Инж. Осиковски, заварчик се оказва една от най-дефицитните професии в България. Наскоро наши млади заварчици участваха в Международното състезание по заваряване 2016 Beijing “ARC Cup”
в Китай? Как се представиха?
- Можем да оценим нашето представяне като изключително добро, нещо което показва качеството и нивото на заваряване в България. Това е най-престижното професионално състезание, чието
провеждане започна през 2010 година и се провежда на всеки две години. Участието в състезанието позволява на младите заварчици да покажат уменията, да обменят опит помежду си. Българското
участие в него започна през 2012 година с разработване на методика за провеждане на националните състезания за млади заварчици. Най-добре представителите се от тях и класирани на челните места
представят страната в Пекин. Първоначално регламентът допускаше участие на заварчици от 18 до 28 години, но преди две години той бе променен и възрастовата граница за участие бе увеличена до 35
години поради глобалната тенденция от застаряване на населението. Средно индивидуално участващите в него са около 300, а отборите са 30-38. През 2012 година, когато участвахме за първи път, Петьо
Опров зае трето място в индивидуалното класиране. През 2014 година бяхме четвърти отборно. Участието ни през тази година е показателно- Лилян Тодоров е втори в индивидуалното класиране в заваряване
по метод 135, а отборът ни отново четвърти.
Какъв е интересът на младите хора към професията?
- Професията е добре платена, интересна,крие редица предизвикателства. Тя изисква отговорност, високо лично самосъзнание, прецизност и търпение. Заварчикът трябва да може да работи в екип. Доскоро
международно бе признато, че заваряването не е особено привлекателна професия поради своята специфика- мръсно, прашно, опасно, което накратко се квалифицира с т.н 3D(durty,dangerous and dusty).
Днес отношението към него е променено или е в процес на промяна. Абревиатурата 3D постепенно се заменя с 3C(clean,cool and clever)-чисто,хладно и умно, т.е без риск от лъчение и високи температури,
компютъризирано. Това променено отношение я прави привлекателна и предпочитана.
През последните години в България се наблюдава тенденция на намален интерес на младите хора към професията заварчик и координатор по заваряване. Смятаме, че ако през следващите години тази тенденция се запази, то бизнесът в момента и в бъдеще ще изпитва недостиг от висококвалифицирани кадри. Държа да подчертая, че проблемът с недостига на кадри не стои пред компаниите, членове на Българския съюз по заваряване. В същото време се наблюдава тендеция на намалено търсене на заваръчни кадри, което е резултат от икономическата стагнация през последните години и кризата в отрасли като енергетиката и строителството.
По информация на нашите експерти чуждестранните клиенти са много взискателни и търсят кадри с компетенции и висока квалификация при добро заплащане. За последните 14 години Български
център за квалификация в заваряването внедри Международна хармонизирана система за обучение и квалификация и издаде повече от 600 дипломи, признати в над 55 страни. Като организация се стремим да
запазим достигнатото ниво и качество на обучение и непрекъснато работим за повишаването му.
Как смятате, че може да бъде решен проблемът с недостига на кадри?
- Без подкрепата на държавата и усилията на БСЗ и работодателските организации проблемите на кадрите, нивото и качеството на обучение и повишаване на квалификацията, не могат да бъдат решени. За
регионите с висока безработица обучението в лицензирани от НАПОО центрове за обучение, избрани от агенцията и БСЗ, е една алтернатива. Ние като организация приехме Процедура за признаване на
документи за правоспобност и достъп до регулираната рофесия заварчик, издадени от държави, нечленки на ЕС и Европейското Икономическо Пространство. Смятаме, че това е един от начините за частично
преодоляване на недостига на кадри.
Кои са причините за намаления интерес към професията заварчик?
- Намаленият интерес се дължи донякъде на модата по отношение на някои професии. Той е свързан с професионалното ориентиране и информацията, която професионалните гимназии предоставят за професията
и възможностите за професионално развитие след завършването. В повечето от тях не се работи достататъчно за добрата подготовка на кадрите, което води до прекъсване на връзката между образованието и
бизнеса.Ние смятаме, че нуждите на бизнеса трябва да се обвързани с приемите на професионалните гимназии. От няколко години работим за засилване на връзките с училищата и за подобряване
информираността на младите хора за професията.
Трябва да се повиши нивото и качеството на обучение на кадрите в центровете за обучение като се използват добри практики и работещи европейски модели.
Наблюдаваме и намален интерес за обучение в Български център за квалификация в заваряването, което вероятно се дължи на факта, че младите хора трябва сами да инвестират в обучение и повишаване на
квалификацията си или това да направят техните работодатели. В някои страни, например Белгия действа схема,при която курсистите по заваряване заплащат висока такса за обучение, но след като получат
съответната диплома, гарантираща качествено обучение в лицензиран център, при добро представяне по време на обучението, получават обратно съществена част от заплатената сума от съдружие на
работодателите. По този начин работодателите в страната имат качествено обучени заварчици, а курсистите са мотивирани да се обучават, както трябва.
Какво е качеството на обучение в лицензираните центрове на НАПОО?
- От няколко години работим за повишаване на качеството на обучение в центровете.В момента в страната работят над 240 лицензирани центрове, в които се обучават годишно около 2000 заварчици. Въпреки
техния брои съвсем малко са онези, които издържат на критериите за международни заварчици с международно призната диплома. За съжаление материалната база, в повечето от тях, на която се обучават
бъдещите заварчици не е добра и се нуждае от модернизация и трябва да се потърсят механизми за финансиране на обновяването на центровете.Имаме и предложения за нормативни промени, които са насочени
към повишаване на нивото и качеството на обучение.