късно до края на месец юли да бъдат предадени и пуснати в експлоатация и последните модули, които касаят обработка на базата данни. Създадени са регистри на осигурените лица, на лекари, стоматолози, аптеки, търговци на едро, на лекарства.
Прекрасно работи и фарма модулът, което означава, че ние имаме тотален контрол върху това кой изписва медикамент, на кого го изписва, колко изписва, кога е получен, в какви количества и за какво време. Това ни помага изключително много в повишаването на котролните механизми, защото по автоматичен път излизат наяве много нередности, които все още се правят в изписването на лекарства и нерационалното използване на лекарствата в страната.
Предстои развитието на системата, но най-хубавата част е, че успяхме да направим съвременен дизайн на информационната система и да се справим в изключително кратки срокове с изграждането на Национална информационна система. Това е една от най-агресивно развиващите се технологии. По независими одиторски оценки на СБ ние стоим най-добре сред страните в преход от Централна и Източна Европа.
Прави впечатление, че в сайта на СБ, в който става въпрос за проекта, който словашкото правителство договаря, словашките експерти са посъветвани да дойдат и видят постиженията в България. Това е публикувано скоро и е наша голяма гордост. Определено имаме добра оценка в тази област. Разбира се има и неудачи, защото всяко ново нещо има пред себе си пречки, съществуват неща, които трябва да се преработват, а тъй като живеем в много динамична среда, определени условия бързо се променят. Например цените на лекарствата тази година сме ги променили три пъти.
Репортер:
Какво бихте казали за инвестиционната политика на самата НЗОК? В какво тя инвестира?
Д-р Пенков:
Една такава институция винаги е длъжна да състави инвестиционна програма за средствата, които са й гласувани за разходи и за свободните парични средства. Разходната част на бюджета на НЗОК е разделена в няколко направления. Едното е инвестиция в здравето на хората, което се осъществява чрез закупуването на медицински услуги и медицинска помощ, предоставяни на хората чрез лекарите. Втората част е за лекарствено снабдяване. Има средства за инфраструктурното изграждане на самата организация, като тази година по това направление са заложени 16 млн лева, също средства за проекти, които трябва да се изпълняват, за разширяване и обзавеждане на допълнителни работни места в 120 общински офиса, които имаме, за довършване на текущи ремонти, в изграждането на учебен център на НЗОК, който се надяваме скоро да бъде факт. Става дума за безвъзмездно дарена сграда от страна на българското правителство в Банкя, за да можем да развием нашият учебен център. Той ще бъде постоянно действащ за нуждите и на нашата администрация, и за нуждите на лекарите и на всички, които имат желание отблизо да се запознаят със системата на здравното осигуряване. Има инвестиции и на свободни парични ресурси, които са направени в срочни депозити в БНБ при лихвен процент от 1.8%.С помощта на консултанти се разработват различни портфейли за инвестиции на тези свободни средства – в държавни ценни книжа и други високо гарантирани форми, които ще ни предпазят от риска за загуба на средства.